تغذیه ماه ششم بارداری؛ ماه کنترل تهوع و ویار بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه ماه ششم بارداری؛ ماه کنترل تهوع و ویار بارداری

خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه ششم بارداری

کربوهیدرات‌ها ، پروتئین‌ها و سبزیجات سه عامل مهم تغذیه در ماه ششم بارداری

مجله پزشکی و سلامتماه ششم بارداری ، ماه کنترل تهوع و ویار بارداری و افزایش میزان اشتها است. با نزدیک شدن به پایان سه ماهه دوم بارداری ، نحوه غذا خوردن مادر باردار تا حد زیادی بهبود می‌یابد. در این ماه تکامل جنین با رشد بالایی در رحم مادر در حال انجام می‌باشد و همین امر باعث می‌شود تا نیاز بدن مادر باردار به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و سبزیجات افزایش یاید.

خوردنی های مجاز در ماه ششم بارداری

مواد غذایی پروتئینی از خوردنی های مجاز در ماه ششم بارداری

در ماه ششم بارداری مهم است که بخشی از مواد غذایی دریافتی اختصاص به مواد پروتئینی داشته باشد. البته منابع پروتئینی باید کم چرب باشند. به همین دلیل مصرف مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت قرمز کم چرب، ماهی آب‌های آزاد، تخم‌مرغ، لوبیای سیاه و توفو برای مادر باردار در ماه ششم بارداری در جهت تأمین پروتئین موردنیاز بدن خود و بچه‌اش ضروری می‌باشد.

مواد غذایی کربوهیدراته

در ماه ششم بارداری ، یک یا دو بار مصرف مواد غذایی کربوهیدراتِ در وعده‌های غذایی اصلی روزانه توصیه می‌شود. بنابراین مصرف مواد غذایی کربوهیدراتِ ای مانند سیب‌زمینی، ماکارونی، ذرت شیرین، دانه‌ها و خشکبار و جو می‌توانند بر سلامت مادر و جنین تأثیر قابل‌توجه ای بر جای گذارند.

سبزیجات از خوردنی های مجاز

از جمله سبزیجات خوبی که مادر باردار می‌تواند در ماه ششم بارداری در رژیم غذایی خود مصرف نماید، می‌توان به چغندر، هویج، مارچوبه، اسفناج، کلم، کدو حلوایی، شلغم، بادمجان، لوبیا سبز و گوجه‌فرنگی اشاره کرد. این سبزیجات تأمین کننده ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن مادر و جنین در ماه ششم بارداری می‌باشند.

سبزیجات از خوردنی های مجاز

میوه‌ها از خوردنی های مجاز ماه ششم بارداری

میوه‌های تازه‌ای مانند موز، انگور، کیوی، سیب، گلابی و پرتقال ازجمله بهترین میوه‌ها و خوردنی های مجاز هستند که توصیه می‌شود در ماه ششم بارداری برای تأمین ویتامین‌های موردنیاز، توسط مادر باردار استفاده شوند.

محصولات لبنی مهم‌ترین خوردنی مجاز ماه ششم بارداری

کلسیم ازجمله مهم‌ترین عناصری است که در ساخت توده اسکلتی و استخوانی جنین نقش مهمی ایفاء می‌کند و کمبود دریافت آن باعث می‌شود تا کلسیم موردنیاز از سطح استخوان‌های بدن مادر برداشت شود و همین امر باعث ضعف و درد استخوانی می‌شود. درنتیجه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مخصوصاً در سه ماهه دوم بارداری به دریافت منابع کلسیمی و به‌ویژه شیر و لبنیات توجه شود. در ماه ششم بارداری ، مصرف منظم و روزانه شیر، ماست و پنیر پاستوریزه ضروری است تا پروتئین و کلسیم موردنیاز بدن تأمین گردد.

آب و مایعات

مصرف آب و آب میوه‌های طبیعی باید در ماه ششم بارداری به وفور باشد. توقع بر آن است که یک مادر باردار روزی ۶ تا ۸ لیوان مایعات و بخصوص آب برای تأمین مایعات موردنیاز بدن خود استفاده می‌نماید. در ضمن مصرف آب میوه تازه و طبیعی توسط مادر باردار ، برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز جهت سلامتی بدن خودش و جنین ضروری می‌باشد.

خوردنی های غیر مجاز در ماه ششم بارداری

با توجه به این‌که برخی خانم‌ها در زمان بارداری ممکن است به سمت غذاهای ناسالم سوق پیدا کنند. درنتیجه متخصصان تغذیه به مادران باردار توصیه می‌کنند، در حالی که ممکن است مصرف متعادل برخی از خوردنی ها مجاز باشند، اما مصرف خوردنی های غیر مجاز در ماه ششم بارداری ممنوع می‌باشند.

غذاهای دریایی خام از خوردنی های غیر مجاز

مصرف هر نوع غذای دریایی به‌صورت خام یا نیمه‌پخته ممنوع می‌باشد. به دلیل این‌که این مواد غذایی می‌توانند باعث بروز بیماری‌های گوارشی و مسمومیت‌های غذایی شوند و در رشد جنین اختلال ایجاد نمایند.

غذاهای دریایی خام از خوردنی های غیر مجاز

گوشت‌های خام و نیمه‌پخته

در همه حال در دوران بارداری باید مراقب بود که گوشت‌های مصرفی به خوبی پخته‌شده باشند. احتمال مسمومیت‌های گوارشی با مصرف گوشت‌های خام و نیمه‌پخته در ماه ششم بارداری بالا می‌باشد.

پنیرهای غیرپاستوریزه از خوردنی های غیر مجاز در ماه ششم بارداری

از مصرف پنیرهای غیرپاستوریزه و نرم در طول دوران بارداری و بخصوص در ماه ششم بارداری باید آگاه بود و ازآنجایی‌که این پنیرها حاوی میزان بالایی از باکتری‌های مختلف بیماری‌زا و غیر بیماری‌زا می‌باشند، بنابراین نباید توسط مادر باردار مصرف شوند.

غذاهای پر ادویه از خوردنی های غیر مجاز

از آنجایی‌که غذاهای پر ادویه و تند می‌توانند باعث تحریک معده و سوزش معده شوند، بنابراین توصیه می‌شود که برای هضم و جذب بهتر مواد غذایی در بدن مادر باردار، از غذاهای کم ادویه یا بدون ادویه استفاده شود.

قهوه

در طول دوران بارداری و ماه ششم بارداری بهتر است که به‌جای مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار از چای‌های سبز یا سفید که سالم‌تر هستند، استفاده شود.

الکل و تنباکو

در تمامی دوران بارداری ، مصرف هر نوع نوشیدنی که حاوی الکل باشد و یا این‌که در معرض قرار گرفتن در برابر دود تنباکو ممنوع می‌باشد. چون‌که هر دو این مواد می‌توانند بر روی جنین عوارض ناخوشایندی بر جای گذارند.

الکل و تنباکو

آنچه که در ماه ششم بارداری باید به خاطر سپرد

در ماه ششم بارداری ، علاوه بر این‌که باید در مصرف خوردنی های مجاز و خوردنی های غیرمجاز دقت نمود. مادر باردار باید توجه نماید که مصرف سرخود برخی از داروها و مکمل های غذایی نیز می‌توانند در رشد و تکامل جنین او اختلال ایجاد نمایند. بنابراین توصیه اکید می‌شود که هر نوع دارو و مکمل غذایی زیر نظر پزشک مصرف شود. در ضمن سعی در داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع در ماه ششم بارداری باید هدف اولیه مادر برای تکامل و رشد مناسب جنینش باشد تا به این صورت از تولد نوزاد کم وزن و یا با مشکلات خاص جلوگیری گردد.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر