ده راه‌ حل خوب برای رفع یبوست

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ده راه‌ حل خوب برای رفع یبوست

راه‌هایی برای رفع یبوست

مجله سلامتیبوست می‌تواند باعث خواب ناآرام و احساس ناراحتی در شما شود اما به یاد داشته باشید که با کمک این راهنمایی‌ها این نیز بگذرد.

1) هرگز وعده‌ی غذایی را حذف نکنید

خوردن، رفلکسی است که باعث می‌شود مواد در داخل روده به جلو حرکت کند و زمانی که هیچ چیزی در روده‌ی شما حرکت نمی‌کند شما به دستشویی نخواهید رفت. به سیستم گوارش خود با صبحانه ضربه‌ای بزنید که به این محرک،در اوایل صبح نیاز دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن صبحانه‌ای که شامل پروتئین باشد می‌تواند به شما در اجتناب از خوردن شیرینی‌جات که منجر به اضافه وزن (چاقی) می‌شود کمک کند.

هرگز وعده‌ی غذایی را حذف نکنید

2) مصرف فیبر راهی برای رفع یبوست

مصرف زیاد فیبر منجر به حرکت مواد در سیستم گوارش ،بدون تولید نفخ، گاز و احتمالاً اسهال ،می‌شود. اگر در گذشته با فیبر دوست نبوده‌اید سعی کنید یک مکمل دارویی مانند متاموسيل (Metamucil) ، سيتروسل ((Citrucel و یا فايبرکون (Fibercon) مصرف کنید و یا میوه‌ها و سبزیجات با فیبر زیاد بخورید.

3) رفع یبوست با مصرف سبوس

Elaine Feldman استاد پزشکی در کالج پزشکی جورجیا می‌گوید: فیبر ایجاد مدفوع نرم و سیال می‌کند. اما شما لازم نیست که یک بسته سبوس را هر روز مصرف کنید. مصرف روزانه‌ی سه سهم غذایی از سبزیجات، دو عدد میوه و مقداری نان گندم منجر به حرکت مواد در طول سیستم گوارش می‌شود. ریواس، کنگر فرنگی و آجیل نیز برای رفع یبوست مفید هستند.

4) برای رفع یبوست یک ملین طبیعی را امتحان کنید

دکتر ویلسون می‌گوید: اگر شما در مسافرت هستید و از یبوست رنج می‌برید و نمی‌توانید ورزش کنید و یا میوه و سبزیجات بخورید یک شیاف گلیسرین را امتحان کنید و یا آب میوه بخورید. گاهی اوقات حتی یک فنجان آبگوشت گرم، به حرکات روده‌ای شما سرعت می‌بخشد.

5) یک فنجان قهوه اکسیر رفع یبوست

مطالعاتی در انگلستان و تعداد زیادی از گزارشات نشان می‌دهد که یک فنجان قهوه کافئین دار می‌تواند حرکات روده را تحریک کند. کارشناسان هنوز هم بر سر اینکه چطور کافئین جادو می‌کند اتفاق نظر ندارند.

6) برای رفع یبوست ، آب بنوشید

Robyn Karlstadt متخصص گوارش در بیمارستان فیلادلفیا می‌گوید: برای نرم شدن مدفوع و رفع یبوست ، روزانه 8-6 لیوان آب بنوشید. یک بطری نوشابه را از آب پر کنید و روی میز کار خود بگذارید و سعی کنید که آن را تا پایان روز تمام کنید.

برای رفع یبوست ، آب بنوشید

7) برای دستشویی رفتن خود برنامه ریزی کنید

بیدار شدن از خواب، پریدن داخل حمام و با شتاب صبحانه خوردن در راه اداره برای روده شما مناسب نیست. صبحانه خوردن مانند یک زنگ بیدار باش برای روده بزرگ شماست. معمولاً روده نیم ساعت بعد از اولین وعده‌ی غذایی آماده‌ی تخلیه است.

8) برای رفع یبوست ، بنشینید اما زور نزنید

وقتی به توالت می‌روید سعی کنید زور نزنید در حقیقت زور زدن می‌تواند همه‌چیز را بدتر کند. با این کار شما خودتان را در معرض خطر بواسیر و برآمدگی بافت مقعد و هم‌چنین پرولاپس مقعد قرار می‌دهید.

9) برای رفع یبوست ، پاهایتان را بالا نگه‌دارید

جاکوئلین وولف (Jacqueline Wolf) استاد بیماری‌های دستگاه گوارش در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: به منظور رفع یبوست ، درحالی‌که روی توالت فرنگی نشسته‌اید با زانوها خم شده پاهایتان را به سمت بالا تکیه دهید. در این حال زاویه‌ی روده شما صاف می‌شود و به عبور سریع مدفوع کمک می‌کند.

10) ورزش و رفع یبوست

کارشناسان کاملاً مطمئن نیستند که چرا ولی ورزش عملکرد روده را تحریک می‌کند. پیاده‌روی،شنا یا انجام هر ورزش هوازی دیگری به مدت 30 دقیقه و سه بار در هفته می‌تواند به رفع یبوست کمک کند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر