روشهای بی خطر افزایش قد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
روشهای بی خطر افزایش قد

برای افزایش بی خطر قد چه کنیم؟

شاید شما هم جزء افرادی هستید که دوستانتان به‌طور ناگهانی قد کشیده‌اند و شما از آن‌ها عقب مانده‌اید. یا شاید بقیه خانواده شما قدبلند باشند و شما تعجب می‌کنید که چرا هر کاری انجام می‌دهید باز هم قدتان بلند نمی‌شود. حقیقت این است که قد یک فرد عمدتاً توسط عواملی خارج از کنترل، مانند ژنتیک، تعیین می‌شود؛ اما عوامل متعددی هم وجود دارد که به‌مرورزمان قد فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد مانند رژیم غذایی و سطح فعالیت. اگر می‌خواهید روشهای بی خطر افزایش قد را بدانید، این مقاله بسیار مفید خواهد بود.

پیروی از رژیم غذایی متعادل یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل یکی از روشهای بی خطر افزایش قد می‌باشد. هنگامی‌که فردی یک بدن پر از چربی داشته باشد، خیلی کوتاه‌تر به نظر خواهد رسید؛ بنابراین با کاهش چربی بدنتان نه‌تنها بلندتر به نظر خواهید رسید بلکه مواد مورد نیاز برای رشد قدتان را نیز دریافت خواهید کرد.

یکی از روشهای بی خطر افزایش قد خوردن مقدار زیادی پروتئین مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سویا و لبنیات می‌باشد. این مواد غذایی به رشد ماهیچه‌ها و استخوان‌های سالم کمک می‌کنند. همچنین باید از مصرف کربوهیدرات ساده مانند پیتزا، کیک، شیرینی و نوشابه اجتناب کنید.

از کلسیم به مقدار زیاد استفاده کنید. کلسیم به مقدار زیادی در سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ و همچنین لبنیات (ماست و شیر) یافت می‌شود. مصرف کلسیم نیز به عنوان یکی از روشهای بی خطر افزایش قد، کمک می‌کند تا استخوان‌هایی سالم و کشیده داشته باشید.

سعی کنید در رژیم غذایی خود روی به اندازه کافی دریافت کنید. مطالعات، به ارتباط احتمالی بین کمبود روی و رشد ناکافی قد پسران اشاره می‌کنند. پس به عنوان یکی دیگر از روشهای بی خطر افزایش قد منابع خوب روی مانند گندم، تخم کدو، تخم مرغ، گوشت بره و بادام زمینی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

یکی از روشهای مؤثر و بی خطر افزایش قد مصرف ویتامین D می‌باشد. ویتامین D باعث افزایش رشد استخوان‌ها و عضلات در کودکان می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D باعث کاهش رشد قدی و افزایش وزن در دختران نوجوان می‌شود. مقادیر کم ویتامین D را می‌توان در ماهی، یونجه، قارچ و غذاهای غنی‌شده با ویتامین D مانند شیر و غلات یافت. بااین‌حال، اکثر ویتامین D بدن شما در اثر تماس با نور خورشید در بدنتان تولید می‌گردد. با روزانه 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به اندازه کافی ویتامین D در بدنتان ساخته خواهد شد. مصرف ویتامین D برای درمان بیماری های قلبی عروقی نیز مفید است.

ورزش منظم یکی دیگر از روشهای بی خطر افزایش قد

انجام منظم ورزش در طول سال‌های نوجوانی و بلوغ یکی از روشهای بدون خطر افزایش قد محسوب می‌شود؛ بنابراین سعی کنید روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید و عضلات خود را به کار بگیرید. نکته بامزه اینکه تاثیر ورزش در افزایش اندازه مغز نیز به اثبات رسیده است!

برای خودتان یک رشته ورزشی انتخاب کنید و به باشگاه بروید. رفتن به باشگاه نسبت به زمانی که به‌تنهایی ورزش کنید انگیزه بیشتری به شما خواهد داد. زیرا خیلی احمقانه به نظر می‌رسد که فردی در باشگاه باشد اما ورزش نکند! از طرفی در باشگاه امکانات ورزشی بیشتری در درسترس شما قرار دارد.

ایده دیگر پیوستن به یک تیم ورزشی است. افرادی که به تیم‌های ورزشی می‌پیوندند می‌توانند از رقابت طبیعی برای سوختن کالری بیشتر استفاده کنند. ورزش‌های تیمی، علاوه بر لذت فراوان یکی از روشهای بی خطر افزایش قد محسوب می‌شوند. نکته عالی در مورد ورزش‌های تیمی این است که نیمی از زمان، شما حتی متوجه نیستید که در حال ورزش کردن هستید.

اگر هیچ راه دیگری برای فعالیت ورزشی ندارید، ننشینید. بلند شوید و مسافتی را پیاده‌روی کنید. مثلاً تا فروشگاه مواد غذایی، کتابخانه یا مدرسه را پیاده بروید.

ورزش منظم یکی دیگر از روشهای بی خطر افزایش قد

داشتن خواب کافی یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

یکی از روشهای بی خطر افزایش قد این است که هر شب به اندازه کافی بخوابید. خواب زمانی است که بدن شما برای رشد بدن از آن استفاده می‌کند؛ بنابراین داشتن خواب کافی معادل زمان دادن به بدن برای رشد است. در صورتی که در دوران نوجوانی هستید یا کمتر از 20 سال سن دارید، لازم است 9 تا 11 ساعت در شبانه‌روز بخوابید.

هورمون رشد (HGH) که به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شود هنگام خواب عمیق یا در خواب‌های با امواج آهسته بیشتر تولید می‌شود. دریافت خواب کافی و آرام، تولید هورمون رشد توسط غده هیپوفیز را تحریک می‌کند بنابراین به افزایش قد کمک خواهد کرد. با کمبود خواب مغز خودش را می‌خورد و رشد کافی بدن صورت نمی‌گیرد.

اجتناب از کارهایی که رشد قدتان را متوقف می‌کنند

همچنان که روشهای بی خطر افزایش قد را امتحان می‌کنید، باید حواستان به عواملی که رشد قد را متوقف می‌کنند نیز باشد. مصرف برخی داروها و الکل به نظر می‌رسد که رشد قدتان را کاهش دهد؛ خصوصاً اگر در سنین جوانی از آن‌ها استفاده کنید. سوءتغذیه نیز می‌تواند رشد قد شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا کافئین واقعاً رشد قد شما را متوقف می‌کند؟

مطالعات علمی نشان می‌دهند که نه کافئین در رشد قد شما تأثیری ندارد. با این حال، کافئین، می‌تواند الگوی خواب شما را به هم بریزد و مانع از خواب کافی شما شود. کودکان و نوجوانان به حدود 9-10 ساعت خواب نیاز دارند و کافئین ممکن است در روند خواب شما تداخل ایجاد کند.

آیا سیگار کشیدن باعث توقف رشد قد شما می‌شود؟

تأثیر سیگار کشیدن بر رشد قدی هنوز مشخص نشده است. طبق گزارش منابع اینترنتی کلمبیا اگرچه مطالعات انجام‌شده در این زمینه عمدتاً بدون نتیجه باقی مانده‌اند، یکسری از تحقیقات موجود نشان می‌دهند که نوجوانان سیگاری یا آن‌هایی که در معرض دود قرار دارند، کوتاه‌تر از کسانی هستند که سیگار نمی‌کشند و تماسی با دود ندارند. در صورتی که قصد ترک سریع سیگار را دارید مقاله مربوطه را در همین سایت مطالعه کنید.

آیا سیگار کشیدن باعث توقف رشد قد شما می‌شود؟

آیا استروئیدها رشد قد را متوقف می‌کنند؟

بله کاملاً. استروئیدهای آنابولیک از رشد استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان جلوگیری می‌کنند. به علاوه مصرف استروئیدها با کاهش تعداد اسپرم ، کاهش اندازه سینه، افزایش فشار خون و افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی همراه می‌باشد. کودکان و نوجوانانی که آسم دارند و از دوزهای اندک استروئید استفاده می‌کنند، به طور متوسط ​​2.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر از سایر همسالان خود هستند.

توقف رشد قد در بیست سالگی

بسیاری از نوجوانان سؤالشان این است که رشدشان متوقف شده است یا نه؟ اگر شما زیر 18 سال باشید هنوز رشد قدتان متوقف نشده است. اگر هنوز به بلوغ نرسیده باشید نیز رشد قدتان ادامه خواهد یافت. بنابراین در این مواقع امید بیشتری برای افزایش قد خود خواهید داشت.

وضعیت بدنی مناسب یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

گاهی اوقات فرد آن‌قدری که به نظر می‌رسد کوتاه‌قد نیست؛ بلکه نحوه غیر صحیح ایستادن او باعث شده است که کوتاه‌قد به نظر برسد. یکی از روشهای بی خطر افزایش قد اصلاح نحوه ایستادن شماست. سعی کنید همیشه کشیده و مستقیم بایستید و از قوز کردن بپرهیزید.

پوشیدن لباس تنگ یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

سعی کنید از لباس‌های تنگ استفاده کنید. لباس‌های تنگ خطوط بدن شما را بهتر نمایان می‌کنند و باعث می‌شوند، بلندتر به نظر برسید. پوشیدن لباس‌های آزاد و شل این خطوط را نشان نمی‌دهند بنابراین کوتاه‌تر به نظر خواهید رسید؛ بنابراین لباس‌هایی را به تن کنید که علاوه بر نشان دادن خطوط بدن شما، در آن‌ها احساس راحتی داشته باشید و شما را تحت فشار قرار ندهند.

پوشیدن لباس تنگ یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

استفاده از کفش پاشنه بلند یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

سعی کنید همیشه کفش‌هایی انتخاب کنید که دارای پاشنه باشند. از پوشیدن کفش‌های تخت خودداری کنید. پاشنه کفش نباید به حدی باشد که ستون فقرات شما را تحت فشار قرار دهد. همچنین فرم پاشنه کفش نیز در راحتی شما تأثیرگذار است (کفش‌های پاشنه سوزنی مناسب نیستند).

پوشیدن لباس‌های تیره یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

پوشیدن لباس‌های تیره باعث می‌شوند که شما باریک‌تر و بلندتر به نظر برسید. رنگ‌های تیره مانند مشکی، آبی تیره و سبز لجنی می‌توانند به این امر کمک کنند به‌خصوص اگر سر تا پا تیره بپوشید.

پوشیدن لباس‌هایی با خطوط عمودی یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

سعی کنید از لباس‌هایی استفاده کنید که دارای برش‌های عمودی باشند و یا با پارچه‌هایی با خطوط عمودی دوخته شده باشند. این نوع لباس‌ها باعث می‌شوند که شما لاغرتر و بلندتر به نظر برسید.

پوشیدن لباس‌هایی با خطوط عمودی یکی از روشهای بی خطر افزایش قد

درک تأثیر فراوان ژنتیک در رشد قد

در نهایت لازم است این را به‌خوبی درک کنید که اکثر رشد قدی شما توسط ژن‌هایی که به ارث برده اید، تعیین می‌شود. دانشمندان بر این باورند که 60 تا 80 درصد طول قد شما توسط ژنتیکتان تعیین می‌شود. البته این بدان معنا نیست که اگر والدین شما کوتاه‌قد باشند شما نیز حتماً قدتان کوتاه خواهد شد. بلکه معنایش آن است که اگر والدینتان ژن کوتاه‌قدی داشته باشند شما با احتمال بیشتری قدتان کوتاه خواهد شد. مطالعات نشان داده‌اند که حتی در افرادی که ژن کوتاه‌قدی دارند نیز، رعایت اصول ذکرشده در این مقاله می‌تواند تا حد مطلوبی قدشان را افزاش دهد. 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر