پیشگیری از بروز سردرد با ویتامین ‌ها و املاح معدنی

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیشگیری از بروز سردرد با ویتامین ‌ها و املاح معدنی

اثر ریزمغذی‌ها در عملکرد مطلوب سلول های عصبی مغز و سردرد

مجله پزشکی و سلامتمطالعات علمی محققان علوم سلامت نشان داده که حضور مطلوب ریزمغذی‌ها اعم از ویتامین ها و املاح معدنی نقش مؤثری در تنظیم عملکرد سلول های عصبی مغز دارند. کمبود مقادیر کافی برخی از مواد مغذی می‌توانند نشانه‌های خود را با علائمی مانند سردرد بروز دهند؛ البته در مورد برخی از مواد مغذی مانند ویتامین ها محلول در چربی و برخی از عناصر معدنی مانند منیزیم نشانه‌های کمبود آن‌ها به‌سختی قابل تشخیص می‌باشد.

در چه حالتی کمبود منیزیم باعث سردرد می‌شود؟

به نظر متخصصان علوم تغذیه، منیزیم، کلسیم و ویتامین D نقش مهمی در سلامت بدن بر عهده‌دارند و به‌نوعی هر سه می‌توانند در بروز یا عدم بروز برخی اختلالات در بدن مؤثر باشند. درواقع دریافت زیاد یکی از این مواد مغذی به‌صورت مکمل یا قرص می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل سایر مواد مغذی شود و کمبود یکی از این مواد مغذی را موجب گردد. در همین راستا و از آنجایی که در سالیان اخیر کمبود ویتامین D در بین مردم شیوع بالایی پیداکرده، پزشکان به مراجعین خود مکمل ویتامین D با دوزهای بالا تجویز می‌کنند تا از بروز پوکی استخوان در آنها پیشگیری شود، اما برخی از مراجعین در اثر مصرف روزانه مکمل ویتامین D از بروز سردرد های مکرر شکایت دارند. اما آیا این سردرد نتیجه مصرف مکمل ویتامین D می‌باشد؟
پزشکان معتقدند که وقتی با توجه به آزمایش‌های پاراکلینیکی ثابت شود، فردی دچار کمبود ویتامین D می‌باشد. بنابراین امکان این‌که کمبود عناصر دیگری ازجمله منیزیم هم داشته باشد بسیار زیاد می‌باشد. به همین دلیل اگر فردی در اثر مصرف منظم مکمل ویتامین D مبتلابه سردرد شود، باید به کمبود ذخایر منیزیم بدن او شک نمود و مصرف مکمل منیزیم را برای او تجویز نمود.

نقش منیزیم و ویتامین D در بدن در جهت کنترل سردرد

منیزیم برای عملکرد مطلوب شکل فعال ویتامین D در بدن ضروری است. بنابراین اگر میزان کافی از منیزیم در بدن موجود نباشد، طبیعتاً عملکرد ویتامین D علی‌رغم دریافت زیاد آن از راه خوراکی و مکمل مفید فایده واقع نمی‌شود. در این حالت ویتامین D سرگردان در خون می‌تواند باعث فعل و انفعالات خاصی در بدن شود که یکی از این فعل و انفعال‌ها موجب بروز سردرد می‌باشد. درواقع اگر فردی در اثر مصرف ویتامین D احساس سر درد نماید، نباید این امر را ناشی از عوارض جانبی مکمل ویتامین D بداند، بلکه این امر ناشی از کمبود منیزیم در بدن او است و باید میزان دریافت منیزیم را در رژیم غذایی خود به‌صورت خوراکی یا با مصرف مکمل غذایی افزایش دهد.

نقش منیزیم و ویتامین D در بدن در جهت کنترل سردرد - دکتر سوشا

نشانه‌های سردرد ناشی از کمبود منیزیم

باید توجه نمود که هر نوع سردردی که بعد از مصرف مکمل ویتامین D ایجاد شود، نمی‌تواند ناشی از کمبود منیزیم باشد. بلکه سردرد ناشی از کمبود منیزیم نشانه‌های خاصی برای خود دارد از آن جمله این‌که با خستگی و خواب‌آلودگی خود را نشان می‌دهد. درواقع اگر این دو نشانه بعد از بروز سردرد ایجاد شود، می‌توان به کمبود منیزیم در بدن شک نمود.

آیا از راه رژیم غذایی می‌توان کمبود منیزیم را بهبود داد؟

حقیقت امر آن است که منیزیم در طیف وسیعی از منابع غذایی گیاهی و حیوانی ازجمله سبزیجات با برگ سبز تیره، مغزها و دانه‌ها، ماهی، لوبیای سویا، آواکادو، موز، شکلات تلخ و ماست کم‌چرب به‌وفور وجود دارد و اگر فردی بتواند در رژیم غذایی خود به‌طور متنوع از این مواد غذایی استفاده نماید، می‌تواند مطمئن باشد که دریافت کافی از عنصر منیزیم داشته است. اما طبیعتاً افرادی که دچار سردرد می‌شوند، عملاً افرادی هستند که رژیم غذایی مطلوبی ندارند و به‌طور متنوع هم از مواد غذایی استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل به افرادی که مبتلابه سردرد های مزمن هستند، توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی متنوع از مواد غذایی حاوی منیزیم استفاده نمایند.

آیا مصرف مکمل منیزیم باعث بهبود سردرد می‌شود؟

مکمل منیزیم به‌تنهایی نمی‌تواند باعث بهبود سردرد شود. درصورتی‌که بروز سردرد با مصرف مکمل ویتامین D تشخیص داده شود، مصرف توأم مکمل ویتامین D و منیزیم علاوه بر بهبود سردرد می‌تواند در به تعادل درآوردن واکنش‌های حیاتی موجود در بدن مؤثر باشد.
میزان دوز مصرفی مکمل منیزیم باید توسط پزشک و منطبق با میزان دوز مصرفی مکمل ویتامین D باشد تا بتواند از بروز سردرد پیشگیری نماید.

سخن پایانی

ویتامین D و منیزیم دو ماده مغذی هستند که اگر به‌طور مطلوبی دریافت شوند، می‌توانند در تداوم سلامت بدن مؤثر باشند، اما عدم تعادل در مصرف این مواد مغذی می‌تواند با بروز سردرد همراه باشد، که یک راه مناسب برای ایجاد تعادل این مواد مغذی در بدن داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف صحیح مکمل‌های این مواد مغذی باهم می‌باشد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

الان دو روزو نیمه که دچار سردرد شدم در قسمت چپ سرم .پشت گوش. به این صورت که هر ده ثانیه یه وقتایی بیشتر گاهی کمتر میگیره و ول میکنه.توی حلقم و گلوم همون سمت چپ هم درد دارم چیزی مثل سرماخوردگی که حتی تو گوشمم حسش میکنم.قبلا سابقه همچین سردردی رو نداشتم. خواستم علتش رو جویا بشم و چکار کنم.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام سردرد سمت چپ سر دلال مختلفی میتونه داشته باشه میتونه به دلیل بروز صدمه و آسیب مغزی، بیماری التهابی، گرفتگی رگ‌های مغز، مصرف بیش از حد دارو و یا سینوزیت باشه گاهی هم ممکنه علتش میگرن باشه. شما می بایست با مراجعه به پزشک نسبت به انجام اسکن و آزمایشات لازم اقدام کنید. روش درمانی بر حسب علت انتخاب میشه بنابراین نمیشه در مورد شما بدون انجام ارزیابی های لازم توصیه ای کرد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام، حدودا یک سال و نیم میشود که هفته ای چندین بار دچار سردرد از ناحیه گیچگاه می شوم و حتی مدتی با‌خوردن قهوه سردردم خوب میشد، اما با خوردن قرص منیزیم روزانه ۱۳۰ میلیگرم رفع میشد تا اینکه تقریبا یک ماه از درد راحت بودم اما الان مجددا سردردم برگشته طوری که بعضی مواقع دچار حالت تهوع هم‌ میشوم، به هر حال کلافه شدم و به چندین دکتر هم‌ قبلا مراجعه کردم که یک سری قرص های اعصاب به من دادند در صورتی که چون فقط آرامش‌ بخش بود بطور موقتی‌ خوب میکرد ولی بطور کلی سردردم از بین نرفت، آیا از کمبود ویتامین خاصی میباشد ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام. سر درد در ناحیه گیجگاهی بیشتر مواقع نشانه ابتلا به میگرن است. اگر در هنگام بروز سردرد ها نور شما را اذیت میکند و با استراحت این سردرد برطرف میشود شما مبتلا به میگرن هستید. در درمان میگرن مصرف ویتامین های گروه ب مخصوصا ب6 نقش بسیار مهمی دارند. میتوانید با مشورت پزشک خود از این مکمل ها استفاده نمیایید. مطالعه مقاله بالا و نیز مقالات زیر به شما توصیه میشود: میگرن نقش ویتامین B6 در پیشگیری از بروز سردرد میگرنی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

باعرض سلام
سوالم این هست که معمولا بعد از ظهر ها دچار سر درد شدید میشم ،اختلال خواب هم دارم. از قرص الپرازولام کم و بیش استفاده می کنم و همچنین قرص های دیگه . بخاطر شکستگی لگن موقع سردرد دچارم از قرص های مسکن استفاده کنم . لطفا رهنمایی ام کنید .تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام سرگیجه از عوارض جانبی مصرف داروی الپرازولام است. ممکن است که این دارو با مسکن های شما تداخلات دارویی ایجاد کنند. با پزشک معالج خود مشورت کنید، شاید بهتر باشد نوع قرص های مصرفی برای مشکل خواب و مسکن ها را تغییر دهید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر