ویتامین c یک جایگزین مناسب برای ورزش کردن ؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ویتامین c یک جایگزین مناسب برای ورزش کردن ؟

ویتامین C چیست؟

مجله سلامتویتامین C یا ال-آسکوربات ، ریز مغذی حیاتی برای گونه‌های پیشرفته پستانداران (انسان، میمون‌ها و مانند این‌ها) و شمار اندکی از گونه‌های دیگر پستانداران (به‌ویژه خوکچه هندی و خفاش‌ها) و تعدادی از گونه‌های پرندگان و برخی ماهی‌هاست. تقریباً به‌جز مواردی که در ذکر شد بقیه جانداران این ویتامین را در بدن خود می‌سازند.

میزان مورد نیاز بدن به ویتامین C

ویتامین C، یک آنتی‌اکسیدان است، یعنی در جریان خون قرار گرفته و اثر شیمایی مواد مضری که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند.ویتامین C مورد نیاز برای هر فرد سالم بالغ، ۶۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده است. همچنین در دوران بارداری و شیردهی ۱۰۰ میلی گرم برای مادران توصیه می‌شود.

منابع غذایی ویتامین C

منابع غذایی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارت‌اند از: توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای، پیاز، کلم، جعفری، طالبی، کیوی، نارنگی و مرکبات و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع ویتامین C گیاهی هستند و جگر، منبع حیوانی دارای این ویتامین است.ویتامین C غذاهای حیوانی کم می‌باشد زیرا مدت زمان پخت آن‌ها طولانی است و این امر باعث از بین رفتن ویتامین C آن‌ها می‌شود.

آیا می‌توان ویتامین C را جایگزین ورزش کرد؟

به گفته محققان از انجمن فیزیولوژیک آمریکا (American Physiological Society) دریافت ویتامین C می‌تواند به اندازه ورزش کردن، برای سلامت قلب مفید باشد، اما معنایش این نیست که می‌توانید با مصرف ویتامین C، ورزش کردن را کنار بگذارید! در واقع، این محققان با سنجش عملکرد پروتئین خاصی به نام اندوتلین1، که رگ‌های خونی کوچک را منقبض می‌کند، متوجه شدند فعالیت این پروتئین در بین افراد دارای اضافه‌ وزن یا مبتلا به چاقی، زیاد است؛ و این وضعیت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در بین آنان افزایش دهد.

آیا می‌توان ویتامین C را جایگزین ورزش کرد؟

اثر ویتامین C بر پروتئین اندوتلین

آنان در ادامه متوجه شدند که مصرف مکمل ۵۰۰ میلی‌گرمی ویتامین C، فعالیت پروتئین اندوتلین-۱ را به‌اندازه ورزش کردن کاهش می‌دهد. به بیان دکتر جردن، نویسنده کتاب The Exercise Cure، درست است که هنوز هم ورزش، به عنوان نخستین مداخله در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی توصیه می‌شود، اما افزودن ویتامین C نیز به برنامه بیماران، مضر نیست.

چه کسانی از ویتامین C، به جای ورزش بهره می‌برند؟

یکی از محققان می‌گوید: «نتایج این مطالعه می‌تواند برای کسانی مفید باشد که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند و بنا به دلایلی نمی‌توانند از ورزش به‌عنوان بخشی از برنامه باز توانی یا جلوگیری از بیماری قلبی، استفاده کنند. به همین دلیل ما به هیچ کس پیشنهاد نمی‌کنیم که به‌جای ورزش کردن، از مکمل ویتامین C، استفاده کند». نویسنده کتاب The Supplement Handbook، می‌گوید: من هرگز فردی را ترغیب به استفاده از مکمل و یا دارو به جای ورزش نمی‌کنم، ورزش به آسانی بزرگ‌ترین دارو یا مکمل اختراع شده می‌باشد و فواید جامعی از کاهش ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی گرفته تا کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دارد.

اثرات مختلف ویتامین C

دکتر Moyad، با اشاره به نقص بالقوه این مطالعه گفت که تمرکز، تنها بر پروتئین ET-1، خالی از اشکال نیست و در این مطالعه فقط بر نقش ویتامین C، در کاهش فعالیت اندوتلین اشاره شده است و اثر ویتامین C بر فشارخون، قند خون، کلسترول خون، کاهش وزن و دیگر ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی بررسی نشده است. به گفته این محقق،ویتامین C حتی می‌تواند به فعالیت‌های خارج از منزل شما، آسیب هم برساند. رادیکال‌های آزاد در حالی که همیشه بد، در نظر گرفته می‌شوند، اما برای تحریک عضله سازی، لازم هستند. دوزهای بالای ویتامین C، می‌تواند منجر به کاهش رادیکال‌های آزاد تولید شده در طی ورزش شود که در واقع برای تحریک برخی عوامل سازنده عضلات و چربی سوز لازم هستند. همچنین دوزهای بسیار بالای ویتامین C، می‌تواند منجر به افزایش سطوح اگزالات خون و در نتیجه افزایش ریسک ابتلا به سنگ‌های کلیه شود. یکی از مزایای ویتامین C در محیط بیرون از منزل، جلوگیری از بیمار شدن فرد است.ویتامین C می‌تواند جریان خون در کسانی که مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند را بهبود بخشد. و مطالعات زیادی نشان داده‌اند که ترکیب ویتامین C و ورزش می‌تواند ریسک سرماخوردگی و عفونت‌ها را کاهش دهد.

آیا واقعاً می‌توان ویتامین c را جایگزین ورزش کرد؟

پس دریافت یک دوز 500 میلی گرمی از این ویتامین در کنار داشتن فعالیت بدنی فاقد مشکل است. اما این باور که مردم، به جای تغییر شیوه زندگی از قرص و مکمل استفاده کنند کاملاً اشتباه است.

آیا واقعاً می‌توان ویتامین c را جایگزین ورزش کرد؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر