مواد غذایی چرب مفید و مناسب برای کاهش وزن و تناسب اندام

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی چرب مفید و مناسب برای کاهش وزن و تناسب اندام

آیا لاغر شدن برایتان سخت است؟

مجله پزشکی و سلامت : در واقع انتخاب نوع درست مواد غذایی چرب ، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای تناسب اندام باید به آن توجه کنید. باید مواد غذایی چرب را طوری انتخاب کنید که برای تناسب اندام شما مفید باشند. انتخاب نوع درست مواد غذایی چرب ، راز اصلی رسیدن به تناسب اندام است.

مواد غذایی چرب سالم یا ناسالم؟

اگر اضافه وزن دارید ، به احتمال زیاد مواد غذایی چرب چاق کننده را برای استفاده روزانه خود انتخاب می‌کنید. مواد غذایی بسته بندی شده و حاوی چربی‌های ترانس شما را چاق می‌‎کند. چربی های ترانس و اشباع شده موجود در چیپس ، مواد غذایی بسته بندی شده و فست فودها کالری زیادی دارند و این مواد غذایی چرب از نظر غذایی ، هیچ ارزش غذایی ندارند و این فقر تغذیه‌ای برای سلامت و تناسب اندام شما نیز مضر هستند. اما مواد غذایی چرب که حاوی چربی‌های سالم هستند ، فواید زیادی برای سلامتی و تناسب اندام دارند. فواید مواد غذایی چرب سالم عبارت‌اند از: سرکوب اشتها ، کاهش کالری دریافتی ، بهبود سلامت قلب و تحریک سوخت و ساز بدن.
مثال‌هایی از مواد غذایی چرب سالم و مناسب برای کاهش وزن و تناسب اندام ، را برایتان ذکر می‌کنیم.

گوشت گاو علفخوار

اگرچه گوشت گاو علفخوار کمی گران است ، اما چربی سالم بالایی که دارد ، آن‌قدر فواید دارد که می‌توانید از قیمت آن چشم پوشی کنید. مواد غذایی چرب مانند گوشت گاو علفخوار ، میزان بالایی اسیدهای چرب امگا3 دارد که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. به طور طبیعی گوشت گاو علف خوار ، لاغر کننده است و نسبت به گوشت معمولی کالری کمتری دارد.
از خوردن مواد غذایی چرب مانند گوشت گاو لذت ببرید و در عین حال لاغر شوید.

گوشت گاو علفخوار

روغن زیتون

روغن زیتون غنی از پلی فنول‌های مبارزه کننده با سرطان و چربی‌های اشباع نشده برای تقویت قلب است و استفاده از این مواد غذایی چرب ، بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام است . مطالعه اخیر راجع به چاقی نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از زیتون نفت موجب بالا رفتن سطح آدیپونکتین می‌شود ( این افزایش آدیپونکتین نسبت به رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا و یا رژیم غذایی با پروتئین بالا ، بیشتر است ) . آدیپونکتین هورمون مسئول شکستن چربی در بدن است و بالا رفتن سطح این هورمون موجب می‌شود که شاخص توده چربی بدن کاهش بیابد. خوردن این مواد غذایی چرب سالم مانند زیتون را می‌توانید در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

مواد غذایی چرب مانند نارگیل

مواد غذایی چرب مفید مانند نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع شده است، اما منشأ بیش از نیمی از آن‌ها اسید لوریک (یک لیپید منحصر به فرد که با باکتری‌ها می‌جنگد و میزان کلسترول را بهبود می‌دهد.) است.
مطالعه‌ای که در رابطه با مواد غذایی چرب منتشر شده است ، نشان می‌دهد که مکمل‌های غذایی روغن نارگیل چاقی شکمی را کاهش می‌دهد.
در مطالعه‌ای به نیمی از افراد به صورت روزانه دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل داده شد و به نیمی دیگر روغن سویا داده شد ، هر دو گروه کاهش وزن کلی را تجربه کردند، اما تنها گروهی که روغن نارگیل استفاده کردند دور کمرشان لاغر شد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ از مواد غذایی چرب است که می‌تواند به صافی و لاغری شکم شما کمک کند. محققان بر این باورند که شکلات تلخ حاوی کره کاکائو خالص (منبع اسید استئاریک که موجب کند شدن هضم می‌شود) است. کره موجود در شکلات‎های شیری و یا انواع دیگری از شکلات‌ها موجب عبور سریع مواد غذایی از دستگاه گوارش می‌شود. اما از آنجایی که پروسه هضم شکلات تلخ ، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، احساس گرسنگی شما کنترل می‌شود و به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

شکلات تلخ

کره بادام زمینی

مطالعات نشان می‌دهد که مواد غذایی چرب مانند بادام ، با اینکه بسیار چرب است ، اما به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین کاهش سایز دور کمر افرادی که بادام مصرف می‌کنند ‌، 50% بیشتر از افرادی است که در رژیم غذایی‌شان بادام مصرف نمی‌کنند.
بادام حاوی ترکیباتی باشد که مقدار چربی جذب شده توسط بدن را محدود می‌کند، به طوری که برخی از چربی‌ها هضم نشده از دستگاه گوارش عبور می‌کند. در نتیجه چربی کمتری جذب بدن می‌شود و فرد لاغر می‌شود.

مواد غذایی چرب مانند آووکادو

این میوه فوق‌العاده مادر کره‌های طبیعی است. خوب است بدانید که شما باید خودتان را به خوردن یک چهارم و یا یک دوم آووکادو محدود کنید تا لاغر شوید ، اما نیازی نیست از چربی زیاد آن بترسید. آووکادو حاوی چربی‌های اشباع نشده و سالم حاوی اسید اولئیک است که می‌تواند احساس گرسنگی شما را آرام کند. همچنین این میوه سرشار از پروتئین و فیبر است که این دو جزء نیز مزایای سلامتی زیادی برای بدن شما دارند.

ماست یونانی از مواد غذایی چرب

ماست یونانی یک انتخاب خوب برای کاهش وزن است ، زیرا حاوی پروتئین اضافی و میزان مناسبی چربی خوب است؛ زمان زیادی صرف شکستن پروتئین موجود در ماست می‌شود ، درنتیجه احساس سیری زیادی می‌کنید. همچنین چربی موجود در آن نیز باعث می‌شود احساس رضایت و سیری داشته باشید. اگر صبح همراه با صبحانه کمی ماست یونانی بخورید ، در ادامه روز احساس سیری بیشتری دارید . در نتیجه نیاز به خوردن میان وعده پیدا نمی‌کنید. در نتیجه خوردن مواد غذایی چرب به ویژه ماست یونانی تأثیر زیادی روی کاهش وزن دارند.

ماست یونانی از مواد غذایی چرب

ماهی قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا ، سرشار از امگا3 است و اسید چرب امگا3 مزایای زیادی برای سلامت قلب دارد. امگا 3 خطر ابتلا به آریتمی، کاهش سطح تری‌ گلیسیرید و فشار خون را کاهش می‌دهد.مصرف دو بار در هفته ماهی قزل‌آلا سلامت قلب و تناسب اندام شما را تضمین می‌کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر