کدام مواد غذایی خاصیت ضد پیری دارند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کدام مواد غذایی خاصیت ضد پیری دارند

سالمندان به دنبال مواد غذایی ضد پیری

مجله پزشکی و سلامت : معنای واقعی ضد پیری چیست؟ ضد پیری واژه مبهمی نیست و به معنای شادابی پوست و مو، توانایی انجام فعالیت‌های روزانه، تفکر مثبت و پیشگیری از بیماری‌های مزمن است. برخی مواد غذایی ، خاصیت ضد پیری دارند و مصرف این مواد غذایی ضد پیری برای داشتن یک پیری سالم به سالمندان توصیه می‌شود. آنچه می‌خورید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی را افزایش دهید. تحقیقات علمی فراوانی نشان می‌دهند که مواد غذایی نقش مهمی در پیری سالم دارند و خاصیت ضد پیری برخی از مواد غذایی ضد پیری انکار ناپذیر است.

از آنجایی که تغییرات بیولوژیکی همراه با مسن شدن در بدن هر فردی اتفاق می‌افتد، مصرف برخی از مواد غذایی به دلیل خاصیت ضد پیری که دارند، توصیه می‌شود و سلامت سالمندان به مصرف این مواد غذایی ضد پیری بستگی پیدا می‌کند. رژیم غذایی سالمی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای تمام مردم به خصوص سالمندان توصیه می‌شود، زیرا این رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین D و اسید چرب امگا 3 هستند که خاصیت ضد پیری فراوانی دارند. در ادامه مطلب تعدادی از مواد غذایی با خاصیت ضد پیری قوی را برای شما نام می‌بریم.

1- کلم بروکسل از مواد غذایی با خاصیت ضد پیری

کلم‌هایی مانند کلم بروکسل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی خاص مربوط به کاهش خطر ابتلا به سرطان هستند که مصرف منظم این کلم‌ها خاصیت ضد پیری فراوانی برای سالمندان دارد. اگر علاقه‌ای به مصرف کلم بروکسل ندارید، می‌توانید از سبزیجات دیگر این دسته مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم استفاده کنید. میوه و سبزیجات رنگارنگ پایه و اساس سلامتی هستند و سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی می‌باشند. مصرف 5-3 وعده میوه و سبزیجاتی مثل کلم سلامتی سالمندان را تضمین کرده و خاصیت ضد پیری زیادی دارد.

2- خاصیت ضد پیری با ماهی قزل‌آلا

ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلا سرشار از پروتئین بدون چربی برای ساخت عضله و چربی امگا 3، برای حمایت از سلامت قلب، سیستم عصبی، و همچنین سلامت پوست و مو می‌باشد. اگر ماهی قزل آلا دوست ندارید، می‌توانید ماهی‌های چرب و کم جیوه‌ای مانند ماهی آبی، ماهی ساردین، صدف و یا شاه ماهی بخورید. مصرف حداقل دو بار در هفته این ماهی‌ها، برای حفظ سلامتی سالمندان مفید است.

3- بادام، آجیل ضد پیری

آجیل یک پروتئین غیر حیوانی بسیار عالی است که سرشار از چربی‌های سالم، منیزیم و روی است. این مواد مغذی موجود در آجیل خاصیت ضد پیری فراوانی دارند که برای حفظ سلامتی بسیار مناسب هستند. از آنجایی که کالری آجیل بالا است، حواستان به تعداد مغز بادام یا پسته‌ای که روزانه می‌خورید باشد تا کالری زیادی دریافت نکنید. مصرف یک وعده در روز، آجیل (به تعداد انگشت شماری بادام، پسته و یا گردو) خاصیت ضد پیری فراوانی برای تمامی سنین به خصوص سالمندان دارد.

بادام، آجیل ضد پیری

4- ماست

ماست سرشار از کلسیم، پروبیوتیک‌ها و ویتامین D است و برای حفظ سلامت استخوان‌ها، عضلات و گوارش بسیار مفید است. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های سالمی هستند که با حفظ تعادل محیط میکروبی روده‌ها، موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند. حتی کسانی که به عدم تحمل لاکتوز دچار هستند باید یک وعده در روز ماست بخورند. شیر کم چرب یا پنیر از محصولات لبنی دیگری هستند که آن‌ها نیز مانند ماست، خاصیت ضد پیری فراوانی دارند.

5- خاصیت ضد پیری کوینولا

کوینولا یک محصول گیاهی سرشار از پروتئین است که جذب فیبر، کلسیم و آهن را افزایش داده و فاقد گلوتن است. مصرف دیگر محصولات سرشار از پروتئین و فیبر مانند گندم سیاه، نخود و لوبیا سیاه و سفید نیز برای سالمندان توصیه می‌شود. سالمندان با مصرف این موادغذایی از خاصیت ضد پیری فوق‌العاده آن‌ها بهره می‌برند.

6- چای سبز و خاصیت ضد پیری آن

چای سبز یک نوشیدنی غنی از آنتی‌اکسیدان و فلاونول‌هایی برای حفظ سلامت قلب و گردش خون است. برای بهره‌مندی از خاصیت ضد پیری فوق‌العاده چای سبز بهتر است 5 وعده در روز چای سبز بنوشید.

چای سبز و خاصیت ضد پیری آن

7- بلوبری میوه‌ای با خاصیت ضد پیری

رنگ آبی و بنفش بلوبری و توت‌های دیگر، به خاطر آنتی‌اکسیدانی از خانواده فلاونول به نام آنتوسیانین است. به غیر از بلوبری، توت‌های دیگری مانند تمشک و توت فرنگی نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و به همین دلیل خواص ضد پیری فراوانی به خصوص برای سالمندان دارند.  انگور قرمز نیز حاوی یک عنصر سلامتی با خاصیت ضد پیری به نام رسوراترول (جزء خانواده آنتی‌اکسیدان‌ها) است و یکی از بهترین میوه‌ها برای حفظ سلامتی به حساب می‌آید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر