بادکش چیست؟ و چرا مایکل فلپس بادکش کرد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بادکش چیست؟ و چرا مایکل فلپس بادکش کرد

مایکل فلپس و بادکش

مجله پزشکی و سلامتپس از موفقیت تیم شنای آمریکا در کسب نشان طلای المپیک 2016، هنگامی که مایکل فلپس به کمک یکی از افراد داخل استخر رفت ، توجه میلیون‌ها بیننده به لکه‌های بنفش روی شانه راست و پشت بدن مایکل فلپس جلب شد. بعد از این اتفاق رسانه‌های اجتماعی شروع به گمانه زنی کردند، آیا او ویروس زیکا را دریافت کرده است؟ آیا او به خاطر دریافت مدال ، این‌گونه شده است؟ اما هیچ یک از این حدسیات درست نبود.

لکه‌های کبودی روی بدن مایکل فلپس به خاطر یک طب سنتی چینی به نام بادکش است که صدها سال است توسط ورزشکاران نخبه استفاده می‌شود.به نظر می‌رسد این شناگر 31 ساله آمریکایی که پنجمین حضور خود در بازی‌های المپیک را تجربه می‌کند، به طور منظم از این طب سنتی استفاده می‌کند.

بادکش چیست؟

بادکش طب سنتی است که در آن استکان‌های کوچکی روی سطح پوست قرار داده می‌شوند و فشار درون فنجان یا استکان با استفاده از مکش هوا به بیرون (پمپ) یا سوزاندن هوای درون فنجان (حرارت)، کاهش می‌یابد، در نتیجه پوست و لایه ماهیچه‌های سطحی برجسته شده و به درون فنجان کشیده می‌شوند. فنجان‌هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند از مواد مختلفی نظیر شیشه، بامبو و سفال ساخته شده باشند. مراحل بادکش 5 دقیقه طول می‌کشد و بعد از آن فرد می‌تواند 20-15 دقیقه در همان حالت بادکش بنشیند.

این استکان‌های بادکش پوست و ماهیچه را با قدرت بسیار زیادی مکش می‌کنند، به طوری که فرد دچار درد می‌شود. متخصصان بادکش می‌گویند: این روش موجب افزایش جریان خون در منطقه بادکش می‌شود ، در نتیجه روش مناسبی برای بهبود انقباضات و گرفتگی‌های عضلات، سفت شدن بافت و کاهش درد است.

آیا بادکش برای ورزشکاران مفید است؟

بادکش در میان ورزشکاران ، روش درمانی مرسومی است که به آن‌ها در بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی کمک می‌کند. همچنین بسیاری از ورزشکاران می‌گویند ، این طب سنتی(بادکش) برای تسکین درد عضلات بعد از ورزش‌های سنگین مناسب است.

بادکش در مطالعات

تا به حال مطالعات زیادی راجع به کیفیت و فواید بادکش ، انجام شده است. در مطالعه‌ای که بر روی 135نفر انجام شد ، به این نتیجه رسیدند که بادکش روش مناسبی برای کاهش درد و درمان بیماری‌هایی مانند کمردرد ، زونا و جوش است. در نظر داشته باشید که اگر بادکش به همراه روش درمانی دیگری استفاده شود ، بیشترین تأثیر را در بهبود بیماری دارد.

بادکش در مطالعات

مصاحبه‌ای با ایمان مجد راجع به بادکش

مصاحبه زیر با دکتر ایمان مجد متخصص طب سوزنی در دانشگاه واشنگتن و پروفسور تد کاپتچوک (Ted Kaptchuk) استاد سلامت و پزشکی جهانی در دانشکده پزشکی هاروارد (در بوستون) راجع به بادکش انجام شده است.

بادکش چیست و از کجا آمده است؟

بادکش یک روش طب سنتی است که اولین بار در طب چینی بوده است و از سال 1931 به یک روش متداول برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها در سراسر اروپا، شرق میانه، چین و آفریقا تبدیل شده است.
دکتر مجد می‌گوید: من برای تسکین درد عضلانی ، به طور منظم این کار را انجام می‌دهم. بادکش یکی از تکنیک‌های مورد علاقه من است. هر زمانی که دچار اسپاسم عضلانی، تنش عضلانی و یا درد هستید، می‌توانید از این طب سنتی استفاده کنید. بادکش موجب کاهش درد و بهبود تحرک می‌شود. در واقع بادکش یک طب سنتی و نوعی شفا است.

بادکش چگونه کار می‌کند؟

در واقع بادکش نوعی ماساژ عمیق است که با استفاده از فنجان‌های شیشه‌ای مخصوص انجام می‌شود. فنجان‌های شیشه‌ای (با استفاده از پمپ و یا حرارت) ، قسمتی از پوست و عضله فرد را بادکش می‌کنند ، این مکش باعث افزایش جریان خون در آن منطقه می‌شود و بر پوشش عضلانی و بافت نرم زیر پوست تأثیر می‌گذارد. بادکش موجب تسکین درد و گرفتگی عضلات می‌شود.

آیا بادکش دردناک و آزاردهنده است؟

خیر. اگر درد عضلانی شما بسیار زیاد باشد ، لکه کبودی بادکش نیز تیره‌تر می‌شود.اما به مرور زمان که درد عضلانی شما در اثر بادکش منظم (بعد از چند بار بادکش) تسکین پیدا می‌کند ، لکه کبودی روی بدن شما نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود و شما حس می‌کنید ، عضلاتتان آرام شده است و اثری از درد و گرفتگی باقی نمی‌ماند. در واقع هر چه گرفتگی و درد عضلانی شما بیشتر باشد ، درد و کبودی بادکش نیز بیش‌تر است ، اما هر چه درد عضلانی شما کم‌تر باشد، درد و کبودی بادکش نیز کم‌تر است.

آیا بادکش دردناک و آزاردهنده است؟

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر