چاقی باعث از بین رفتن جوانه چشایی ( پاپیلای زبان ) می‌شود

اخبار سلامت
3 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چاقی باعث از بین رفتن جوانه چشایی ( پاپیلای زبان ) می‌شود

تأثیر چاقی بر حس چشایی چیست؟

بر اساس یک مطالعه درباره تأثیر چاقی بر روی جوانه چشایی ( پاپیلای زبان ) و درک مزه غذاها، مشخص شد که چاقی بر جوانه چشایی اثر منفی دارد و در بلندمدت آن را از بین می‌برد؛ بنابراین افراد چاق در درک مزه غذاها و لذت بردن از آن‌ها دچار مشکل می‌شوند.

در این مطالعه موش‌های آزمایشگاهی تحت یک رژیم غذایی قرار گرفتند که آن‌ها را به شدت چاق می‌کرد. 8 هفته بعد از اینکه آن‌ها از این رژیم غذایی پیروی کردند موش‌ها کشته شده و زبانشان مورد بررسی قرار گرفت. زبان این موش‌های چاق با زبان موش‌های لاغر مقایسه شد.

در نتیجه این مطالعات مشخص شد که افراد چاق هرچه وزنشان بالاتر می‌رود، توانشان در درک طعم غذاها کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” ارتباط چاقی مادران با ابتلای فرزندان به اوتیسم و بیش فعالی ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

چرا چاقی باعث از بین رفتن جوانه‌های چشایی می‌شود؟

علت این تأثیر چاقی بر جوانه چشایی ( پاپیلای زبان ) هنوز مشخص نشده است. دانشمندان این مطالعه اظهار کردند که چاقی باعث می‌شود که جوانه‌های چشایی خشک شوند. در واقع در افراد چاق جوانه‌های چشایی با سرعت بیشتری از بین می‌روند و با سرعت کمتری جایگزین می‌شوند؛ به همین علت است که افراد چاق حدود 25% کمتر، جوانه چشایی دارند.

در همین مطالعه، محققین بر روی دو گروه دیگر نیز بررسی‌هایی انجام دادند. یک گروه از نظر ژنتیکی طوری تغییر کرده بود که حتی با وجود رژیم غذایی پرچرب باز هم چاق نمی‌شد. این موش‌ها، موش‌های مقاوم به چاقی نامیده شدند. در پایان 8 هفته، زبان این موش‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان که زبان این موش‌ها همانند موش‌های لاغرتر بود و میزان جوانه چشایی ( پاپیلای زبان ) آن‌ها نرمال بود.

چرا چاقی باعث از بین رفتن جوانه‌های چشایی می‌شود؟

تغییر در جوانه چشایی ( پاپیلای زبان ) دائمی است؟

پاسخ منفی است :

یافته‌های این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی پرچرب نیست که باعث از بین رفتن جوانه‌های چشایی می‌شود، بلکه بالا رفتن وزن مقصر آن است. نکته مهم این است که از دست رفتن حس چشایی افراد چاق دائمی نیست. به این معنا که این افراد می‌توانند با کاهش وزن، حس چشایی از دست رفته خود را بازیابند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تاثیر چاقی مادر و مدت شیردهی بر بیماری کبد چرب ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر