خاصیت زنجبیل | زنجبیل یک گیاه با خواص بی‌شمار

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خاصیت زنجبیل | زنجبیل یک گیاه با خواص بی‌شمار

فایده زنجبیل برای ما چیست؟

خاصیت زنجبیل بسیار بیشتر از آن است که حتی تصورش را بکنید. زنجبیل یک گیاه دارویی غنی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب، فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر کلسیم ، آهن و فولیک اسید است. فواید زنجبیل برای سلامتی بی‌شمار است و پیشنهاد می‌شود حتماً مصرف آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

در زیر به مهم‌ترین خواص زنجبیل اشاره شده است. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این مقاله از اهمیت این گیاه دارویی و کاربردهایی که برای شما دارد مطلع شوید.

خاصیت زنجبیل برای سلامتی مو

گیاه دارویی زنجبیل دارای خواص زیادی برای سلامتی مو هستند. آنتی اکسیدان گینگرول موجود در زنجبیل با حذف رادیکال‌های آزاد به درمان ریزش مو کمک می‌کند. این آنتی اکسیدان ها می‌توانند موخوره و خشکی مو را نیز درمان کنند.

مواد معدنی و روغن‌های ضروری موجود در گیاه دارویی زنجبیل به رشد موها کمک شایانی می‌کند. این ترکیبات علاوه بر این باعث نرم و شفاف شدن موها می‌شود. برای این کار می‌توانید روغن زنجبیل را به شامپویتان اضافه کنید و یا مستقیماً روی موهایتان بمالید و پس از مدتی بشویید.

گیاه دارویی زنجبیل به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده‌اش به درمان شوره سر نیز کمک می‌کند.

برای تهیه یک ماسک زنجبیل برای مو می‌توانید زنجبیل ریز شده با دو قاشق غذاخوری روغن کنجد یا نارگیل ترکیب کنید و خمیر حاصل را روی موها و پوست سرتان بمالید. پس از یک ساعت آن را با آب ولرم و شامپو بشویید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

راه دیگر آن است که روغن زنجبیل را با مقدار مساوی روغن زیتون یا آووکادو مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی موهای نازک و ضعیف خود و بخش‌های کم‌پشت سرتان ماساژ دهید. سعی کنید ماساژ را به‌صورت دایره‌ای انجام دهید تا جریان خون نیز در محل افزایش یابد. نتیجه این درمان رویش مجدد موها در محل‌های کم‌پشت و تقویت موها خواهد بود.

ویدئو : ماسک زنجبیلی برای رشد، تقویت و ترمیم مو

شربت 120 میلی لیتری جی روپ

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داروی آرومین کلیک کنید

خاصیت زنجبیل در پیشگیری از تهوع

زنجبیل دارای خاصیت شگفت‌انگیزی در پیشگیری از حالت تهوع در همه افراد به‌خصوص در مادران باردار است. با توجه به اینکه این گیاه دارویی برای مادران باردار کاملاً بی‌خطر است، می‌توانند برای پیشگیری از تهوع از آن استفاده کنند. همچنین افرادی که هنگام مسافرت دچار تهوع می‌شوند نیز از این گیاه شگفت‌انگیز غافل نشوند. افرادی که شیمی‌درمانی انجام می‌دهند نیز می‌توانند برای رفع تهوع بعد از شیمی درمانی از گیاه زنجبیل استفاده کنند.

خاصیت زنجبیل برای برطرف کردن سیاهی آرنج و زانو

زنجبیل تازه می‌تواند در رفع سیاهی آرنج و زانو مفید باشد. برای این کار می‌توانید برای 12-6 ماه زنجبیل تازه را برای سه بار در روز روی آرنج بمالید.

خاصیت زنجبیل برای رفع آکنه و جوش

زنجبیل به دلیل خواص ضدعفونی‌کننده قوی‌اش، می‌تواند در درمان آکنه و یا جوش صورت مؤثر واقع شود. گیاه دارویی زنجبیل در رفع لک‌ها و آکنه‌های افرادی که پوست حساسی دارند و نمی‌توانند از سایر داروها استفاده کنند، مؤثر خواهد بود.

علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل به رفع آسیب‌های پوستی، جای زخم و آکنه و لک های پوستی ناشی از پیری کمک زیادی می‌کند. برای بهره‌مندی از این مزایا قدری یخ خردشده را با زنجبیل تازه ریز شده مخلوط کنید و هفته‌ای یک‌بار روی پوستتان بمالید.

خاصیت زنجبیل در جلوگیری از پیری پوست

زنجبیل سرشار از مواد آلی و معدنی است که به‌خوبی پوست را تغذیه کرده و شفاف و نرم می‌کنند. بعلاوه آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل نیز رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. همه این عوامل در کنار هم به پیشگیری از پیری پوست کمک خواهند کرد.

برای اینکه یک ماسک ضد پیری عالی برای خود تهیه کنید می‌توانید به اندازه دو بند انگشت زنجبیل را رنده کنید. سپس دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش به آن اضافه کنید. ترکیب حاصله را بجوشانید و پس از سرد شدن روی صورتتان بمالید. بعد از نیم ساعت صورتتان را با آب خنک بشویید.

خاصیت زنجبیل در جلوگیری از پیری پوست

خاصیت زنجبیل در بهبود تاول و سوختگی

زمانی که دچار هر نوع سوختگی شدید، ابتدا اجازه دهید دمای محل سوختگی کاهش یابد. سپس آب زنجبیل تازه را در محل سوختگی و تاول استفاده کنید. این خاصیت زنجبیل در مورد آفتاب‌سوختگی‌ها نیز صدق می‌کند.

خاصیت زنجبیل در لاغری و کاهش وزن

معمولاً یک پای ثابت هر معجون لاغری ، گیاه دارویی زنجبیل است. زنجبیل دارای خواص چربی سوزی است و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد. بعلاوه استفاده از آن باعث کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری می‌شود. در نتیجه با استفاده منظم از آن می‌توانید شاهد کاهش وزن و لاغری باشد. برای گرفتن بهترین نتیجه توصیه می‌شود که بین وعده‌های غذایی از یک فنجان چای زنجبیلی استفاده کنید.

خاصیت زنجبیل در پیشگیری از سرطان‌ها

ثابت شده است که گیاه دارویی زنجبیل می‌تواند از بروز برخی از سرطان‌ها مانند سرطان تخمدان پیشگیری کند. همچنین این گیاه شگفت‌انگیز می‌تواند سلول‌های سرطانی را در افراد مبتلا به سرطان نابود کند.

خاصیت زنجبیل در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)

گیاه دارویی زنجبیل می‌تواند علائم بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر را تا حد زیادی کاهش دهد. برای بهره‌مندی از این خواص زنجبیل مهم نیست که آن را چگونه مصرف کنید (در غذا، به‌صورت چای یا مصرف مکمل زنجبیل) در هر حال شما از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.

خاصیت زنجبیل در پیشگیری از آلزایمر

اگر بخواهید بدانید کدام مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مناسب هستند ، یکی از پاسخ ها قطعا زنجبیل خواهد بود. گیاه دارویی زنجبیل با حفظ تعداد سلول‌های مغزی و پیشگیری از مرگ آن‌ها، بروز بیماری آلزایمر را به تعویق می‌اندازد.

خاصیت زنجبیل در پیشگیری از آلزایمر

خاصیت زنجبیل در حفظ سلامت کبد

گیاه دارویی زنجبیل قدرت کبد را در دفع سموم افزایش می‌دهد. به‌علاوه سمومی که می‌توانند به کبد آسیب برسانند را جذب می‌کند و جلوی آسیب رسیدن به کبد را می‌گیرد.

خاصیت زنجبیل در افزایش انقباضات رحمی

زنجبیل می‌تواند انقباضات رحمی را در زنان باردار افزایش دهد. افزایش انقباضات رحمی فرایند زایمان را تسهیل می‌کند.

خاصیت زنجبیل در کشتن میکروب‌ها

زنجبیل یک ضدعفونی‌کننده قوی است. بنابراین با استفاده از زنجبیل می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را در مقابل عوامل بیماری‌زا تقویت کنید.

خاصیت زنجبیل در بهبود زخم‌ها

در افرادی که به‌طور منظم از زنجبیل استفاده می‌کنند زخم‌ها و ضایعات بدن سریع‌تر بهبود می‌یابد.

خاصیت زنجبیل در کاهش خستگی عضلات

زنجبیل می‌تواند سرعت ریکاوری عضلات و بهبود آن‌ها را افزایش دهد. به همین علت توصیه می‌شود افراد ورزشکار حتماً از گیاه زنجبیل بعد از تمرینات خود استفاده کنند.

خاصیت زنجبیل در تثبیت قند خون

زنجبیل می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند و به ثبات برساند. ثابت ماندن قند خون برای سلامتی شما اهمیت بسیاری دارد. این خاصیت زنجبیل از بروز بیماری دیابت پیشگیری می‌کند و در بیماران دیابتی به کنترل بیماری کمک می‌کند. بنابراین یکی از راه‌های درمان دیابت با داروهای گیاهی ، مصرف زنجبیل می‌باشد.

از طرفی ثابت ماندن قند خون از گرسنگی‌های بی‌دلیل جلوگیری می‌کند. فایده دیگر این خاصیت زنجبیل پیشگیری از کسالت و رخوت و افزایش انرژی می‌باشد.

 

شربت جی روپ شرکت یاس دارو

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شربت جی روپ کلیک کنید

خاصیت زنجبیل در درمان بیماری های التهابی

گیاه دارویی زنجبیل می‌تواند به درمان بیماری های التهابی نظیر آرتریت روماتوئید کمک کند. همچنین در افراد سالم از ابتلا به بیماری های التهابی جلوگیری می‌کند. خاصیت تسکین درد گیاه زنجبیل نیز به افراد مبتلا به بیماری های التهابی کمک خواهد کرد.

خاصیت زنجبیل در بهبود التهاب مجاری تنفسی

افراد مبتلا به آسم می‌توانند از این خاصیت گیاه زنجبیل بهره ببرند. زنجبیل می‌تواند با خاصیت ضد التهاب خود مجاری تنفسی را باز کند و علائم بیماری آسم را تا حد زیادی بهبود دهد.

خاصیت زنجبیل در افزایش گردش خون

گیاه دارویی زنجبیل که در طب سنتی با طبع گرم طبقه‌بندی می‌شود، می‌تواند گردش خون را در بدن شما بهبود دهد. بهبود گردش خون شادابی را به بدن شما بازمی‌گرداند و عملکرد کلیه سیستم‌های بدنتان را ارتقاء می‌دهد. همچنین از کاهش دما و سردی بدن شما جلوگیری می‌کند.

خاصیت زنجبیل در درمان رفلکس معده به مری

گیاه دارویی زنجبیل می‌تواند اسید اضافی معده را خنثی کند. درنتیجه باعث کاهش بازگشت اسید از معده به مری می‌شود و سوزش سر دل را تا حد زیادی بهبود می‌دهد. بدون آنکه عوارض خاصی داشته باشد.

خاصیت زنجبیل در درمان رفلکس معده به مری

خاصیت زنجبیل در درمان نفخ معده

زنجبیل می‌تواند دستگاه گوارش را پاک‌سازی کند و گاز موجود در آن را از بین ببرد. بدین ترتیب شما می‌توانید برای درمان باد شکم از یک گیاه دارویی پرخاصیت و بی‌خطر استفاده کنید.

خاصیت زنجبیل در پاک‌سازی سینوس‌ها

مطالعات نشان داده‌اند که گیاه دارویی زنجبیل دارای ترکیباتی است که می‌تواند سینوس‌ها را به‌خوبی پاک‌سازی کند و از گرفتگی سینوس‌ها جلوگیری کند.

خاصیت زنجبیل در رفع بوی بد دهان

شما می‌توانید از گیاه دارویی زنجبیل در پایان غذای خود استفاده کنید. به‌این‌ترتیب علاوه بر عوض شدن طعم دهان شما، نفستان تازه می‌شود و احساس سنگینی بعد از غذا را نخواهید داشت. زنجبیل می‌تواند دهانتان را از مواد زائد پاک‌سازی کند.

خاصیت زنجبیل در تقویت سیستم ایمنی

گیاه دارویی زنجبیل می‌تواند توانایی سیستم ایمنی بدنتان را در مبارزه با انواع بیماری‌ها افزایش دهد. آیا شنیده بودید که شنیدن موسیقی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند ؟! پیشنهاد می‌کنیم خبر مربوطه را در همین وب‌سایت مطالعه نمایید.

خاصیت زنجبیل برای دستگاه گوارش

 زنجبیل باعث می‌شود کیسه صفرا، صفرای بیشتری را به داخل دستگاه گوارش ترشح کند. درنتیجه گوارش و جذب مواد غذایی بهتر صورت می‌پذیرد. همچنین زنجبیل در رفع اسهال ، نفخ و گرفتگی‌های دستگاه گوارش تأثیر زیادی دارد.

خاصیت زنجبیل برای دستگاه گوارش

خاصیت زنجبیل در تسکین درد قاعدگی

زنجبیل می‌تواند برای کاهش دردهای قاعدگی در زنان به کار رود. به دلیل همین خاصیت، زنجبیل به‌صورت دمنوش برای تسکین دردهای قاعدگی در طب چینی کاربرد دارد.

خاصیت زنجبیل در درمان میگرن

زنجبیل تأثیر شگفتی در درمان سردردهای میگرنی دارد. گیاه دارویی زنجبیل این خاصیت خود را از طریق کاهش پروستاگلاندین ها در بدن انجام می‌دهد. پروستاگلاندین ها عامل ایجاد درد و التهاب در عروق خونی هستند. شما می‌توانید برای تسکین دردهای میگرنی از مالیدن زنجبیل به پیشانی و شقیقه خود استفاده کنید.

خاصیت زنجبیل در کاهش کلسترول و فشار خون

مصرف منظم زنجبیل می‌تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد. همچنین از ایجاد لخته‌های خونی در رگ‌ها و گرفتگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

خاصیت زنجبیل در تقویت قلب

به دلیل خاصیت زنجبیل در کاهش کلسترول خون، از انسداد عروق خونی جلوگیری می‌کند. به‌علاوه از تشکیل لخته در خون نیز پیشگیری می‌نماید. همه این عوامل می‌تواند بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی را کاهش دهند.

خاصیت زنجبیل در رفع سنگ کلیه

استفاده از زنجبیل به صورت نوشیدنی یکی از راه‌های مؤثر درمان سنگ کلیه محسوب می‌شود. نشان داده شده است که افرادی که به طور منظم از نوشیدنی‌های زنجبیلی استفاده می‌کنند، نیازی به انجام جراحی برای درمان سنگ کلیه نخواهند داشت.

خاصیت زنجبیل در رفع سنگ کلیه

خاصیت زنجبیل در درمان سلولیت

استفاده از زنجبیل می‌تواند به رفع سلولیت و بهبود علائم مرتبط با بیماری واریس کمک کند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر