افراد مبتلا به ام اس بیشتر مراقب سرماخوردگی باشند

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
افراد مبتلا به ام اس بیشتر مراقب سرماخوردگی باشند

علت ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروز یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن فرد به اشتباه به میلین خودی آسیب می‌زند. میلین از جنس چربی است و در اطراف سلول‌های عصبی قرار دارد و از آن‌ها محافظت می‌کند. (می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله ” مهمترین و اولین علائم بیماری ام اس چیست ؟ ” را در وب سایت دکتر سوشا بخوانید.)

هنگامی که میلین مورد حمله قرار می‌گیرد، سلول‌های عصبی زیر آن نیز ممکن است آسیب ببینند. این باعث ایجاد اختلال در سیگنال‌های عصبی بین مغز و نخاع می‌شود و نشانه‌هایی مانند بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در صورت یا دیگر اندام‌ها، ضعف عضلانی و مشکلات حرکتی دارد.

ام اس عود کننده-فروکش کننده شایع‌ترین نوع MS است. در این نوع از بیماری دوره‌های مختلفی از حمله و بهبود بیماری وجود دارد. در دوره حمله شدیدترین علائم بیماری بارز می‌شود و سپس بیمار وارد مرحله بی علامتی می‌شود.

خبر پیشنهادی دکتر سوشا : درمان ام اس | چگونه با بیماری ام اس مبارزه کنیم ؟

بیماران ام اس در حالت معمول سالانه حدود 2-1 عود بیماری را تجربه می‌کنند. اگر ما بتوانیم عوامل محیطی تشدیدکننده عود بیماری ام اس را شناسایی کنیم، می‌توانیم تا حدود زیادی از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم. یکی از عواملی که بر اساس جدیدترین مطالعات می‌تواند عود بیماری را تسریع و تشدید کند بیماری سرماخوردگی می‌باشد.

سرماخوردگی برای هیچ کس خوشایند نیست؛ اما در افرادی که مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS) هستند، این مسئله شکل دیگری پیدا می‌کند. حتماً می‌خواهید تأثیر آن را بدانید. پس بخش بعدی را بخوانید.

علت ام اس چیست؟

سرماخوردگی چه تأثیری در شدت بیماری ام اس دارد؟

مطالعات نشان می‌دهند که آنفلوانزا (سرماخوردگی) و دیگر عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی ممکن است خطر عود بیماری MS را افزایش دهد.

محققان در این مطالعه موش‌ها را در معرض ویروس آنفلوانزای A که علت اصلی ابتلا به بیماری سرماخوردگی در انسان است، قرار دادند. آن‌ها مشاهده کردند برخی از موش‌های آلوده، علائمی شبیه انسان‌های مبتلا به ام اس نشان دادند. با وجودی که هیچ ردی از ویروس آنفلوانزا در مغز این موش‌ها دیده نمی‌شد.

در این مطالعه مشخص شد که با فعال شدن سلول‌های سیستم ایمنی بر علیه ویروس سرماخوردگی، سلول‌های گلیال فعال می‌شوند. این سلول‌ها در حالت عادی نقش حفاظت از سلول‌های عصبی را دارند اما در زمان فعال شدن، می‌توانند سلول‌های سیستم ایمنی را به مغز فراخوانی کنند. در نتیجه، سلول‌های سیستم ایمنی به سلول‌های سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و باعث بروز علائم مرتبط با ام اس می‌شود.

همه آنچه گفتیم، درباره فردی بود که به ام اس دچار نیست. حال اگر فردی به ام اس مبتلا باشد چطور؟

براساس نتایج حاصل از این پژوهش، اگر شما به MS مبتلا باشید و در عین حال دچار سرماخوردگی شوید، به احتمال 42-27 درصد بیماری‌تان در دو هفته اول بیماری عود خواهد کرد.

با این نتایج بیماران ام اس می‌بایست بیشتر مراقب خود باشند. بیش از خود بیماران اطرافیان آن‌ها می‌بایست آگاه باشند و در زمان بیماری از ملاقات با این افراد خودداری کنند.(برای اطلاعات بیش‌تر مقاله ” حقایقی مهم درباره بیماری ام اس ” را در وب سایت دکتر سوشا بخوانید.)


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر