فواید سبزی خوردن برای درمان و کاهش بیماری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
فواید سبزی خوردن برای درمان و کاهش بیماری

فواید سبزی خوردن بر سلامت

مجله پزشکی و سلامتمحققان علوم تغذیه در مورد فواید سبزی خوردن بر سلامت نظرات جالبی دارند.برخی متخصصان تغذیه ادعا می‌کنند که سبزی خوردن می‌تواند در کاهش برخی از بیماری‌های مزمن از جمله کنترل چربی خون، کلسترول خون و فشارخون مؤثر باشند. در واقع فواید سبزی خوردن برای سلامت به این مسئله برمی‌گردد که خوردن سبزی تازه همراه با غذا، نیاز بدن به مواد مغذی مهمی همچون ویتامین‌ها و املاح را تأمین می‌کند و از این راه باعث ارتقای وضعیت سلامت بدن می‌گردد. گروهی دیگر از متخصصان تغذیه معتقدند که هفت سبزی مهم به شرح موارد زیر که می‌توان آن‌ها را خام و به صورت تازه همراه با غذا به عنوان سبزی خوردن مصرف نمود، در کاهش بروز بیماری‌های مزمن بسیار مؤثر می‌باشند.

تره: کاهنده فشار و کلسترول خون

تره با پتاسیم بالایی که دارد، می‌تواند حجم ادرار را افزایش دهد و از این طریق باعث دفع سموم از بدن شود. به علاوه این که در مورد این سبزی ادعا می‌شود که از افزایش فشارخون جلوگیری می‌کند و می‌تواند کلسترول بد خون را نیز کاهش دهد. در ضمن منیزیم موجود در تره می‌تواند مانع از سوءهاضمه و سوزش معده شود. به همین دلیل توصیه می‌شود، زمانی که سبزی خوردن می‌خورید، حتماً مقداری تره مصرف نمایید.

فواید تربچه در سبزی خوردن : عامل مبارز با سلول‌های سرطانی

تربچه دارای مواد گوگرددار بالایی می‌باشد. به همین دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی برای بدن نسبت به سایر سبزی خوردن ها دارد. همچنین ادعا می‌شود که تربچه اشتهاآور خوبی است. در ضمن تربچه منبع غنی از ویتامین C می‌باشد. به همین دلیل می‌تواند در افزایش مقاومت سیستم ایمنی و حتی رفع بیماری‌های دهان، پوسیدگی دندان‌ها هم بسیار مؤثر باشد. براساس تحقیقات جدید مشخص شده که ترکیبات شیمیایی موجود در تربچه می‌توانند در کاهش سلول‌های سرطانی بدن مؤثر باشند. به همین دلیل برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که مصرف تربچه بعد از جلسات شیمی درمانی می‌تواند تا حدی در بهبود عوارض شیمی درمانی مؤثر باشد و این از فواید سبزی خوردن است.

ریحان: آرام‌بخش و خواب‌آور

ریحان سبزی بسیار معطر و خوشبویی است که می‌توان آن را همراه با بسیاری از غذاهای گوشتی و کبابی استفاده کرد. از ریحان به عنوان یک ضد یبوست، ضد تشنج، رفع کننده سردردهای عصبی و سرگیجه نام می‌برند. چون حجم ترکیبات گیاهی فعال و آنتی‌اکسیدانی در این سبزی خوردن بسیار بالا می‌باشد. به علاوه این که برخی متخصصان تغذیه به مادران شیرده در جهت افزایش حجم شیرشان، مصرف ریحان همراه با غذا را توصیه می‌کنند.

آرام‌بخش و خواب‌آور

فواید شاهی در سبزی خوردن : مؤثر بر سلامت کلیه‌ها

ترکیبات موجود در این سبزی خوردن می‌تواند فعالیت‌های طبیعی و حیاتی کلیه‌ها را تنظیم نماید و در افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا، مثانه و کلیه هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد و حتی ادعا می‌شود که باعث دفع سنگ از این نواحی گردد. در ضمن مصرف منظم و مداوم شاهی همراه با غذا تا حدی در بهبود دردهای مفصلی و نقرس نیز مفید می‌باشد.

فواید جعفری: خون‌ساز

جعفری غنی از انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌باشد. در مورد این سبزی خوردن ، این ادعا وجود دارد که می‌تواند عادت ماهانه را در خانم‌ها تنظیم نماید. به علاوه این که در خون سازی نیز مؤثر است و در برخی منابع علمی از آن به عنوان سبزی تصفیه کننده خون نام می‌برند.

ترخون: جانشین مناسب نمک

به خاطر طعم تند و تیزی که ترخون دارد، امروزه محققان علوم تغذیه و غذا توصیه می‌کنند که از این سبزی خوردن می‌توان به عنوان یک جانشین نمک به عنوان طعم دهنده مطلوب استفاده کرد. در واقع، تقویت اعصاب از فواید سبزی خوردن و ترخون است و به هضم غذاهای پرچرب نیز کمک نماید. به علاوه این که یک آرامش بخش ملایم است. در ضمن، بوی تند ترخون موجب مهار رشد میکروب‌های پوست و کاهش بوی بد بدن نیز می‌شود.

فواید گشنیز: کاهنده قند خون

ادعا می‌شود که گشنیز قادر است فشار و قند خون را کاهش دهد. به علاوه این که می‌تواند عطش و تهوع را نیز رفع نماید. به همین دلیل این تصور را ایجاد نموده که به عنوان یک مسکن خوب و حتی یک محرک اشتها خوب مطرح باشد. در ضمن امروز تحقیقات علمی نشان دادند که گشنیز می‌تواند به عنوان بهترین داروی کبد و طحال نیز نقش داشته باشد.

فواید گشنیز: کاهنده قند خون

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر