کراتینه کردن مو

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو چیست؟

کراتینه کردن مو فرایندی است که در آن، یک متخصص مو پروتئین کراتین را به ساختار مو اضافه می‌کند. کراتین یک پروتئین است که به طور طبیعی در مو، ناخن و سلول‌های اپیتلیال موجود در لایه‌های بیرونی پوست وجود دارد.

گاهی اوقات به دلیل عدم رسیدگی منظم، استفاده مکرر از محصولات آرایشی (مانند رنگ مو و دیگر مواد آرایشی) موها، سشوار و اتو کشیدن‌های مرتب آسیب می‌بینند. این در حالی است که موها نیز همانند پوست و دیگر بخش‌های بدن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند.

کراتینه کردن مو روشی است که امروزه به وفور در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود. در این روش آسیب‌های مو تا حد قابل قبولی برطرف می‌گردد و درخشندگی و لطافت موها به آن بازگردانده می‌شود.

با این وجود کراتینه کردن موها قوانینی دارد که می‌بایست قبل از اقدام، نسبت به آن آگاه باشید. در این مقاله هر آنچه که می‌بایست درباره کراتینه کردن مو بدانید، اشاره شده است. پس با ما همراه باشید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از مو

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه اینترنتی دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” ویتامینه کردن مو | همه چیز درباره ویتامینه کردن مو ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان به بخش مشاوره پزشکی تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.

انواع مواد موجود برای کراتینه کردن مو چه هستند؟

به طور کلی مواد کراتینه مو به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • نوع اول که حاوی موادی چون آلوئه ورا، آکوا، جوجوبا، روغن زیتون و فرمالدهید است. این نوع از کراتین اثربخشی بهتری دارد ولی می‌تواند عوارضی نیز برای فرد متقاضی و آرایشگر به همراه داشته باشد. معمولاً از این نوع کراتین برای افرادی استفاده می‌شود که موهای فر آسیب‌دیده دارند.
  • نوع دوم حاوی موادی چون آلوئه ورا، جوجوبا، روغن زیتون و ذرات نانو است. نتیجه کراتینه کردن مو در این روش کمتر از نوع اول خواهد بود. از این روش معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که موهای خودشان در حالت طبیعی صاف بوده است و بر اثر آسیب‌هایی که دیده است دچار وز شده است.

کراتینه کردن مو چگونه انجام می‌شود؟

در روش کراتینه کردن مو :

  • آرایشگر یک محصول کراتینه مو را بر حسب میزان آسیب‌دیدگی موهایتان انتخاب می‌کند. سپس با استفاده از برس رنگ مو تا حدود نیم سانت مانده به ریشه آن را به موهایتان می‌زند.
  • در مرحله بعدی با استفاده از سشوار موها را خشک می‌کند. البته موها نباید کاملاً خشک شوند و بهتر است حدود 20 درصد رطوبت داشته باشند.
  • در مرحله آخر با استفاده از اتوی مو، موها را به صورت لایه‌های نازک برمی‌دارد و هر لایه را حدود 10 بار اتو می‌کشد. حرارت کمک می‌کند تا پروتئین کراتین به خوبی در ساختار مو جای بگیرد.
  • بسته به طول موی شما این فرایند حدود 90 دقیقه یا بیشتر به طول خواهد انجامید.

کراتینه کردن مو چگونه انجام می‌شود؟

مراقبت‌های بعد از کراتینه کردن مو چه هستند؟

زمانی که موهای خود را کراتینه می‌کنید، می‌بایست نکاتی را رعایت کنید تا جذب و ماندگاری پروتئین کراتین در مو افزایش یابد:

  • بهتر است تا 5 روز از شستن موهای کراتینه شده اجتناب شود.
  • موهای کراتینه شده در این 5 روز نباید بسته شوند و یا پشت گوش قرار بگیرند؛ زیرا در این دوران بسیار حالت پذیر هستند و همان حالت را به خود خواهند گرفت.
  • بعد از 5 روز می‌توانید موهای خود را با یک شامپوی کراتینه ملایم شستشو دهید و از موهای سالم و لخت خود لذت ببرید.

همچنین بهتر است از این به بعد از شامپوها و ماسک‌های حاوی کراتین استفاده کنید. بعلاوه مصرف غذاهای حاوی ژلاتین،ویتامین ها و مواد معدنی،میوه ها و سبزیجات، تخم مرغ،آووکادو، ماست و برخی موارد دیگر نیز می‌تواند به تقویت و بهبود ساختار موی شما کمک کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” ویتامین و مکمل های طبیعی برای ریزش مو ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین به بخش مشاوره پزشکی تلگرام دکتر سوشا بخوانید.

کراتینه کردن مو چه عوارضی دارد؟

به طور کلی میزان عوارض کراتینه کردن مو ، بستگی به ماده‌ای دارد که از آن استفاده می‌شود. برخی از مواد مخصوص کراتینه کردن مو حاوی ماده‌ای به نام فرمالدهید هستند که سرطان‌زا می‌باشد.

سرطان‌زایی فرمالدهید خصوصاً در افرادی که مواجهه مکرر با این ماده دارند، مانند آرایشگرها حائز اهمیت می‌باشد. با این وجود حتی استنشاق این ماده نیز منجر به سوزش گلو، سرفه، خارش چشم و خونریزی از بینی می‌شود. علاوه بر این‌ها، ممکن است آسیب‌هایی نیز به سیستم عصبی مرکزی وارد کند. آسیب به سیستم عصبی مرکزی می‌تواند عوارضی چون سردرد، افسردگی، تغییرات خلقی، مشکلات حافظه و تعادل و اختلالاتی از این دست را به همراه داشته باشد.

عوارض ناشی از فرمالدهید به حدی جدی است که مادران باردار نه‌تنها نباید در دوران بارداری از آن استفاده کنند بلکه حتی نباید در سالن‌هایی که در حال انجام آن هستند حضور داشته باشند.

برای کراتینه کردن مو عوارض دیگری نظیر آلرژی یا حساسیت نسبت به ماده استفاده شده و ریزش یا ضعیف شدن تارهای مو را نیز ذکر می‌کنند.

ماندگاری روش کراتینه مو چقدر است؟

میزان ماندگاری و دوام کراتینه مو بستگی به عوامل متعددی دارد، نظیر:

  • کیفیت کراتین استفاده شده
  • مهارت فردی که کراتینه مو را انجام داده است
  • میزان آسیب‌دیدگی موهای شما
  • مراقبت‌های بعد از کراتینه کردن مو در شما

متخصصین زیبایی مو ، به طور کلی و به صورت میانگین ماندگاری کراتینه مو را حدود 6-2 ماه اعلام می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” ۴ علامت واضح که می‌گوید زمان شروع مصرف ویتامین مو است ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین به بخش مشاوره پزشکی تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.

ماندگاری روش کراتینه مو چقدر است؟

منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر