استفاده مجدد از برخی لوازم اتاق عمل مجاز اعلام شد!

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
استفاده مجدد از برخی لوازم اتاق عمل مجاز اعلام شد!

آیا بخشنامه استفاده مجدد از وسایل یکبار مصرف اتاق عمل صحت دارد؟

استفاده مجدد از وسایل یکبار مصرف اتاق عمل توسط معاون وزیر بهداشت با ارسال بخشنامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها، مجاز اعلام شد. بخشنامه‌ای که طبق متن آن در راستای مدیریت منابع و مصارف ابلاغ ‌شده اما کارشناسان و متخصصان معتقدند می‌توانند چالش‌های جدی را در حوزه افزایش عفونت‌های بیمارستانی در کشور به وجود آورد و به بی‌اعتمادی مردم نسبت به جراحی‌ها در کشور منجر شود.

بخش زیادی از تجهیزات اتاق عمل وارداتی هستند و به نظر می‌رسد که این بخشنامه با توجه به محدودیت‌های ارزی و منابع در وزارت بهداشت ابلاغ شده است. در بخشی از متن بخشنامه که با عنوان “فراوری مجدد ایمن وسایل پزشکی” صادر شده است، فهرستی از 24 قلم تجهیزات پزشکی اعلام و نوشته شده است.

برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

آیا استفاده مجدد از وسایل یکبار مصرف اتاق عمل خطری ندارد؟

با وجود نگرانی‌هایی که نسبت به افزایش عفونت‌های بیمارستانی بعد از استفاده مجدد از وسایل یکبار مصرف اتاق عمل(البته با ضدعفونی وسایل) وجود دارد، بهزاد کلانتری مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت که مسئول اجرای آن است، در توضیح بیشتر می‌گوید: اینکه گفته می‌شود ما استفاده مجدد از وسایل یکبار مصرف اتاق عمل را ابلاغ کرده‌ایم موضوع غلطی است و در هیچ بخشنامه‌ای این مسئله مطرح نشده است. آنچه مد نظر بوده این است که اعلام کرده‌ایم وسایلی که قابلیت استفاده مجدد را دارند، می‌توانند در اتاق عمل دوباره مورد استفاده قرار گیرند. این وسایل از جانب کارخانه‌های تولیدکننده نیز اعلام شده که قابلیت چند بار مصرف را دارد که تعداد آن‌ها نیز اندک نیست.

بهزاد کلانتری در ادامه می‌گوید: درواقع اجرای این بخشنامه برای این است که بار اضافی به بیمار و بیمه‌ها تحمیل نشود. مردم نگرانی در این ارتباط نداشته باشند؛ چراکه ما علیه ایمنی، بخشنامه نمی‌زنیم. ضمن اینکه الزام برای اجرای بخشنامه در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد و در صورتی که بیمار نخواهد از وسایل چند بار مصرف استفاده کند، بخشنامه برایش اجرا نمی‌شود!

وسایل یکبار مصرف چگونه چند بار مصرف می‌شود؟

رئیس بخش درمان یکی از بیمارستان‌های مطرح تهران که دوست ندارد نامی از او برده شود، به همشهری می‌گوید:

ابلاغیه جدید وزارت بهداشت بدون شک تهدیدی برای سلامت بیماران و شیوع بیماری‌های عفونی خواهد بود. استفاده مجدد از وسایل یکبار مصرف اتاق عمل در کدام کشور مرسوم است؟ مگر می‌شود به دلیل صرفه‌جویی چشممان را به روی خطراتی چون عفونت‌های بیمارستانی که به وفور در اتاق عمل وجود دارد ببندیم؟ او به برخی از تجهیزاتی که در بخشنامه اعلام شده که امکان استفاده مجدد دارد، اشاره کرده و می‌گوید:

برای مثال گایدینگ کتتر که در اتاق عمل استفاده می‌شود و از جنس پلاستیک است چگونه ممکن است بعد از استریل، مجدداً استفاده شود؟ و سؤال این است که چه برسی می‌تواند داخل این وسیله که کمتر از 0.5 میلی‌متر است را بشوید؟ این وسیله در داخل بدن و با خون در تماس است، یعنی خون در آن جریان دارد، آیا ضد عفونی می‌شود؟ البته برخی از وسایل و تجهیزات موجود در اتاق عمل از جمله قیچی که در این لیست آمده است قابلیت شست و شو و استریل با روش‌های موجود در کشور را دارد و لزومی هم ندارد که بیماران در این زمینه از وسایل یک بار مصرف استفاده کنند تا هزینه‌شان افزایش یابد؛ اما آیا سایر تجهیزات مورد نیاز از جمله استپلر و پک‌های جراحی چنین خصوصیاتی را دارند؟

برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا  ثبت کنید.

استفاده مجدد از وسایل یکبار مصرف اتاق عمل یک خطای بزرگ!

بدون شک استفاده مجدد از وسایل یکبار مصرف اتاق عمل اجحاف در حق بیماران است. ضمن اینکه کدام بیمار قبول می‌کند که از وسایل چند بار مصرف در جراحی‌اش استفاده شود؟! بدون شک کلیه تجهیزات و وسایل پزشکی که در اتاق عمل قرار دارند، باید با حساسیت‌های بالا مورد بررسی قرار گیرند. نباید با جان مرد بازی کرد. آنچه مشهود است این است که این بخشنامه بدون نگاه کارشناسی در راستای صرفه‌جویی اقتصادی بدون در نظر گرفتن مخاطرات احتمالی صورت گرفته است. واقعاً جای سؤال دارد که چگونه می‌تواند در جراحی‌ها و به خصوص در اتاق عمل که ریسک خطا و حتی بروز عفونت برای بیمار بسیار بالاست چنین دستوری داد؟


منبع خبر :

  • همشهری

تهیه شده توسط : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر