8 ماده غذایی که نباید قبل از خواب مصرف کرد

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
8 ماده غذایی که نباید قبل از خواب مصرف کرد

تغذیه و رژیم غذایی قبل از خواب مؤثر بر سلامت عمومی

مجله پزشکی و سلامت : تغذیه قبل از خواب، تأثیر زیادی روی حال عمومی فردا صبح شما دارد. اگر امروز صبح حالت مست و کسلی خاصی دارید، شاید به خاطر تغذیه قبل از خواب دیشب شما باشد. اکثر شما می‌دانید که قبل از خواب نباید شیرینی و قهوه بخورید، اما علاوه بر این‌ها، مواد غذایی سالمی هستند، که نباید قبل از خواب بخورید. تعجب نکنید، این‌ها مواد غذایی سالمی هستند که باید از خوردن آن‌ها قبل از خواب اجتناب کنید:

1- انواع کلم

با توجه به تحقیقات جدید انجام شده توسط انجمن تغذیه سالم، بهتر است بعضی سبزیجات خاص در وعده ناهار خورده شوند. انواع کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم که سرشار از ویتامین هستند، مقدار زیادی فیبر نامحلول دارند که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا هضم شوند. اگر شما این سبزیجات را قبل از خواب بخورید، بدن شما در تمام طول شب در حال هضم این سبزیجات است و در نتیجه در طی شب خواب آرام و کافی نخواهید داشت.

2- گوشت قرمز

گوشت قرمز، مانند استیک و یا گوشت گاو حاوی مقدار زیادی پروتئین است و تأثیر مشابه کلم را روی بدن و میزان و کیفیت خواب دارد.

3- سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی یکی دیگر از مواد غذایی مبتنی بر گیاهی است که باید از مصرف آن قبل از خواب اجتناب نمایید. از آنجا که سس گوجه فرنگی اسیدیته (PH) بالایی دارد، اغلب موجب سوزش سر دل صبحگاهی و سوء‌هاضمه می‌شود. اگر می‌خواهید برای شام، یک بشقاب ماکارونی با سس گوجه فرنگی بخورید، باید حداقل 3 ساعت قبل از خواب شامتان را بخورید تا با خواب شبانه شما تداخل نکند. غذاهای تند نیز باعث سوزش سر دل می‌شوند و خوردن آن‌ها قبل از خواب، درجه حرارت مرکزی بدن را بالا می‌برد و ممکن است به خاطر خوردن این مواد غذایی تند، نیمه شب کابوس ببینید.

4- فراورده‌های گوشتی و پنیر

مصرف فراورده‌های گوشتی همراه با پنیر انتخاب خوبی برای طول روز هستند، اما برای قبل از خواب مناسب نمی‌باشند. فراورده‌های گوشتی به همراه پنیر تغذیه مناسبی برای وعده صبحانه است، زیرا حاوی اسیدآمینه تیرامین است که باعث می‌شود در تمام طول روز هوشیار باشید. اما اگر این مواد غذایی را قبل از خواب بخورید، با میزان و کیفیت خواب شما تداخل می‌کنند.

فراورده‌های گوشتی و پنیر

5- شکلات تلخ

کافئین یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده شکلات تلخ است علاوه بر آن، شکلات تلخ اسیدآمینه‌ای به نام تیرامین دارد که موجب می‌شود بعد از خوردن آن احساس هوشیاری کنید و بی خواب شوید. به همین دلیل است که باید از مصرف شکلات تلخ قبل از خواب اجتناب کنید.

6- قهوه

جای تعجب نیست، زیرا قهوه مقدار زیادی کافئین دارد و کافئین ساعت‌ها در بدن باقی مانده و موجب بی‌خوابی می‌شود. به همین دلیل است که قبل از خواب نباید قهوه بخورید و باید تا چندین ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه اجتناب کنید تا بی‌خواب نشوید و خواب کافی و آرامی داشته باشید.

7- الکل

اگرچه ممکن است بعد از مصرف الکل، خواب آلود شوید، اما الکل در چرخه‌های خواب تداخل ایجاد می‌کند و خواب آرام و مناسبی نخواهید داشت. به همین دلیل است که اگر قبل از خواب، الکل مصرف کنید، صبح روز بعد احساس کسالت خاصی خواهید داشت.

8- نوشیدنی‌های گازدار

بارها شنیده‌اید که نوشابه، ماده غذایی مضری است، علاوه بر این مصرف نوشابه عوارض جانبی جدی بر روی کیفیت خواب دارد. مصرف نوشابه قبل از خواب (به خاطر قند و گاز زیاد) موجب می‌شود که در تمام طول شب، بارها از خواب بیدار شوید و عمیق نخوابید.

نوشیدنی‌های گازدار

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام،شب هاخوابم نمی آید و حتما باید از آرامش بخش استفاده کنم..

مشاهده کامل

با سلام بی خوابی هزار و یک دلیل دارد که با توضیحات مختصر شما قابل تشخیص نیست نوع تغذیه شما نوع داروهای مصرفی وضعیت سلامت جسمانی وضعیت سلامت روحی و بسیاری از موارد دیگر در ریتم خواب شما موثرند و باید دید که کدام یک از اینها باعث بر هم زدن خواب شبانه روزی شما شده اند. بهتر است از مصرف خودسرانه داروهای آرامبخش اجتناب کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

لطفا در ارتباط با رفع مشکلات خواب راهنمایی بفرمایید

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی سوال شما بسیار کلی هست؛ زیرا بی خوابی علل مختلفی داره و ابتدا باید علت بی خوابی شما مشخص بشه. گاهی بی خوابی به علت یک بیماری خاصه ، گاهی مصرف یکسری از داروها، گاهی عادات غلط خود شما و غیره. در هر حال پاسخ به سوال شما بر اساس اطلاعات که دادی میسر نیست. پیشنهاد میکنم علاوه بر مطالعه مقاله بالا، ویدئو زیر را تماشا کنید: چگونه خوابی بهتر داشته باشیم
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر