فشار خون بالا | هیپرتانسیون (Hypertension)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
فشار خون بالا | هیپرتانسیون (Hypertension)

درباره بیماری فشار خون بالا

اطلاعات بیماریها : خون از طریق رگ‌های خونی از قلب به دیگر اعضای بدن منتقل می‌شود. حالتی را که خون با فشار بالاتر از حد طبیعی داخل رگ‌ها حرکت کند فشار خون بالا می‌گویند.

فشار خون طبیعی چقدر است؟

فشار خون دارای دو عدد است که آن را به‌ صورت مثلاً ۱۲ روی ۸ می‌گویند. عدد اول را فشار خون سیستولیک گویند. این عدد حداکثر فشاری است که قلب ون را به داخل رگ‌ها می‌فرستد. عدد دوم فشار دیاستولیک است. این عدد فشار پر شدن قلب در بین دو ضربان است. فشار خون طبیعی ۱۲ روی ۸ و یا کمتر از این مقدار است. فشار خون بالا را فشار خونی می‌گویند که مقدارش بالاتر از ۱۴ روی ۹ باشد. فشار خون بین ۱۲ روی ۸ و ۱۴ روی ۹ حالت قبل از بروز بیماری فشار خون بالا است.

علائم و نشانه‌های بیماری فشار خون بالا

کلیک کنید

آیا فشار خون بالا دارای علائم است؟

معمولاً خیر. به همین علت باید فشار خون به‌ طور منظم اندازه‌گیری شود. تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون ممکن است مشکلاتی نظیر سردرد، تنگی نفس، خون ‌دماغ و مواردی از این‌ دست را تجربه می‌کنند اما این علائم اختصاصی نیستند و تا زمانی که فشار خون به مرحله تهدید کننده حیات نرسد بروز پیدا نمی‌کنند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری فشار خون بالا

کلیک کنید

عوامل زیادی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند:

• افزایش سن
• سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا
• چاقی و اضافه وزن
• عدم فعالیت یا بی‌تحرکی
• استفاده از تنباکو
• استفاده زیاد از نمک
• مقدار زیاد پتاسیم در رژیم غذایی
• مقدار کم ویتامین د در رژیم غذایی
• استفاده زیاد از الکل
• استرس
• شرایط خاصی مانند بیماری دیابت و مشکلات کلیه یا بیماری آپنه انسدادی خواب

عوارض بیماری فشار خون بالا

کلیک کنید

عوارض جانبی این داروها چیست؟

داروهای مختلف دارای عوارض جانبی گوناگون برای افراد مختلف هستند عوارض جانبی داروهای ضد فشار خون، شامل سرگیجه هنگام بلند شدن از حالت خوابیده یا نشسته، کاهش پتاسیم خون ، اختلال خواب ، خواب‌ آلودگی ، خشکی دهان ، سرفه، سردرد، نفخ ، یبوست و افسردگی است. برخی داروهای ضد فشار خون باعث اختلال توانایی جنسی در بعضی از مردان می‌شود. در صورت بروز هریک از این عوارض به پزشک اطلاع دهید. در صورت تأثیر نکردن دارو یا بروز عوارض جانبی پزشک داروی دیگری برای شما تجویز می‌کند.

تشخیص بیماری فشار خون بالا

کلیک کنید

فشار خون به‌ وسیله دستگاه فشار خون اندازه‌گیری می‌شود. دستگاه فشار خون معمولاً به دست وصل می‌شود. پزشک برای تشخیص فشار خون بالا ، فشار خون بیمار را بیش از یک‌بار در طی دوره‌های مختلف اندازه‌گیری می‌کند.

چه زمان‌هایی باید فشار خون را اندازه‌گیری کرد؟

حتی در کودکان نیز باید فشار خون اندازه‌گیری شود (البته از ۲ سالگی به بعد) پس از ۲۱ سالگی، فشار خون حداقل هر ۲ سال باید اندازه‌گیری شود. در صورتی‌ که سابقه فشار خون بالا دارید باید تعداد دفعات اندازه‌گیری را افزایش دهید.

فشار خون بالا باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

فشار خون بالا به رگ‌ها آسیب می‌زند. درنتیجه باعث بروز سکته مغزی، نارسایی کلیه، بیماری قلبی و حمله قلبی می‌شود.

درمان بیماری فشار خون بالا

کلیک کنید

درمان با تغییر روش زندگی برای کاهش فشار خون و کاهش بروز عوامل خطر بیماری‌های قلبی آغاز می‌شود. اگر این تغییرات مؤثر نبود ممکن است به مصرف دارو نباشد. حتی اگر دارو مصرف می‌کنید تغییر روش زندگی در کاهش مقدار داروهای مصرفی کمک کننده است.

تغییر روش زندگی

• سیگار یا هر ترکیب دارای تنباکو را ترک نمایید.
• در صورت داشتن اضافه‌وزن، وزن خود را کاهش دهید.
• به‌ طور منظم ورزش کنید.
• مواد غذایی حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات و مقدار کمی چربی مصرف کنید.
• خوردن نمک، مواد دارای کافئین را کاهش دهید. مشروبات الکلی مصرف نکنید.
• سعی کنید بدون تنش عصبی باشید و تمرین کنید که آرامش داشته باشید.

مواد دارای تنباکو چگونه روی فشار خون اثر می‌گذارند؟

نیکوتین داخل سیگار و تنباکو باعث انقباض رگ‌ها و افزایش ضربان قلب می‌شود. درنتیجه فشار خون به‌ طور موقت بالا می‌رود. در صورت ترک سیگار و تنباکو، خطر ایجاد بیماری و حمله قلبی به‌ طور قابل‌ ملاحظه کاهش می‌یابد و به‌ علاوه در کاهش فشار خون نیز مؤثر است.

کاهش وزن و ورزش چه اثری روی فشار خون دارند؟

کاهش وزن در صورتی‌ که اضافه‌ وزن دارید باعث کاهش فشار خون می‌شود. ورزش منظم راهی مناسب برای کاهش وزن است. همچنین ورزش نیز باعث کاهش فشار خون می‌شود.

آیا مصرف نمک را باید محدود کرد؟

همه افراد در اثر مصرف نمک دچار بیماری فشار خون بالا نمی‌شوند. ولی نمک باعث افزایش فشار خون در برخی افراد می‌شود. همه افرادی که دارای فشار خون بالا هستند باید مصرف نمک روزانه خود را به کمتر از ۲ گرم در روز برسانند. ممکن است پزشک توصیه کند که مصرف نمک را به کمتر از این میزان برسانید.

نمک به غذا اضافه نکنید. به محتویات یک ترکیب غذایی توجه کنید بسیار از مواد غذایی دارای مقدار زیادی نمک هستند مثل چیپس سیب زمینی. هم‌چنین ممکن است شما از مقدار نمک برخی از مواد غذایی مانند نان و پنیر اطلاع نداشته باشید.

آیا تنش عصبی روی فشار خون مؤثر است؟

تنش عصبی ممکن است روی فشار خون مؤثر باشد. برای مبارزه با اثرات تنش، از روش‌هایی که باعث آرامش می‌شوند استفاده کنید. این روش‌های آرام‌بخش زمانی مؤثرند که حداقل روزی یک‌بار تمرین دوری از تنش و ایجاد آرامش را انجام دهید. پزشک در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

چه داروهایی روی فشار خون مؤثرند؟

داروهای مختلفی در درمان فشار خون بالا مؤثرند. به این داروها، داروهای ضد فشار خون می‌گویند. هدف از درمان، کاهش فشار خون تا میزان طبیعی با استفاده از داروهایی است که مصرف آن‌ها آسان است و دارای عوارض جانبی کمتری هستند. این هدف معمولاً به نتیجه می‌رسد. اگر فشار خون بالا فقط با مصرف دارو کنترل شود نیاز است که در تمام طول عمر دارو مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک داروهای خود را قطع نکنید زیرا ممکن است باعث بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود.

انواع داروهای ضد فشار خون

مدرها(دیورتیک‌ها) : این داروها به دفع نمک و مایعات اضافی بدن کمک می‌کنند.
مهارکننده‌های گیرنده بتا : این داروها جلو اثر هورمون آدرنالین که بالا برنده فشار خون است را می‌گیرند.
مهارکننده‌های گیرنده آلفا : این داروها به باز نگه‌ داشتن رگ‌ها کمک می‌کنند.
مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ace) : این داروها با جلوگیری از تشکیل آنژیوتانسین ۲ (که منقبض کننده رگ‌هاست)، جلو انقباض رگ را می‌گیرند.
مهارکننده کانال کلسیم : این داروها با ممانعت از ورود کلسیم به داخل سلول‌ها جلوی انقباض رگ‌ها را می‌گیرند.

برخی داروها ترکیبی از داروهای بالا هستند.

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر