ارتباط میان رنگ و مقدار جرم گوش

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ارتباط میان رنگ و مقدار جرم گوش

رنگ و مقدار جرم گوش بیانگر سلامتی

مجله پزشکی و سلامتجرم گوش ماده‌ای چسبناک، زردرنگ و چرب است که توسط سلول‌های موجود در کانال گوش ترشح می‌شود و مجرای گوش را از گزند آلودگی‌ها و میکروب‌ها حفظ می‌کند.اگرچه جرم گوش چیز خوشایندی نیست، اما با توجه کردن به نوع آن، می‌توانید متوجه شوید که چه اتفاقاتی در بدن شما افتاده است. جنس و مقدار جرم گوش بیانگر سلامت عمومی بدن شما است.
همان‌طور که رنگ و قوام ادرار، مدفوع و بزاق شما بیانگر سلامت عمومی شما هستند، جنس و قوام جرم گوش نیز بیانگر سلامتی می‌باشند. جرم گوش (موم گوش) از ورود باکتری و گرد و غبار به داخل کانال گوش، جلوگیری می‌کند. برخی از افراد راجع به مقدار ( کم یا زیادی جرم گوش ) و رنگ جرم گوش ابراز نگرانی می‌کنند. به همین دلیل در ادامه مطلب، ارتباط میان رنگ و مقدار جرم گوش را با سلامتی بیان خواهیم کرد.

جرم گوش آبکی و سبز رنگ

اگر ترشحات و جرم گوش شما آبکی است، احتمالاً مقدار زیادی عرق می‌کنید و عرق شما وارد گوشتان می‌شود و با جرم گوش مخلوط می‌شود. درنتیجه جرم گوش شما آبکی است. اما اگر عرق نکرده‌اید و جرم گوش شما آبکی و مایل به سبز (زرد تیره) است، به احتمال زیاد گوش شما دچار عفونت شده است.

جرم گوش خشک و چسبناک

براساس مطالعه منتشر شده در مجله نیچر (Nature)، نوع جرم گوش هر فردی به اصل و نسب ژنتیکی او بستگی دارد. بر اساس این تحقیقات، اکثر آسیایی‌ها، جرم گوش خشک و اروپا و آفریقایی‌ها، جرم گوش مرطوب و چسبناک دارند. این تحقیق نشان می‌دهد که جنس جرم گوش، یک اقتباس ژنتیکی به آب و هوا است که در اجداد ما تکامل یافته است.

جرم گوش خشک و چسبناک

جرم گوش با بوی زیاد

ممکن است یکی از مجراهای میانی و یا داخلی گوش شما دچار عفونت شده باشد. عفونت گوش با علائم خاصی مانند بوی زیادی جرم گوش همراه است. اگر گوش میانی شما دچار عفونت شده باشد، ممکن است دچار مشکلات تعادلی شوید و یا احساس زنگ و گرفتگی گوش داشته باشید.

اگر متوجه نشت ترشحات گوشتان می‌شوید

عفونت یا پارگی داخل پرده گوش، می‌تواند نشانه‌ای از رشد غیر طبیعی پوست در گوش شما باشد که به آن کلستئاتوم می‌گویند. این یک ساختار کیست مانند است که اگر در گوش شما باقی بماند می‌تواند کانال گوش شما را به طور کلی پر کند. در این حالت ترشحات و جرم گوش به بیرون از گوش شما نشت می‌کنند. فشار و درد غیر قابل تحمل در گوش نشانه کلستئاتوم است.

اگر مقدار جرم گوش شما ناچیز است

اگر زمانی که با گوش پاک‌کن، داخل گوش خود را تمیز می‌کنید، هیچ مقدار جرم گوش روی گوش پاک‌کن باقی نمی‌ماند، شما به یک بیماری ناشناخته و نادری به نام کراتیت (keratitis obturans) مبتلا هستید. در این بیماری، به جای اینکه جرم گوش به تدریج از گوش خارج شود، در داخل گوش ساخته می‌شود، اما از گوش خارج نمی‌شود تا به یک جرم بسیار سخت تبدیل شود و این جرم گوش بسیار سخت در گوش شما جمع می‌شود و موجب درد، احساس پری و کم شنوایی گوش شما می‌شود.

اگر مقدار جرم گوش شما ناچیز است

جرم گوش برفکی

هر چه که سالخورده‌تر می‌شوید، غدد شما دچار خشکی می‌شوند، به همین دلیل جرم گوش شما نیز خشک و برفکی می‌شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من عفونت گوش دارم دکتر رفتم و دوتا قطره داد وقتی قطره ها رو میریزم گلو و حلقم شروع به سوزش عجیبی میکنن اسم قطره ها هم کلوتریمازول-نازو وسیپروزونیت هست انقدر سوزش زیاده که تا ده دقیقه داد میزنم لطفا راهنمایم کنید

مشاهده کامل

کمی قرمزی و خارش در اثر استفاده از این قطره ها ایجاد میشه ولی در این سطح که اشاره دارید غیر طبیعی به نظز میرسه.حتما به پزشکتون اطلاع بدین تا وضعیت شما رو بررسی کنند .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام کواموکسی کلاو۳۷۵ انتی بیوتیک قویتره یا سفکسیم ۱۰۰ ؟دو تا دکتر رفتم یکیش سفکسیم داد یکی کواموکسی کلاو داد. بچه ام گوشش چرکی شده ۱۱سالشه پسره. ۴روزه درگیر گوششیم.

مشاهده کامل

با سلام سوال در مورد قوی تر بودن یا ضعیف تر بودن یک آنتی بیوتیک از نظر پزشکی صحیح نیست؛ چون انتخاب یک آنتی بیوتیک بر حسب نوع عفونت و شدت اون داره و از طرفی هر آنتی بیوتیکی توانایی مقابله با نوع خاصی از باکتری ها رو داره. اثربخشی این دو دارو در درمان عفونت گوش تقریبا یکسانه و تنها تفاوت دوز اونها هست که ممکنه در قدرت عمل هر کدوم از اونها نقش داشته باشه. بهتر هست به جای عوض کردن پزشک، دوره درمان کودکتان رو تکمیل کنید چون اگر دوره های درمانی با آنتی بیوتیک رو تکمیل نکنید، عفونت هرگز ریشه کن نخواهد شد. عفونت های گوش زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارن و 4 روز، زمان زیاد و نگران کننده ای نیست خصوصا که شما درمان رو تکمیل نکردید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

داخل گوشم صدای خودم رو بیشتر میشنوم،صدا ها رو خوب نمیشنوم ومدام داخل گوشم صدا هست،نمی دونم چطور بیان کنم

مشاهده کامل

با سلام بهتر بود میفرمودید که از چه زمانی با این مشکل مواجه هستید؟ اگر این مشکل رو همیشه داشته اید علتش میتونه عارضه اتواسکلروز باشه که درمانش نیاز به جراحی داره ..اگر هم به تازگی دچار این مشکل شدید ممکنه علت اون عفونت گوش میانی باشه و یکسری عوامل دیگه. در هر حال می بایست به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا مشکل شما رو مورد بررسی قرار بدن و راه حل درمانی مناسب رو به شما ارائه کنن.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

ا سلام
برای گرفتگی گوش به دکتر عمومی رفتم ،قطره بتامتازون وکبسول اموکسی کلاو. داد
ولی خوب نشد
درمان دیگر هست؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام ممکن است گوش شما جرم گرفته باشد و نیاز باشد که برای شست و شوی آن اقدام نمایید. در بسیاری مواقع گرفتگی گوش بعد از انجام شست و شوی گوشت برطرف میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام وقت بخیر. مادر من 2 3ماهه که درد گوش، گلو درد و جدیدا دندان درد هم گرفته. متخصص گوش که رفتن گفتن پولیپ دارن و باید عمل شه و یه دکتر دیگه رفتیم گفتن سینوزیت دارن. مسکن و آنتی بیوتیک و همه چی این چند وقت استفاده کردن. الانم فک کردیم شاید دندونشون مشکل داره. عکس گرفتیم اما دندون ها سالم. ما الان باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟ مادرم خیلی درد داره میکشه .

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام قسمتی از حفره های سینوس در اطراف دندان ها قرار دارند که عفونت آنها میتواند باعث درد در گوش و گلو و دندان شود. بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی دیگر مراجعه کنید و عکس خود را نشان دهید. بهترین راه درمان برای شما درمان مشکل سینوزیت است.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. داخل سوراخ گوشم در حین دراز کشیدن صدای ای شبیه نبض زدن میشنوم .به محض نشستن قطع میشه ولی اگر باز دراز بکشم شروع میکنه به نبض زدن یا همون دل زدن !! لطفا راهنماییم کنید چه دارویی مصرف کنم؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام شنیدن صدای نبض در یک یا هر دو گوش میتواند به دلیل یکی از این موارد باشد: وجود عفونت در گوش فشار خون بالا مشکل در عروق خون رسان به گوش تجویز دارو باید توسط پزشک گوش و حلق و بینی و با اطلاع از دلیل ایجاد کننده باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

قطره برای گرفتگی گوش

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
قطره کلرامفنیکل مفید است. اما بهتر است به داروخانه مراجعه کنید و علائم خود را بیان کنید تا قطره مناسب را تجویز کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

درد گوش دارم و احساس مى كنم داخل گوش اب هست وگوش بسته هست وبيشتر اوقات داخل گوش خارش دارد 54 سال سن دارم حدودا يكسال مى باشد خارش داخ گوش دارم وحدود 20 روز هست كه التهاب ودرد دارم با تشكر

مشاهده کامل

با سلام دوست عزیز شما می بایست به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سوراخ شدن پرده گوش مورد بررسی قرار بگیرید چون به نظر میرسه پرده گوش شما دچار آسیب شده باشه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام وقت بخیر
من یه زن هستم ۳۳ سال سن دارم .مدت ۲ سال هست که داخل گوشم شدیدا خارش داره. چندین بار متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کردم که تست شنوایی سنجی و سیتی اسکن و شستشوی گوش رو پیشنهاد کردند. شنوایی سنجی و سیتی اسکن سلامت کامل رو نشون داد. بعد دو بار شستشوی گوش همچنان گوشم خارش داره. یه پماد ترمیسیون ان ان دادند که خارش رو تشدید کرد. الان هم قطره بتامتازون تجویز کردند از شدت خارش داخل گوشم رو زخم میکنم. تمام متخصصان گفتند که مشکل از اعصاب باید باشه. بعد دو سال هنوز درمان نشده و خارش هم بیشتر شده. لطفا من رو راهنمایی کنید. واقعا این شرایط سخت و ناراحت کننده هست.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام شما تمامی روش های ممکن و آزمایشات لازم را انجام داده اید و به نتیجه نرسیده اید. همانطور که پزشکان معالج گفتند، مشکل عصبی است. در بسیاری مواقع دردهای جسمانی منشا ذهنی دارند و هرچقدر درمان جسمی برای آنها تجویز شود، کاری از پیش نخواهد برد. توصیه میکنیم به جهت بهبود شرایط اعصاب خود به یک مشاور یا متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر