درمان بیماری های قلبی عروقی با مصرف ویتامین D

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان بیماری های قلبی عروقی با مصرف ویتامین D

تأثیر مصرف ویتامین D بر بیماری های قلبی عروقی

مصرف ویتامین D با دوز بالا به عقیده بسیاری از محققان می‌تواند عاملین بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین را کاهش دهد. تصلب شرایین به معنای سخت و تنگ شدن رگ‌های خونی است. این عارضه یک عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ‌ومیر مرتبط با آن در افراد جوان چاق مبتلا به کمبود ویتامین می‌باشد.

بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. در سال 2015 حدود 17.7 میلیون نفر مرگ و 31 درصد از مرگ‌ومیر جهانی به علت تصلب شرایین بوده است.

زمانی که دچار تصلب شرایین شوید، ریسک بیماری های قلبی عروقی به دلیل افزایش ضربان قلب، بیشتر می‌شود. افزایش ضربان قلب ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی عروقی در آینده را افزایش می‌دهد. برخی از محققان معتقدند دیواره‌های سخت شریان‌ها و کمبود ویتامین D دو عامل مهم در ایجاد تصلب شرایین هستند. تأثیر کمبود ویتامین D در بروز سندروم روده تحریک‌پذیر و بسیاری بیماری های دیگر نیز نشان داده شده است.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم مصرف ویتامین D کافی می‌تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. شما همچنین می‌توانید از مواد غذایی سرشار از پتاسیم برای سلامت قلب خود استفاده کنید.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که مصرف ویتامین D چقدر باشد تا بیشترین و بهترین نتیجه را بگیریم؟ برای یافتن پاسخ بخش بعدی را مطالعه کنید.

چه میزان از مصرف ویتامین D مؤثر خواهد بود؟

مطالعات نشان دادند که مصرف ویتامین D به میزان 4000 واحد بین‌المللی (IUبیشترین و سریع‌ترین تأثیر را در کاهش بیماری های قلبی عروقی دارد. برای دریافت این میزان ویتامین D قرص 600 واحدی آن بیش از شش مرتبه در روز برای اکثر بزرگ‌سالان و کودکان توصیه می‌شود.

دریافت 4000 واحد بین‌المللی ویتامین D می‌تواند میزان تصلب شرایین را تا 10.4 درصد کاهش دهد که در نتیجه آن بیماری های قلبی عروقی نیز کاهش می‌یابد. جالب اینکه مصرف 2000 واحد بین‌المللی از آن انسداد عروق را تنها تا 2 درصد کاهش می‌دهد؛ بنابراین به نصف رساندن مصرف ویتامین D اثربخشی آن را نصف نمی‌کند بلکه به زیر 20 درصد می‌رساند.

پیش‌تر درباره تشخیص ام‌اس با ویتامین D خون نیز مطالعاتی صورت گرفته است. ویتامین D با چه مکانیسمی جلوی ابتلای افراد به بیماری های قلبی-عروقی مانند تصلب شرایین را می‌گیرد؟ در بخش بعدی برایتان توضیح داده‌ایم.

چه میزان از مصرف ویتامین D مؤثر خواهد بود؟

دوز بالای ویتامین D چگونه به درمان تصلب شرایین کمک می‌کند؟

این مطالعه که در مجله PLOS ONE به چاپ رسید، روی افراد با نژاد آفریقایی-آمریکایی که در سنین 45-13 قرار داشتند، انجام شد. همه افراد شرکت‌کننده دارای درجاتی از تصلب شرایین بودند. این افراد با مصرف ویتامین D در دوزهای مختلف علاوه بر کسب مزایای آن برای سلامت استخوان‌ها، در مورد بیماری های قلبی عروقی نیز بررسی شدند.

محققان اعلام کردند که تأثیر مصرف ویتامین D بر درمان بیماری های قلبی عروقی به‌خوبی مشخص نشده است. ولی به نظر می‌رسد که مصرف ویتامین D با حفظ سلامت رگ‌های خونی در افراد شرکت‌کننده به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک می‌کند. تصلب شرایین در این افراد تا حد چشمگیری کاهش یافته بود که نتیجه آن کاهش بیماری های قلبی عروقی در آینده خواهد بود.

مطالعات آزمایشگاهی متعددی برای مشخص کردن تأثیر مصرف ویتامین D بر سلامت عروق خونی در موش‌ها انجام‌شده‌اند. یکی از مطالعات که بر روی موش‌های فاقد گیرنده ویتامین D انجام شد، نشان داد، در این موش‌ها یک سیستم خاص تحت عنوان سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون به‌شدت فعال می‌شود. فعال شدن این سیستم باعث تشدید انقباض رگ‌های خونی و درنتیجه تصلب شرایین می‌شود.

بنابراین:

مصرف ویتامین D می‌تواند از تکثیر سلول‌های عضلانی دیواره عروق جلوگیری کند. همچنین جلوی رسوب کلسیم در عروق را می‌گیرد. این اثرات می‌توانند دیواره‌های رگ‌ها را ضخیم کنند و مانع از انعطاف‌پذیری آن‌ها شوند. مصرف ویتامین D همچنین التهاب را کاهش می‌دهد. التهاب باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی مرتبط با چاقی می‌شود.

علاوه بر مصرف غذاهای مفید برای سلامت قلبتان، می‌بایست غذاهای بد برای قلب را نیز بشناسید و از آن‌ها پرهیز کنید. برای آشنایی با این نوع غذاها، به مقاله مربوط در همین سایت مراجعه کنید.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر