افراد دیابتی چه مواد غذایی را نباید بخورند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
افراد دیابتی چه مواد غذایی را نباید بخورند

مواد غذایی که افراد دیابتی نباید بخورند

مجله پزشکی و سلامتدرمان بیماری دیابت بستگی به رعایت رژیم غذایی مناسب و کنترل میزان کربوهیدرات مصرفی دارد. افراد دیابتی باید توجه زیادی به مقدار کربوهیدرات مصرفی در رژیم غذایی‌ شان داشته باشند. هیچ دارویی برای درمان بیماری دیابت ، بهتر از رعایت یک رژیم غذایی مناسب نیست. فرد دیابتی نباید برخی از مواد غذایی را بخورند. بیماران دیابتی باید توجه زیادی به کنترل قند خون ، تغذیه سالم و ورزش داشته باشند.

در ادامه مطلب به چندین مواد غذایی که افراد دیابتی نباید بخورند اشاره می‌کنیم.

کربوهیدرات‌های ساده از مواد غذایی که افراد دیابتی نباید بخورند

شکر یک کربوهیدرات ساده است. این کربوهیدرات کم کیفیت در بدن به سرعت شکسته شده و تبدیل به قند می‌شود. بیماران دیابتی نباید فراورده‌های قندی مانند آب نبات، قند، شربت و نوشابه بخورند چرا که این فراورده‌های قندی بدون ویتامین و مواد معدنی مفید برای بدن هستند و نه تنها فایده‌ای ندارند ، بلکه مضر بوده و موجب بالا رفتن قند در بیماران دیابتی می‌شوند.

نخود فرنگی و ذرت از مواد غذایی که افراد دیابتی نباید بخورند

نخود فرنگی و ذرت از سبزیجات مضر برای دیابتی‌ها هستند که نشاسته‌ای و شیرین می‌باشند و بیماران دیابتی باید از مصرف این سبزیجات اجتناب نمایند. این سبزیجات مضر برای بیماران دیابتی ، مقدار کربوهیدرات بالایی دارند. اگر چه کربوهیدرات این سبزی‌ها از نوع پیچیده هستند که برای افراد دیابتی مناسب‌تر است ، اما مقدار پروتئین آن‌ها کافی نبوده و به برقراری تعادل در کربوهیدرات بدن کمک نمی‎کند. بیماران دیابتی باید مواد غذایی و سبزیجاتی با پروتئین بیش‌تر و کربوهیدرات کم‌تر بخورند تا سطح قند خون این افراد کنترل شود.

نخود فرنگی و ذرت از مواد غذایی که افراد دیابتی نباید بخورند

افراد دیابتی نباید سس گوشت و سس گوجه فرنگی بخورند

سس گوشت و گوجه فرنگی طعم شیرینی دارند و بسیاری از مردم از خوردن گوشت و مرغ به همراه این سس‌ها در رژیم غذایی شان لذت می‌برند. افراد دیابتی نباید این سس‌ها را بخورند ، زیرا شیرین بوده و قند خون آن‌ها را بالا می‌برد. بهتر است خودشان با پوره گوجه فرنگی ، آب لیمو ، نمک ، فلفل و کمی سس خردل ، سس گوجه فرنگی طبیعی و خوشمزه‌ای بسازند تا به سلامتشان لطمه‌ای وارد نشود.

افراد دیابتی و دوری از مصرف گرانولا

مصرف گرانولا به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود ، زیرا گرانولایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد ، پردازش شده هستند و کربوهیدرات و قند بالاییدارند. افراد دیابتی باید از مواد غذایی طبیعی مانند جو دوسر و غلات به همراه پروتئین استفاده کنند و میزان قند این مواد غذایی را در نظر بگیرند.

خوردن آب میوه در رژیم غذایی افراد دیابتی ممنوع

خوردن آب میوه‌های غیر طبیعی به هیچ عنوان به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود ، زیرا این آب میوه‌ها به همراه قند اضافه فروکتوز هستند که بدترین نوع قند برای بیماران دیابتی است. میوه‌های تازه به دلیل فیبری که دارند، برای بیماران دیابتی مناسب هستند ، در صورتی که آب میوه‌ها فیبر زیادی ندارند. سیب و انواع توت‌ها از میوه‌های مفید برای افراد دیابتی هستند ، اما میوه‌های شیرینی مانند هندوانه و آناناس از میوه‌های مضر برای افراد دیابتی به حساب می‌آیند.

خوردن آب میوه در رژیم غذایی افراد دیابتی ممنوع

میوه خشک برای رژیم غذایی افراد دیابتی وحشتناک است

در اغلب موارد برای خشک کردن میوه‌ها به آن‌ها شکر اضافه می‌شود و به همین دلیل بیماران دیابتی نباید میوه‌های خشک بخورند ؛ میوه خشک نه تنها شکر زیادی دارد بلکه به دلیل خوشمزگی باعث پرخوری شده و برای بیماران دیابتی مضر می‌باشد.

اجتناب از مصرف شیر کامل در رژیم غذایی افراد دیابتی

بیماران دیابتی باید شیر کم چرب یا بدون چربی بخورند ، زیرا شیر کم چرب تنها 12 گرم کربوهیدرات برای بدن فراهم می‌کند ، در صورتی که شیر کامل و با میزان چربی بیش‌تر مقدار کربوهیدرات و قند بسیار بیش‌تری را به بدن عرضه می‌نماید.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : افراد دیابتی چه مواد غذایی را نباید بخورند

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر