تعیین سوء تغذیه با اندازه گیری دور بازو

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تعیین سوء تغذیه با اندازه گیری دور بازو

تعریف سوء تغذیه

مجله سلامتسوء تغذیه نوعی بیماری به‌شمار می‌آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند ماده غذایی بروز می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به تغذیه در کشورهای در حال توسعه ، قحطی و کمبود مواد غذایی لازم برای بدن است. با این وجود، سوء تغذیه در همه کشورهای جهان به صورت‌های مختلفی چون چاقی، بدخوری و یا کم‌خوری نمود پیدا می کند. بر پایه آمار سازمان جهانی بهداشت، سوء تغذیه ، بزرگ‌ترین عامل مرگ‌ومیر کودکان در این کشورها است.

عوارض سوء تعذیه

سوء تغذیه در کودکان زیر 5 سال و کمبود ریزمغذی‌ها از مهم‌ترین مشکلات تغذیه‌ای به شمار می‌آیند. عوارض سوء تغذیه در این گروه سنی بسیار متعدد است از جمله: اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی و افزایش موارد ابتلا به بیماری‌ها، پوکی استخوان و در نهایت کاهش توانمندی‌های ذهنی و جسمی کودکان در بزرگ‌سالی.

راه تعیین سوء تغذیه

برای تعیین سوء تغذیه اصولاً از اندازه‌گیری‌های تن‌سنجی استفاده می‌شود. علائم کلینیکی و بیوشیمیایی فقط در مراحل پیشرفته بیماری، می‌توانند تغییرات را نشان دهند . اندازه گیری‌های تن سنجی به دو منظور انجام می‌شود، جهت تعیین سوء تغذیه در زمان حال و همچنین درجه تأخیر رشد در کودکان. ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای، شامل جمع آوری اطلاعات آنتروپومتری (تن سنجی) است که مشتمل بر وزن، قد، وزن برای قد و یا نمایه توده چربی بدن (BMI) می‌باشد. یک پزشک طب اورژانس دریافته است که دستورالعمل های مبتنی بر وزن فعلی سازمان جهانی بهداشت برای تعیین سوء‌ تغذیه در کودکان مبتلا به اسهال به اندازه سنجش محیط دور بازو ، قابل اعتماد نیست .

راه تعیین سوء تغذیه

ارزیابی محیط دور بازو به جای وزن

اسهال، یکی از اختلالات شایع میان کودکان، بخصوص در کشورهای در حال توسعه است. روش‌های مختلفی برای ارزیابی وضعیت تغذیه کودکان مبتلا به اسهال توصیه شده است که یکی از این روش‌ها، ارزیابی وزن است. با وجود این در مطالعه جدیدی نشان داده شد که اندازه گیری محیط میانی بازو ، شاخص معتبرتری است. یکی از روش‌های رایج برای ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای ( سوء تغذیه شدید یا متوسط ) کودکی که به اسهال مبتلا شده است، اندازه گیری مستقیم وزن می‌باشد. اما محققین در مطالعه حاضر پیشنهاد کردند که محیط میانی بازو برای ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای شاخص معتبرتری است به این علت که وزن بدن می‌تواند تحت تأثیر شرایط فعلی قرار داشته باشد. برای مثال، دهیدراتاسیون (کم آبی) حاصل از اسهال کودکان می‌تواند اثر زیادی بر وزن فعلی کودک داشته باشد ولی محیط دور بازو، کمتر، تحت تأثیر این شرایط قرار می‌گیرد.

نتیجه تحقیق تعیین سوء تغذیه با اندازه دور بازو

در این مطالعه 721 کودک زیر 60 ماه که به دلیل اسهال حاد به بیمارستان مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. در این مطالعه مشخص شد، 12 الی 14 درصد کودکان که براساس معیار وزن ، بررسی شده بودند به اشتباه در گروه سوء تغذیه قرار گرفته اند. درصورتی که تنها 1 الی 2 درصد کودکان که براساس میانه دور بازو ارزیابی شده بودند در این گروه قرار گرفتند. نکته اساسی اینجاست که با بهبود کودک و برگشت وی به وزن قبل از بیماری، ممکن است بازهم در معرض ابتلا به سوء تغذیه قرار داشته باشد و یا اینکه به درجاتی از آن مبتلا باشد. علاوه بر این، اندازه گیری‌های تن‌سنجی که با متر انجام می‌شود در دسترس‌تر، کاربردی‌تر و ارزان‌تر هستند. بنابراین بهتر است مراقبین بهداشتی برای ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای کودکان مبتلا به اسهال علاوه بر سنجش وزن، محیط دور بازو را نیز اندازه گیری کنند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر