گوش دادن به موسیقی برای تقویت سیستم ایمنی

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
گوش دادن به موسیقی برای تقویت سیستم ایمنی

گوش دادن به موسیقی چه مزایایی دارد؟

گوش دادن به موسیقی می‌تواند تأثیرات فیزیولوژیکی فراوانی بر روی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان داشته باشد. تأثیرات گوش دادن به موسیقی به حدی است که موسیقی درمانی به عنوان یک رشته تخصصی دانشگاهی، در دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌شود. موسیقی یک هنر، سرگرمی، لذت، مدیتیشن و دارو برای روح و جسم محسوب می‌شود.

تأثیر موسیقی بر سلامت انسان امری است که بارها اثبات شده است. گوش دادن به موسیقی می‌تواند بر سلامت روانی فرد تأثیر بگذارد و به بهبود کج‌خلقی، اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی کمک کند. اخیراً مطالعات بیشتری در حیطه تأثیر موسیقی بر سلامت جسمانی انجام شده است.

مطالعات جدید نشان داده‌اند که موسیقی همچنین می‌تواند با افزایش تعداد سلول‌های سیستم ایمنی بدن مانند گلبول‌های سفید، باعث تقویت سیستم ایمنی شود. تقویت سیستم ایمنی نه‌تنها بر سلامت جسمانی فرد تأثیر می‌گذارد، بلکه تسکین روحی او را نیز به همراه خواهد داشت.

خیلی جالب است که از این به بعد هنگام گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان این نکته را هم در نظر داشته باشید که در حال تقویت سیستم ایمنی بدنتان هستید! حتماً دوست دارید بدانید که گوش دادن به موسیقی چگونه می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شما شود؛ پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

گوش دادن به موسیقی چه مزایایی دارد؟

تأثیر گوش دادن به موسیقی بر سیستم ایمنی بدن چیست؟

موسیقی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. دانشمندان نشان دادند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند یک تجربه عمیق و مثبت در فرد ایجاد کند که منجر به ترشح هورمون‌های تقویت سیستم ایمنی خواهد شد.

گوش دادن به موسیقي یا آواز همچنین می‌تواند سطح هورمون کورتیزول را که مرتبط با استرس است، کاهش دهد. گاهی حتی تکنیک‌های مدیریت استرس تاثیر چندانی نخواهند داشت. در این مواقع این تأثیر گوش دادن به موسیقی بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا سطوح بالای کورتیزول می‌تواند منجر به کاهش پاسخ ایمنی بدن شود.

در این مطالعه همچنین نشان داده شد که گوش دادن به موسیقی، سطح پروتئین‌هایی به نام سیتوکاین (cytokine) را در بدن افزایش داد. سایتوکاینها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهند شد.

تقویت سیستم ایمنی در اثر گوش دادن به موسیقی می‌تواند به یک یا همه دلایل ذکرشده در بالا رخ دهد. درهرحال، سیستم ایمني به هر شکلی که تقویت شود دو نتیجه خواهد داشت:

  • کاهش ایجاد عوامل بیماری‌زا در بدن
  • افزایش قدرت بدن در مقابله با عوامل عفونی و بیماری‌ها

تأثیر گوش دادن به موسیقی بر سیستم ایمنی بدن چیست؟

توجه به این نکته ضروری است که همه انواع موسیقی اثرات مطلوبی ندارند. موسیقی با صدای بلند و ریتم ناهنجار می‌تواند حتی نتیجه عکس داشته باشد؛ اما در بیشتر موارد، گوش دادن به موسیقی ، به ویژه موسیقی کلاسیک، دارای اثرات مفیدی بر جنبه‌های مختلف سلامت می‌باشد.

 

منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر