آیا نوشابه‌های رژیمی واقعاً رژیمی‌ اند؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا نوشابه‌های رژیمی واقعاً رژیمی‌ اند؟

نوشابه‌های رژیمی چاق کننده‌اند

مجله پزشکی و سلامتنوشابه‌های رژیمی که با شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز، شیرین می‌شوند، کالری پایینی دارند و یا بدون کالری هستند. اما مطالعات اخیر نشان می‌دهند که این نوشابه‌های رژیمی موجب تشدید افزایش وزن می‌شوند. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک، احتمال افزایش وزن و بیماری‌های متابولیک در افرادی که مقدار بیشتری نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کنند، بیشتر است.

احتمال افزایش وزن و بیماری دیابت نوع 2 در هر دو مصرف کنندگان نوشابه‌های رژیمی و یا معمولی وجود دارد، اما خطر آن‌ها در افرادی که نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کنند، کمتر از افرادی است که نوشابه‌های قند دار معمولی مصرف می‌کنند. رابطه بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و افزایش وزن بسیار بحث برانگیز و پیچیده است، به همین منظور در این مطلب دلایل چاق کننده بودن نوشابه‌های رژیمی را برایتان توضیح می‌دهیم.

1- افزایش عادت به مصرف شیرینی

به طور معمول، شیرین کننده‌های مصنوعی 200 برابر قندهای معمولی شیرین هستند و مصرف نوشیدنی‌ها و یا نوشابه‌ های رژیمی انتظار شما را نسبت به مصرف شیرینی و قند افزایش می‌دهند و شما به مصرف مقدار بیشتری شیرینی عادت می‌کنید. مصرف قند و شیرینی‌های بیشتر با افزایش وزن مرتبط است. به همین دلیل است که عادت به مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی ارتباط مستقیمی با افزایش وزن و چاقی دارد.

2- مغز شما قندهای جعلی را واقعی می‌پندارد

در تحقیقی، نحوه تأثیر قندهای مصنوعی بر روی گیرنده‌های شیرینی در مغز مورد بررسی قرار گرفته است. بدن ما بعد از حس طعم شیرینی، انتظار دریافت میزان زیادی کالری دارد، اما شیرین کننده‌های مصنوعی با وجود طعم شیرینی که دارند، بدون کالری هستند و بدن دچار اشتباه می‌شود. کارشناسان معتقدند، ولع بدن به دریافت کالری زیاد بعد از حس طعم شیرینی، تمام نمی‌شود و همین مسئله منجر به پرخوری و در نهایت افزایش وزن می‌شود و به همین دلیل است که نوشابه‌های رژیمی چاق کننده هستند.

3- بدن شیرین‌کننده‌های مصنوعی را مانند واقعی پردازش می‌کند

سیگنال مصرف شیرینی، موجب ترشح انسولین برای پردازش قند می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهند که بدن بعد از مصرف قندهای مصنوعی نیز همین واکنش را نشان می‌دهد. هورمون انسولین در مواقعی که قند خون بالا است، ترشح می‌شود، زمانی که نوشابه‌های رژیمی می‌خورید، قند خون بالا نیست، اما ترشح هورمون انسولین صورت می‌گیرد. تحقیقات کوچکی نشان می‌دهند که به مرور زمان ترشح زیاد هورمون انسولین در پاسخ به قندهای مصنوعی موجب افزایش وزن و دیابت نوع 2 می‌شود. برای اثبات این مسئله، مطالعات تکمیلی مورد نیاز است. مطالعات دیگر بر روی نوشابه‌های رژیمی و شیرین کننده‌های مصنوعی ارتباطی را میان مصرف این مواد غذایی و میکروبیوم دل و روده و عدم تحمل گلوکز نشان می‌دهد که برای اثبات این مسئله نیز نیاز به مطالعات تکمیلی وجود دارد.

بدن شیرین‌کننده‌های مصنوعی را مانند واقعی پردازش می‌کند

4- نوشابه‌های رژیمی موجب مصرف کالری بیشتر می‌شوند

رابطه علت و معلولی درستی میان مصرف نوشابه‌ های رژیمی و دریافت کالری بیشتر وجود ندارد و اما مطالعات انجام شده روی مصرف کنندگان نوشابه‌ های رژیمی نشان می‌دهند که مصرف نوشابه‌های رژیمی موجب می‌شود که مواد غذایی و کالری بیشتری بخورند و همین مسئله موجب افزایش وزن می‌شود.

نوشابه‌های رژیمی یا قند دار؟

به طور کلی نوشابه‌ های رژیمی برای حفظ تناسب اندام، بهتر از قند دار هستند، اما مصرف طولانی مدت آن‌ها ممکن است نگران کننده باشد. نوشابه‌ های رژیمی بدون کالری هستند، اما مصرف طولانی مدت این شیرین کننده‌های مصنوعی پیامد دارد. اگر به مصرف نوشابه عادت دارید، بهتر است گاهی نوشابه‌های رژیمی و گاهی قند دار مصرف کنید تا خطر افزایش وزن و دیابت نوع 2 در شما کاهش یابد. به طور کلی بهتر است از نوشیدنی‌های سالم مانند آب، قهوه و آب میوه استفاده کنید تا سلامت بدن شما حفظ شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر