تحریک الکتریکی مغز برای کاهش اشتها

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تحریک الکتریکی مغز برای کاهش اشتها

سیستم پاداش مغز چگونه باعث چاقی می‌شود؟

تحریک الکتریکی مغز گاهی می‌تواند اثراتی مشابه تحریک‌های عصبی مغز در بروز رفتارهای آدمی داشته باشد. در شکل‌گیری رفتارهای انسان، پاداش و تنبیه و یا رضایت و تنفر نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. انسان رفتاری را می‌آموزد و تکرار می‌کند که با پاداش و رضایت همراه باشد و در مقابل از انجام کاری اجتناب می‌کند که با نارضایتی و عدم پاداش همراه باشد.

اما در برخی از شرایط، این سیستم پاداش مغزی بیش‌ازاندازه نسبت به رفتارهای لذت‌بخش اما خطرناک حساس می‌شود؛ بنابراین باعث بروز رفتارهای پرخطری مانند اعتیاد به مواد مخدر، خوردن بیش‌ازحد غذا و قمار اجباری می‌شود؛ زیرا در لحظه حس رضایت به فرد دست می‌دهد.

اگر ما بتوانیم این نقاط حساس را در مغز تشخیص دهیم، با تحریک الکتریکی مغز در این نقاط چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این روش می‌تواند باعث کاهش اشتها شود؟ برای پاسخ به این سؤال یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد مطالعه‌ای را انجام دادند که پیشنهاد می‌کنیم نتایج این مطالعه جالب را در ادامه بخوانید.

تحریک الکتریکی مغز چگونه باعث کاهش اشتها می‌شود؟

در این مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شد، محققین بخش‌های تحریک‌کننده مدار پاداش مربوط به خوردن را در مغز موش شناسایی کردند. آن‌ها مشاهده کردند که تحریک الکتریکی مغز در این نقاط می‌تواند باعث کاهش اشتها در موش شود.

درواقع موش‌ها بدون اینکه غذای بیشتری بخورند به دلیل تحریک الکتریکی مغز در این نواحی، به احساس رضایت و پاداش دست یافتند. محققین توانستند همین نقاط را در مغز انسان نیز تشخیص دهند؛ بنابراین پیشنهاد دادند برای کاهش اشتها در انسان خصوصاً در مواقع پرخوری‌های عصبی و غیرقابل‌کنترل از تحریک الکتریکی مغز استفاده شود.

محققان برای تحریک الکتریکی مغز از تحریک عمیق مغزی (DBS) استفاده کردند که یک درمان شناخته‌شده برای بیماری پارکینسون و اختلالاتی نظیر افسردگی و اختلال وسواس نیز محسوب می‌شود. در روش تحریک عمقی مغز، الکترودهایی در نواحی هدف مغز کاشته می‌شود و سپس پالس‌هایی توسط یک دستگاه مولد ایجاد می‌گردد.

آیا تحریکی الکتریکی مغز عوارضی هم دارد؟

تحریک الکتریکی مغز به روش DBS در کنار فوایدی که دارد، می‌تواند عوارضی هم داشته باشد. مثلاً هنگام درمان اختلالات حرکتی، بیماران ممکن است علائمی مانند سوزن سوزن شدن و انقباض ماهیچه‌ای را تجربه کنند. عوارض بلندمدت این روش درمانی هنوز شناخته نشده است؛ اما ممکن است شامل تشنج و یا مشکلات شناختی شود.

از طرفی تحریک عمیق مغزی یک جریان بدون وقفه ایجاد می‌کند که باعث تحریک دائمی نقطه کاهش اشتها در مغز می‌شود؛ اما محققان در حال بررسی راه‌هایی برای تحریک الکتریکی مغز به‌صورت دوره‌ای، هستند. این تکنیک، تحت عنوان تحریک عصبی پاسخگو (RNS) شناخته می‌شود که برای درمان صرع و تشنج‌هایی که تنها بخشی از مغز را درگیر می‌کنند، نیز به کار می‌رود. حتی شواهد نشان می‌دهد که RNS ممکن است بهتر از تحریک الکتریکی مغز بی‌وقفه در درمان پارکینسون عمل کند.

بنابراین شاید هنوز هم به کارگیری روش‌های سنتی و کم‌خطرتر لاغری مانند استفاده از دارچین برای لاغری  و یا لاغری با چای سفید به روش‌هایی چون تحریک الکتریکی مغز ارجحیت داشته باشند.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر