بالشتک بادی برای درمان کمردرد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بالشتک بادی برای درمان کمردرد

کمردرد چیست؟

در این شکی نیست که کمردرد ، مشکلی است که واقعاً می‌تواند زندگی شما را مختل کند و از انجام صحیح فعالیت‌هایتان ممانعت به عمل آورد. کمردرد ممکن است باعث شود که با بی‌قراری در اطراف خانه پرسه بزنید و حسابی کلافه شوید. بهترین و سریع‌ترین راه درمان کمردرد چیست؟

تعداد کمی از افراد درنهایت برای درمان کمردرد کارشان به جراحی کشیده می‌شود(نزدیک به 1 درصد موارد). در بیشتر موارد این درد چیزی نیست جز هشداری مبنی بر اینکه به بدن خود بیشتر از توانش کار تحمیل کرده‌اید. حال رباط‌ها، عضلات و مفاصلی که بیش از حد دچار کشیدگی شده‌اند، طغیان نموده‌اند.

کمردرد علت‌های مختلفی دارد که می‌توانید در مقاله مربوطه در همین سایت مطالعه بفرمایید. آیا می‌دانستید که یکی از اصلی‌ترین علت‌های کمردرد در دنیای امروزه ما پشت‌میزنشینی‌های طولانی‌مدت است؟ ما ساعات زیادی از روز را در محل کار، در خانه، هنگام تماشای تلویزیون، هنگام رانندگی و خیلی مواقع دیگر در حالت نشسته سر می‌کنیم. همه این‌ها می‌توانند منجر به ضعف عضلات بخش مرکزی بدن ما شوند. برخی از مشکلات ناشی از نشستن طولانی عبارت‌اند از:

  • کمردرد
  • مشکلات مفصلی
  • نقایص متابولیسم
  • کوتاه شدن طول عمر!

حتماً می‌خواهید بدانید که بهترین راه درمان کمردرد چیست و چگونه می‌توانید هر چه سریع‌تر از شر این مشکل خلاص شوید. در ادامه برایتان درباره یک روش مؤثر یعنی استفاده از بالشتک بادی برای کمردرد را توضیح خواهیم داد. این روش برای درمان مشکلات مرتبط با پشت‌میزنشینی طراحی شده است.

ساختار کمر چگونه است و چرا دچار کمردرد می‌شویم؟

برای یافتن بهترین راه درمان کمردرد ابتدا باید بدانید که کمر شما چه ساختاری دارد. ساختار کمر انسان بسیار پیچیده‌ است و ترکیبی از موارد زیر می‌باشد:

  • عضلات
  • استخوان و دیسک‌ها
  • لیگامان ها
  • تاندونها

ستون فقرات انسان 33 مهره دارد که با توسط رباط‌ها و ماهیچه به یکدیگر متصل شده‌اند. ستون فقرات به‌عنوان مرکز قدرت و نقطه اتکا بدن عمل می‌کند و بدن ما را استوار نگه می‌دارد. این ستون فقرات است که قابلیت خم و راست شدن و چرخش را به بدن فرد می‌دهد. عضلات نگه‌دارنده ستون فقرات به حفظ حالت صحیح کمر و گردن و تحمل بهتر وزن بدن هنگام انجام فعالیت‌های روزانه به ستون فقرات کمک می‌کند.

برای اطلاع از روش‌های درمان کمردرد حاد مقاله مربوطه را در همین وب سایت مطالعه بفرمایید. اما برای دانستن روش درمان کمردرد ناشی از ضعف عضلات مرکزی بدن در اثر پشت میز نشینی ادامه مقاله را از دست ندهید.

بالشتک بادی اکتیو دیسک چگونه به درمان کمردرد کمک می‌کند؟

برای درمان کمردرد چه باید کرد؟

در موارد بسیار اندکی درمان کمردرد نیاز به عمل جراحی دارد حتی در مواقعی که مشکل از دیسک کمر باشد. درمان کمردرد در بسیاری از موارد ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. فقط باید کمی همت کنید. امروزه که پشت‌میزنشینی در بین افراد گسترش زیادی یافته است، ضعف عضلات ناحیه مرکزی بدن شیوع بالایی دارد. نتیجه این امر افزایش کمردرد خواهد بود. برای درمان کمردرد ناشی از نشستن‌های طولانی‌مدت راه‌کارهای متعددی وجود دارد. یکی از بهترین راه‌های درمان کمردرد، تقویت عضلات کمر و شکمتان است.

بهترین راه درمان کمردرد در این مواقع انجام حرکات ورزشی تقویت‌کننده مرکز بدن می‌باشد. برای انجام این حرکات نیازی نیست خیلی حرفه‌ای ورزش کنید. انجام یکسری از ورزش‌های ساده نیز می‌تواند به تقویت عضلات مرکزی بدنتان کمک کند.

برخی از کشورها میز کارهایی طراحی کرده‌اند که کارمندان بتوانند در حالت ایستاده به کار خود برسند. به‌این‌ترتیب از نشستن‌های طولانی، ضعف عضلات مرکزی بدن و کمردردهای ناشی از آن پیشگیری خواهد شد.

راه‌حل دیگری که برای درمان کمردرد ارائه می‌شود، نشستن فعال یا اکتیو سیتینگ(Active sitting) است. به این معنا که افراد به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه عضلات مرکزی بدنشان را از حالت استراحت به حالت فعال درآورند. شاید انجام دادن برخی از حرکات جنبشی در حالت نشسته بر روی صندلی برای شما خجالت‌آور باشد! به‌جای آن می‌توانید با کمک ابزارهای مخصوصی در حالت نشسته، عضلات مرکزی بدن را به فعالیت وادار کنید.

یکی از بهترین ابزارهایی که برای نشستن فعال طراحی شده است یک بالشتک بادی به نام اکتیو دیسک (Active Disc) می‌باشد. اکتیو دیسک می‌تواند کمک زیادی به درمان کمردرد شما بکند؛ اما چگونه؟ در بخش بعدی توضیح داده‌ایم.

برای درمان کمردرد چه باید کرد؟

بالشتک بادی اکتیو دیسک چگونه به درمان کمردرد کمک می‌کند؟

اکتیو دیسک بالشتک بادی ساخته شده از مواد پلاستیکی انعطاف پذیر و مقاوم که میزان باد این وسیله به اختیار مربی یا کاربر قابل تغییر است. تمرین بر روی این سطح بی ثبات، باعث بهبود تعادل، ثبات مرکزی و هماهنگی قسمتهای مختلف بدن با هم در یک مهارت خاص استفاده می شود. ورزشکاران حرفه ای در در تمرینات خود برای بالا بردن عملکرد از این وسیله استفاده میکنند همینطور ورزشکاران اماتور یا افراد عادی که به دنبال افزایش تعادل و ثبات ریزی بدن خود هستند.

برای درمان کمردرد ناشی از پشت‌ میزنشینی، بهتر است افراد وضعیت نشستن خود را از حالت غیرفعال به نشستن فعال تبدیل کنند. شاید نتوانیم کلیه فعالیت‌های به‌جای نشسته در حالت ایستاده انجام دهیم؛ ولی در عوض می‌توانیم وضعیت نشستن خود را تغییر دهیم. راه‌های متنوعی برای این تغییر وضعیت وجود دارند اما یکی از راه‌های مؤثر و در عین حال قابل انجام در همه‌جا، استفاده از بالشتک بادی برای درمان کمردرد است.

از اکتیو دیسک یا بالشتک بادی برای درمان کمردرد استفاده می‌شود. این وسیله روی صندلی قرار می‌گیرد و زمانی که روی آن می‌نشینید یکسری تحرکات تعادلی در شما ایجاد می‌گردد. روش کار این‌گونه است که با ایجاد یکسری حرکات روبه‌جلو، عقب یا طرفین، مرکز ثقل بدن جابه‌جا می‌شود. بنابراین با انقباض عضلات مرکزی بدن (شکم، لگن و کمر) پیام‌های تعادلی به مغز صادر می‌شود و از طرفی این عضلات تقویت می‌شوند.

ویژگی های مهم بالشتک بادی اکتیو دیسک ( Active disc ) :

• دیسک های تعادلی بادی ایتالیایی ساخته شده با جدیدترین تکنولوژی دنیا در ساخت تجهیزات بادی.
• با کیفیت عالی و دوام بسیار زیاد.
• تحمل وزن تا ۵۰۰ کیلو.
• استفاده شده در تمرینات بدنسازی تیم فوتبال استقلال تهران.
• قابلیت حمل و جابجایی بسیار آسان و راحت در زمین ها ی مختلف تمرینی.
• تقویت تعادل و هماهنگی عصبی- عضلانی ورزشکاران.
• قابل استفاده برای رشته هایی که نیاز به تعادل و هماهنگی دارند. فوتبال، والیبال، بسکتبال، ژیمناستیک و ورزشهای رزمی.
• قابل استفاده برای توانبخشی و درمان آسیب های ورزشی.

 

روش استفاده از بالشتک بادی برای کمردرد چگونه است؟

ابتدا باید درپوش بالشتک بادی را درآورید و آن را به اندازه کافی باد کنید. هرچه میزان باد بالشتک بادی بیشتر باشد، فشار بیشتری هم به عضلات مرکز بدن وارد می‌شود. بهتر است ابتدا با میزان کمتر باد شروع کنید و به‌مرور با قوی‌تر شدن عضلاتتان، میزان آن را بیشتر کنید.

بالشتک بادی را در نزدیکی پشتی صندلی قرار دهید و طوری بنشینید که نشیمنگاه شما روی آن قرار بگیرید. شاید موقع نشستن روی آن به اندازه قبل راحت نباشید! ولی این را به خاطر داشته باشید که هدف از طراحی این بالشتک بادی افزایش قدرت عضلات بخش مرکزی بدن و سلامتی شماست؛ بنابراین تا حدودی تحت فشار خواهید بود؛ اما این فشار به قدری نیست که شما را اذیت کند یا مانع از انجام فعالیت‌های شما شود.

در افرادی که عضلات مرکزی بدن دچار ضعف بیشتری باشد، میزان خستگی و درد در ناحیه لگن و کمر در روزهای اول بیشتر است. این مسئله کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. درعین‌حال می‌تواند باعث خوشحالی شما شود زیرا مطمئن می‌شوید که عضلاتتان درگیر فعالیت شده‌اند.

در صورتی که بعد از استفاده از بالشتک بادی برای کمردرد احساس خستگی یا درد زیادی کردید، می‌توانید مدتی آن را کنار بگذارید. بعد از مدتی مجدداً آن را قرار دهید و استفاده کنید. با قوی‌تر شدن عضلاتتان این درد و خستگی کمتر و کمتر خواهد شد. به‌طوری‌که ممکن است بعد از درمان کمردرد نیز دوست نداشته باشید بدون بالشتک بادی روی صندلی بنشینید!

روش استفاده از بالشتک بادی برای کمردرد چگونه است؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر