حقایق جنجالی در خصوص سیگارهای الکترونیکی !

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
حقایق جنجالی در خصوص سیگارهای الکترونیکی !

سیگارهای الکترونیکی و ترک سیگار

مجله پزشکی و سلامت : حتماً این روزها راجع به سیگارهای الکترونیکی زیاد شنیده‌اید و تبلیغات زیادی را در این زمینه دیده‌اید. با افزایش شمار افراد سیگاری و کاهش سن استعمال به سیگار، محققان علوم سلامت به دنبال راه‌هایی بودند تا به‌وسیله آن بتوانند با کاهش میزان نیکوتین موجود در سیگارها به تدریج تمایل فرد سیگاری را به استعمال سیگار کاهش دهند. در همین راستا، دستگاه‌هایی وارد بازار شدند که به نام سیگارهای الکترونیکی معروف بودند که ادعا می‌شد می‌توانند وابستگی به سیگار را به تدریج کم نمایند و فرد سیگاری را به ترک سیگار راغب نمایند. مکانیسم عمل این نوع سیگارها به این صورت بود که فرد با پک زدن به این سیگارها حس استعمال سیگار را احساس می‌کرد، اما همچون سیگار معمولی، ترکیبات نیکوتین و ترکیبات مضر زیادی وارد بدنش نمی‌شد. به همین دلیل ادعا می‌شد که می‌توانند برای افراد سیگاری جایگزین مناسبی به جای سیگارهای واقعی باشند.

موفقیت ترک سیگار با سیگارهای الکترونیکی

در سال‌های ابتدایی کاربرد این نوع سیگارها برای ترک سیگار این خوش بینی در بین دانشمندان علوم سلامت به وجود آمده بود که استفاده از این سیگارها با ایجاد یک حس مجازی می‌توانند تمایل فرد سیگاری را به استعمال سیگار کاهش دهند. البته متأسفانه در مورد افرادی که اعتیاد شدید به سیگار داشتند، این نوع سیگارها نمی‌توانستند کمک کننده باشند و فقط در عده‌ای خاص از افراد سیگاری که عزم به ترک سیگار داشتند موفقیت آمیز بودند.

مشکل بزرگ در راه استفاده از سیگارهای الکترونیکی

با داغ شدن بازار کاربرد این نوع از سیگارها برای ترک استعمال به سیگار، تبلیغات زیادی در مورد آنها در رسانه‌های مختلف به راه افتاد. این تبلیغات مترادف با کاربرد بیشتر این نوع از سیگارها در جامعه شد، البته این مسئله همراه خود مشکلات خاصی را نیز به همراه داشت.

مشکل بزرگ اول آن بود که فرد به این نوع سیگارها هم اعتیاد پیدا می‌کرد و ممکن بود که با تعویض استعمال سیگار معمولی به سیگارهای الکترونیکی، حالا عادت نماید که تنها از سیگارهای الکترونیکی استفاده نماید و حتی تکرار استفاده از سیگارهای الکترونیکی را در روز افزایش دهد که این امر مغایر با اثر ترک کنندگی استعمال سیگار توسط این ابزارهای الکترونیکی بود.

مشکل بزرگ دیگر روی آوردن افراد غیر سیگاری به استفاده از سیگارهای الکترونیکی بود. با توجه به تبلیغاتی که در مورد بی ضرر بودن این نوع سیگارها در رسانه‌ها ابراز می‌شد، برخی از افراد غیر سیگاری نیز به سمت استعمال این نوع سیگارها روی آوردند. این امر نگرانی متخصصان سلامت را در پی داشت. چون نیکوتین موجود در این نوع سیگارها اگرچه بر بدن افراد سیگاری چندان اثر مضری ندارد؛ ولیکن برای افراد غیر سیگاری که طبیعتاً نسبت به نیکوتین سیگار حساس هستند، عواقب ناخوشایندی به همراه دارد و می‌تواند باعث افزایش بار ترکیبات سمی و مضر در بدن آنها شود.

مشکل بزرگ در راه استفاده از سیگارهای الکترونیکی

نظر سازمان غذا و دارو آمریکا در مورد سیگارهای الکترونیکی

داده‌های آماری در مورد استعمال سیگارهای الکترونیکی نشان داده که میزان مصرف این نوع از سیگارها در بین قشر نوجوان جامعه‌ها در حال افزایش می‌باشد که این امر شاید به دلیل تلقی است که نوجوانان در مورد کم ضرر بودن این نوع سیگارها دارند. به همین دلیل سازمان غذا و دارو آمریکا با وضع قانونی عنوان کرده که فروش سیگارهای الکترونیکی به افراد زیر 18 سال ممنوع می‌باشد. به علاوه این که فروش انواع استاندارد این نوع سیگارها به افراد سیگاری ضروری است.

نظر متخصصان سلامت در مورد استعمال سیگارهای الکترونیکی

متخصصان علوم سلامت معتقدند که اولین راه برای ترک سیگار داشتن اراده قوی و انجام فعالیت‌های ورزشی به جای استعمال سیگار و داشتن روحیه قوی و ذهنی سالم برای مقابله با اعتیاد به نیکوتین سیگار می‌باشد. اما در مورد افراد سیگاری که ترک کردن سیگار برای ایشان مشکل می‌باشد و نیاز به ترک تدریجی سیگار دارند، استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند تا حدی به عنوان یک ابزار مفید باشد. البته نباید فراموش کرد که استعمال ممتد این نوع سیگارها در مدت زمان ترک سیگار باعث ایجاد وابستگی بدن به آنها خواهد شد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر