تأثیر ورزش روی اندازه مغز

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تأثیر ورزش روی اندازه مغز

بالا رفتن سن چه تأثیری روی اندازه مغز ما دارد؟

اخبار پزشکی و سلامت دکتر سوشا : علاوه بر تأثیرات مواد غذایی روی مغز و سلامت آن ، باید بدانید که اندازه مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد. به طور متوسط  در هر دهه پس از 40 سالگی اندازه مغز تقریباً 5 درصد کاهش می‌یابد. یک مطالعه جدید استرالیایی نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی می‌توانند عملکرد حافظه را بهبود بخشیده و باعث حفظ اندازه مغز و سلامت آن با افزایش سن شوند.

پیشتر در مطالعاتی پیرامون تأثیر کم‌خوابی بر روی اندازه مغز موش‌ها نشان داده شده بود که اندازه مغز با کم‌خوابی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در تحقیقات دیگری بر روی موش‌های صحرایی، نشان داده شد که تمرینات ورزشی باعث افزایش اندازه هیپوکامپ می‌شود؛ اما تاکنون شواهد قانع کننده‌ای در مورد انسان به دست نیامده است.

به این منظور محققان موسسه ملی پزشکی استرالیا در اولین همکاری بین‌المللی خود، تأثیر ورزش هوازی بر یک ناحیه از مغز به نام هیپوکامپ را مورد بررسی قرار دادند. هیپوکامپ برای حافظه و دیگر عملکردهای مغز حیاتی است.

ورزش چه تأثیری روی اندازه مغز دارد؟

محققان این مطالعه نتایج 14 آزمایشی را که قبلاً بر روی انسان‌ها انجام شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها اسکن مغز 737 نفر را قبل و بعد از برنامه ورزش هوازی مورد بررسی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعات شامل این افراد بودند :

• بزرگ‌سالان سالم

• افراد مبتلا به اختلالات شناختی خفیف مانند آلزایمر

• افرادی که دارای تشخیص بالینی بیماری‌های روانی از جمله افسردگی و اسکیزوفرنی بودند.

سن این افراد از 24 تا 76 سال با میانگین سن 66 سال بود. محققان تأثیر ورزش را از طریق کار با دوچرخه ثابت، راه رفتن روی تردمیل و پیاده‌روی مورد سنجش قرار دادند. طول مطالعات بین 3 تا 24 ماه و تعداد جلسات ورزشی شرکت‌کنندگان نیز بین 2 تا 5 جلسه در هفته متغیر بود.

تأثیر ورزش روی اندازه مغز

این مطالعه شواهدی قطعی در مورد تأثیر ورزش روی اندازه مغز و سلامت آن ارائه کرد. هنگامی که ورزش می‌کنید، یک ماده شیمیایی به نام فاکتور نورونی مشتق از مغز (BDNF) تولید می‌شود که می‌تواند باعث کاهش خطرات مرتبط با افزایش سن شده و زوال مغزی را کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تأثیر ورزش هوازی روی افزایش حجم هیپوکامپ خیلی چشمگیر نیست؛ اما تأثیر آن در جلوگیری از کاهش اندازه مغز و پیشگیری از زوال مغزی ، اهمیت دارد.

به عبارت دیگر ورزش می‌تواند به عنوان یک برنامه برای حفظ اندازه مغز و جلوگیری از تحلیل رفتن آن پیگیری شود.

شاید بتوان نتیجه این مطالعه را برای پیشگیری از اختلالات و ناهنجاری‌های مرتبط با پیری مانند آلزایمر و زوال عقلی به کار برد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. جالب است که تاکنون تأثیر ورزش در حفظ اندازه مغز و عملکرد آن در سنین بالاتر کمتر شناخته شده بود و توجه افراد اکثراً بر روی مکمل‌های تقویت مغز می‌باشد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام من بیمار اسکیزوفرنی بودم اابته بنظرخودم‌خفیف بودم من از ۳۰سالگی به مدت ۱۸سال پیاده روی کردم وبا خانواده پار ک میرفتم
البته در ازمان کرونا بخاطر ترس از کرونا یکبار توش قاب وتهوع گرفتم وشاید هپذیان اشاره بنظر خودم پاشتم وچند جمله توهم کلامی هم داشتم بعد از اون یک مدتی بخاطر اینکه بعضی افکارم را اطرافیانم میگفتمد نگرام بودم فکرم را بفهمند بعدا خوندم انتقتل فکر میگند بعد که خوندم دیگه این فکر را نمیکردم چون فهمیدم اشتباه بوده
در حال حاضر حالم کاملا خوبه میخاستم بدونم بخاطر پیادروی سنگینی که کردم حتلم خوبه یا شخصیت خودم اینطور بوده؟
لطفا جوابم راهرچه زودتر بدهید

مشاهده کامل

باسلام من بیمار اسکیزوفرنی بودم ازسی سالگی ۱۸سال پیاده روی مردم و باخانواده پارک میرفتم و موسیقی گوش میدادم میخاستم بدانم پیاده روی باعث بهبودی من شده یا نه البته به نظر خودم دومرد هذین اشاره و انتقال فکر را یکبار شدم و چندتا جمله توهم کلامی هم شنیدم‌وای الان خوبم اطفا هرچه زودتر جواب من را بدهید

مشاهده کامل

اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر