ایبوپروفن برای درد و التهاب (Ibuprofen for pain and inflammation)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: ایبوپروفن (قرص)
نام عمومی انگلیسی: Ibuprofen for pain and inflammation
نام تجاری: Brufen , Nurofen , Calprofen , Orbifen ، Fenbid
کاربرد: تسکین درد و التهاب

اطلاعات دارویی ایبوپروفن

اطلاعات دارویی : داروهای مسکن ضدالتهابی نظیر ایبوپروفن را داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) و یا به طور ساده ضد التهابی نیز می‌نامند. ایبوپروفن برای تسکین درد در بیماری‌های دردناک مانند آرتریـت، رگ به رگ شدن ، درد قاعدگی، میگرن، دندان درد و دردهای پس از عمل جراحی به کار می‌رود. ایبوپروفن درد و التهاب را کاهش می‌دهد. ایبوپروفن برای کاهش علائم آنفولانزا و سرماخوردگی نظیر تب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایبوپروفن را هم کودکان و هم بزرگ‌سالان می‌توانند مصرف کنند.

ایبوپروفن سبب مهار آنزیمی به نام سیکلواکسیژناز در سلول‌های بدن می‌شود. این آنزیم باعث تولید یک ماده شیمیایی در بدن به نام پروستاگلاندین می‌شود. تعدادی از پروستاگلاندین‌ها در محل آسیب یا جراحت تولید می‌شوند و سبب درد و التهاب می‌شوند. با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز مقدار پروستاگلاندین تا نیز کاهش می‌یابد و این بدان معناست که درد و التهاب کمتر می‌شود. ایبوپروفن را هم می‌توان با نسخه و هم بدون نسخه پزشک از داروخانه تا تهیه نمود. ایبوپروفن به صورت ژل هم موجود است که می‌توان آن را به طور مستقیم به قسمتی از پوست که دچار التهاب شده است بمالید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ژل ایبوپروفن به صفحه مربوطه رجوع نمایید.

موارد منع مصرف ایبوپروفن

• به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی ایبوپروفن

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارت‌اند از: آلیسکیرن(aliskiren)، مهارکننده‌های ACE (مانند کاپتوپریل(captopril)، لیزینوپریل(lisinopril))، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان (losartan) ، والزارتان(valsartan))،سیدوفوویر((cidofovir، کورتیکواستروئید‌ها (مانند پردنیزون(prednisone))، قرص‌های آب یا دیورتیک‌ها مانند فوروزماید(furosemide).

ایبوپروفن اگر با داروهای دیگر استفاده شود، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. مثال این داروها عبارت‌اند از : داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل(clopidogrel)، “رقیق کننده خون” مانند: دابیگاتران((dabigatran / انوکساپارین(enoxaparin) / وارفارین(warfarin ).

برچسب روی تمام داروهایتان به‌خصوص داروهای ضد درد یا تب (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند سلکوکسیب(celecoxib)، آسپیرین، ایبوپروفن(ibuprofen)، کتورولاک(ketorolac) و ناپروکسن) را بررسی کنید، زیرا مواد تشکیل‌دهنده‌ای آن‌ها شبیه به ایبوپروفن است و ممکن است عوارض جانبی این دارو را شدیدتر کند. اگر پزشک به شما آسپرین با دوز پایین (معمولاً 325-81 میلی‌گرم در روز) را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز کرده است، باید این دارو را حتماً مصرف کنید.حتماً راجع به مصرف این دارو با داروهای دیگر با داروساز خود مشورت کنید.

اگر برای تسکین درد و تب از داروی دیگری مانند استامینوفن استفاده می‌کنید، با پزشک خود مشورت نمایید. اگر باید به همراه ایبوپروفن از داروی آسپیرین سریع رهش استفاده نمایید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید و سعی کنید ایبوپروفن را حداقل 8 ساعت بعد از مصرف آسپرین استفاده نمایید. بدون مشورت با پزشک دوز آسپیرین مصرفی روزانه خود را تغییر ندهید.

نکاتی که قبل از مصرف ایبوپروفن باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف ایبوپروفن ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر مبتلا به آسم و یا هر نوع اختلال آلرژیک هستید.
  • اگر تاکنون دچار زخم معده و یا زخم اثنی عشر بوده‌اید.
  • اگر مبتلا به بیماری‌های التهابی روده نظیر بیماری کرون و یا کولیت اولسراتیو هستید.
  • در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر دچار مشکلات کلیوی و یا کبدی هستید.
  • اگر دچار مشکلات قلبی و یا اختلالات عروقی هستید و یا در صورتی که گردش خون ضعیفی دارید.
  • اگر فشار خون بالایی دارید.
  • اگر بالای 65 سال سن دارید.
  • اگر تاکنون مشکل لخته‌ خونی داشته‌اید.
  • اگر مبتلا به بیماری‌های بافت‌های پیوندی بدن نظیر لوپوس اریتمای سیستمیک هستید (بیماری التهابی که لوپوس یا SLE هم نامیده می‌شود).
  • گر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر تا به حال به داروی خاصی از جمله هر نوع مسکن NSAID (مانند آسپیرین، ناپروکسن و دیکلوفناک) حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی ایبوپروفن

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

• سوء هاضمه، سوزش معده، مشکلات گوارشی: به یاد داشته باشید که دارو را به همراه غذا و یا همراه با یک لیوان شیر میل نمایید. اگر این‌گونه مشکلات تداوم پیدا کردند با پزشکتان صحبت کنید.
• احساس کسالت، اسهال: غذاهای ساده مصرف کنید، مقدار زیادی آب بنوشید تا آب از دست رفته تأمین شود.

نکته مهم: اگر هر کدام از علائم نادر اما جدی زیر را در خود مشاهده کردید در اسرع وقت به پزشکتان اطلاع دهید:

• اگر دچار مشکلات تنفسی نظیر خس خس کردن و یا تنگی نفس شده‌اید.
• اگر علائمی حساسیت دارویی نظیر ورم کردن اطراف دهان و یا صورت و یا کهیرهای پوستی در خود مشاهده کردید.
• اگر مدفوع سیاه و یا خون آلود مشاهده کردید و یا به استفراغ خونی و یا شکم درد مبتلا شده‌اید.

اگر علائم دیگری در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به واسطه مصرف ایبوپروفن می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگه‌داری ایبوپروفن

• دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.
• تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقالات پیشنهادی:

تهیه و ترجمه : سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر