با گوش پاک کن خداحافظی کنید تا گرفتار عواقب ناگوار آن نشوید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با گوش پاک کن خداحافظی کنید تا گرفتار عواقب ناگوار آن نشوید

آیا استفاده از گوش پاک کن بهترین راه برای تمیز کردن گوش است؟

مجله سلامتجرم گوش (موم گوش) یکی از مسائل آزار دهنده ، برای بسیاری از ما است، گوش پاک کن ، راهی برای از بین بردن کثیفی و جرم گوش است که بعد از استفاده از آن ،احساس رضایتمندی و تمیزی می‌کنیم، اما استفاده از این گوش پاک کن ها مانند راه رفتن بر لبه پرتگاه است.

واقعه‌ای ناگوار راجع به استفاده از گوش پاک کن

واقعه‌ای که برای دختری بنام Hannah Horvath ،اتفاق افتاد به شرح زیر است:
او در حالی که با گوش پاک کن ، گوش خود را پاک می‌کرده است،سواپ را کمی بیشتر در گوشش فشار داده و ناگهان متوجه شنیدن صدای خش‌خش از گوشش شده و به پرده گوشش آسیب شدیدی رسانده است.به این منظور،ما در حال جستجو از پزشکان گوش و حلق و بینی هستیم، تا بهترین راه را برای از بین بردن جرم گوش مزاحم،بدون هر آسیب دائمی به بدن،بیابیم و بتوانیم از شر جرم گوش رها شویم.گوش پاک کن ،آن‌چنان که ما بعد از تمیز کردن گوشمان با آن،احساس تمیزی می‌کنیم،مفید و خوب نیستند،بلکه آسیب‌های مضر بسیاری دارند که باید جدی گرفته شوند.

دکتر لئون چن متخصص گوش و حلق و بینی درباره گوش پاک کن چه می‌گوید

این تمیز کردن بیش از حد گوش،شما را ،روانه مطب دکتر می‌کند و عاقبت خوشی ندارد. در حالی که شما ممکن است ، از رنگ زرد در پنبه،احساس رضایتمندی کنید، اما با این کار، موم گوش را بیش از آن مقدار طبیعی ،به سمت کانال داخلی گوش هل می‌دهید.

دکتر لئون چن متخصص گوش و حلق و بینی درباره گوش پاک کن چه می‌گوید

عاقبت تمیز کردن بیش از حد گوش با گوش پاک کن (سواپ پنبه)

جرم گوش خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضد ‌قارچی دارد و تمیز کردن بیش از حد آن می‌تواند به گوش و پوست آسیب برساند و به اگزما در گوش خارجی منجر شود.حتی در برخورد خشن‌تر،افراد سوراخی در پرده گوششان توسط این گوش پاک کن ایجاد کردند. اما برای یکسری افراد،ترک استفاده از گوش پاک کن ،بسیار مشکل است،اما این میزان تمیز کردن گوش را،محدود به سه بار در ماه کنید.
دکتر تیلور می‌گوید:برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگوار،گوش خود را تنها بعد از یک حمام آب گرم ، که موم گوش در اثر گرما آب می‌شود،تمیز کنید. به آرامی در داخل گوش خود را پاک کنید، و سعی کنید دچار وسواس نشوید.

روش‌های جایگزین به‌جای استفاده از گوش پاک کن (سواپ پنبه) برای تمیز کردن گوش

برای جلوگیری از آسیب‌های استفاده از گوش پاک کن (سواپ پنبه)،از یک روغن و پر اکسید هیدروژن،به‌ این صورت استفاده کنید. یک بار در هفته قبل از خواب،با قطره چکان سه قطره روغن زیتون و یا روغن بچه در هریک از گوش‌هایتان بچکانید و غضروف گوشتان را به صورت مثلثی ماساژ دهید تا این روغن کل کانال گوش را بپوشاند. سپس یک تکه پنبه،در هریک از گوش‌هایتان قرار دهید تا روغن،موقع خواب روی بالش مالیده نشود. روز بعد وقتی که شما به حمام رفتید، پر اکسید هیدروژن را به دست خود بمالید و آن را به داخل گوش خود را بزنید.در این حین حباب پر اکسید از گوش خارج می‌شود و همراه با خود موم گوش را نیز از گوشتان خارج می‌کند.با این روش بدون هیچ گونه آسیب، گوشتان را تمیز کرده‌اید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت الاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر