چه مواد غذایی مصرف کنیم تا ناخن‌ های زیبا و سالم داشته باشیم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چه مواد غذایی مصرف کنیم تا ناخن‌ های زیبا و سالم داشته باشیم

ترکیب ناخن چیست؟

مجله سلامت : ناخن از یک ترکیب پروتئینی شاخی شده با منها کراتین تشکیل شده است. به علاوه این که ناخن حاوی مواد معدنی همچون کلسیم، روی، آهن می‌باشد که ناخن های زیبا و سالم ، وابسته به وجود مقادیر کافی از این مواد معدنی در ناخن‌ها می‌باشد.

ناخن های زیبا و سالم نشانگر سلامت

پزشکان معتقدند که یکی از راه‌های تشخیص برخی از بیماری‌ها در بدن مانند کم خونی، استرس بالا، کم خوابی و کمبود برخی از مواد معدنی در بدن را با برخی ناهنجاری‌ها مانند رنگ پریدگی ناخن‌ها، ظریف و نازک بودن آن‌ها و در برخی موارد شکنندگی یا وجود خلل و فرج بر روی ناخن‌ها می‌توان تشخیص داد. بنابراین ناخن‌ها می‌توانند شما را در تشخیص درونتان یاری نمایند. خوشبختانه با داشتن یک تغذیه مناسب و دریافت کافی مواد مغذی می‌توان ناخن‌های زیبا و سالم داشت.

چهار ماده مغذی برای داشتن ناخن های زیبا و سالم

متخصصان تغذیه معتقدند که دریافت کافی چهار ماده مغذی پروتئین، روی، آهن و ویتامین H (بیوتین) می‌توانند در داشتن ناخن های زیبا و سالم بسیار مؤثر باشند.

پروتئین‌ها برای ناخن های زیبا و سالم

پروتئین‌ها در ساختار اولیه ناخن‌های زیبا و سالم نقش مؤثری دارند. بنابراین مصرف رژیم‌های غذایی که حاوی مقادیر کافی از گوشت قرمز، مرغ و ماهی باشند، می‌توانند در رشد طبیعی صفحه‌های ناخن در زیر پوست مؤثر باشند و همین امر منجر به تشکیل ناخن های زیبا و سالم و با بستری صاف می‌گردد. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای داشتن ناخن‌های زیبا و سالم حتماً روزی 120 تا 130 گرم گوشت مصرف نمایید.

پروتئین‌ها برای ناخن های زیبا و سالم

ناخن های زیبا و سالم با دریافت روی

روی ماده مغذی مورد نیاز برای داشتن ناخن‌های زیبا و سالم است. به همین دلیل توصیه می‌گردد نان‌های سبوس دار یا کلوچه‌های غنی شده با روی در رژیم غذایی بیشتر استفاده شود.

آهن برای داشتن ناخن های زیبا و سالم

از جمله مواد مغذی است که کمبودش با نازک شدن ناخن و رنگ پریدگی آن مشخص می‌شود. راه درمان این مشکل هم مصرف مواد گوشتی می‌باشد. در ضمن خانم‌هایی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند، باید حتماً با مصرف مکمل آهن به درمان این کم خونی اقدام نمایند. در واقع رنگ صورتی یکنواخت ناخن‌ها نشانه وجود مقادیر کافی آهن در بدن می‌باشد. دریافت مقدار کافی آهن به داشتن ناخن های زیبا و سالم کمک می‌کند.

بیوتین (ویتامین H) و ناخن های زیبا و سالم

از جمله ویتامین های محلول در آبی است که وجودش برای متابولیزه شدن بهتر آمینواسیدهای ضروری بدن لازم است. بنابراین زمانی که به مقدار کافی در بدن موجود باشد می‌تواند باعث استحکام و سفتی ناخن‌ها شود. بنابراین مصرف منابع غذایی حاوی بیوتین که شامل سفیده تخم مرغ پخته، غلات کامل، جوانه گندم و ماهی سالمون می‌باشد، می‌توانند در داشتن ناخن های زیبا و سالم کمک شایان توجه ای نمایند. در مجموع با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که بر پایه مصرف همه گروه‌های غذایی و با تأکید بر دریافت مقادیر کافی پروتئین باشد، می‌توان امیدوار بود که ناخن های زیبا و سالم هم داشت.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر