برنامه غذایی مسی فوق ستاره بارسلونا چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
برنامه غذایی مسی فوق ستاره بارسلونا چیست؟

رژیم غذایی مناسب چیست؟
بسیاری از ما برخلاف توصیه متخصصان در طی یک روز، میزان زیادی قند ، چربی اشباع،فراورده‌های گوشتی(مانند هات‌داگ و کالباس) و غلات تصفیه شده می‌خوریم. بیایید رژیم غذایی ورزشکاران جهان را برررسی کنیم تا بیابیم کجای رژیم غذایی ما نادرست است؟

 

گفته پزشک متخصص مسی ستاره بارسا

دکتر مسی اعتقاد دارد باید وعده‌های غذایی مفید و سرشار از ویتامین باشد و به جای استفاده از غذای‌های پر حجم باید از غذا‌های که حجم کم اما ویتامین بالایی دارند سود برد.غذا شامل ماهی،میگو و یا مرغ در کنار سیب زمینی آب پز،سبزیجات و یک پرتغال.

 

برنامه غذایی مسی فوق ستاره بارسلونا

مرحله اول : در وهله اول نوشیدن آب زیاد و مکفی تا حدی که هیچگاه احساس تشنگی به شما دست ندهد.


مرحله دوم : روغن زیتون را جایگزین دیگر روغن‌ها در مواد غذایی کنید و از خوردن غذا های گندم پایه و کربوهیدارتی به شدت اجتناب می کند که باعث کندی و کرختی می شود.معمولا سفیده تخم مرغ بهترین گزینه است.


مرحله سوم : غلات و حبوبات و سبزیجات بیشترین انرژی را به بدن می‌رسانند و بعلاوه اینکه به سوخت وساز بدن کمک می‌کنند و هیچ زیانی برای جسم یک ورزشکار ندارند.


مرحله چهارم : آرد گندم یکی از مشکلات اصلی مسی است و باید حتما از آرد 100 درصد برای وعده غذایی استفاده شود.


مرحله پنجم : پوسر دکتر مسی بر اساس برنامه تمرین روزانه مسی و مصرف کالری و بررسی حجم عضلات او غذای روزانه او را مشخص می‌کند و مصرف سوپ سبزیجات (شامل زردچوبه،فلفل قرمز،زنجبیل،گشنیز) پیش از هر وعده غذایی که به رقیق کردن خون کمک می کند و انتقال اکسیژن را بیشتر می‌نماید در اولویت قرار دارد.


مرحله ششم : دکتر ایتالیایی مسی با عنوان اینکه لیونل در تمام طول روز در حال حرکت و جنب و جوش است گفت: استفادها از غذا‌های کربوهیدرات دار و سرشار از فیبر توان هوازی را افزایش می‌دهد.


مرحله هفتم : مصرف غذا به اندازه کافی تا حدی که پس از پایان تمرین بیشتر کالری جذب شده مصرف شود.البته چون فوتبالیست‌ها هر لحظه در معرض خطر شکستی استخوان قرار دارند باید از موادی استفاده کنند که به استحکام استخوان‌بندی آنها بیافزاید.


مرحله هشتم : موضوع نمک بسیار حائز اهمیت است و در ساخت و تحلیل عضلات نقش مهمی دارد و اگر تعادل ایجاد نشود ایجاد مشکل می‌کند.


مرحله نهم : دکتر مسی با تاکید به اینکه مسی به هیچ عنوان پرخوری نمی‌کند و با این کار به هضم راحت غذا و سلامت بدنش کمک می‌کند گفت:البته مسی در تیم ملی آرژانتین باید کمتر از بارسا غذا بخورد. ( منبع فارس )

رژیم غذایی : برنامه غذایی مسی فوق ستاره بارسلونا

به صورت کلی رژیم غذایی ورزشکاران چگونه است؟

با مصاحبه با یکی از معروف‌ترین ورزشکاران به نام تام بردی(Tom Brady) اصول کلی رژیم غذایی ورزشکاران را دریافتیم. قوانین کلی که در رژیم غذایی ورزشکاران می‌باشد: شکر سفید ممنوع، آرد سفید ممنوع، کاهش میزان سبزیجات تاجریزی (فلفل، بادمجان، گوجه‌فرنگی)، خوردن غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، کوینولا و ارزن. ورزشکاران تا حد ممکن بستنی و شیرینی نمی‌خورند بلکه خود را به خوردن بستنی‌های خاصی که از میوه‌های مفید مانند آووکادو ساخته‌شده است، عادت می‌دهند.

 

80% رژیم غذایی ورزشکاران سبزیجات است

ورزشکاران به‌شدت طرفدار رژیم غذایی سرشار از سبزیجات هستند. گیاهان حاوی مواد مغذی گیاهی هستند که انسان را در برابر بیماری، محافظت می‌کنند و موجب سلامت و عملکرد ورزشی مطلوب در فرد می‌شوند. سبزیجات سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های A و C، اسیدفولیک، پتاسیم و فیبر می‌باشد. به‌علاوه، آنها چربی و کالری پایینی دارند. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات چند رنگ می‌تواند به کنترل وزن، کاهش فشارخون و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان کمک کند. مصرف روزانه 3-2 فنجان سبزیجات برای تمامی افراد توصیه می‌شود و نه تنها مصرف میزان بیشتر سبزیجات به بدن صدمه نمی‌زند، بلکه مفید نیز می‌باشد.

 

20% رژیم غذایی ورزشکاران پروتئین است

حدود 35%-10% از وعده‌های غذایی روزانه ورزشکاران را پروتئین تشکیل می‌دهد. البته این میزان بنا بر میزان و شدت تمرین ورزشی این افراد ممکن است تغییر کند. به طور کلی در افراد باردار و افراد در حال رشد که بدنشان در حال عضله سازی است، به میزان بیشتری پروتئین نیازمند هستند. استیک، اردک، ماهی قزل‌آلا و مرغ غذای اصلی ورزشکاران است و سایر منابع پروتئینی ازجمله ماهی، حبوبات، آجیل و دانه‌ها نیز سرشار از پروتئین هستند اما میزان چربی آن‌ها از گوشت قرمز و اردک کمتر است.

 

میوه جزء رژیم غذایی ورزشکاران

میوه دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است. آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، اما میوه‌هایی که قند پایین و مقدار زیادی ویتامین دارند را انتخاب نمایید. تمشک، توت‌فرنگی و انواع توت‌ها انتخاب خوبی است.همچنین موز میوه‌ای است که تمام ورزشکاران آن را در رژیم غذایی‌ خود می‌خورند.

رژیم غذایی : میوه جزء رژیم غذایی ورزشکاران

غلات سبوس‌دار

وقتی صحبت از غلات می‌شود، ورزشکاران غلات سبوس‌دار را انتخاب می‌کنند، برنج قهوه‌ای، گندم، کوینولا، و بلغور حاوی تمام مواد مغذی موردنیاز بدن می‌باشند اما برنج سفید، نان و ماکارونی پردازش‌شده از بسیاری از مواد مغذی محروم هستند.

 

قند سفید ممنوع

بسیار واضح است که شیرینی‌هایی مانند کیک، شیرینی و آب‌نبات برای شما خوب نیست. قند و شکر اضافه منجر به افزایش وزن و تمام بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌شود. ورزشکاران از مصرف شکر سفید اجتناب می‌کنند.
محققان می‌گویند: هر نوع قندی، همان اثر بد را بر روی بدن شما داد و هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد شهد نارگیل یا آگاو (agave) یا قندهای شبیه به آن، مفیدتر یا سالم‌تر از شکر سفید هستند. زیرا این قندها نیز به همان شیوه قند سفید، شکسته و متابولیزه می‌شوند. بر طبق گفته‌های انجمن قلب و سلامت آمریکا، زنان باید روزانه 6 قاشق چای‌خوری و مردان 9 قاشق چای‌خوری یا کمتر قند مصرف کنند.

 

مصرف لبنیات در رژیم غذایی

شیر، ماست و پنیر میزان زیادی ویتامین D و کلسیم دارند و برای تقویت استخوان بسیار مفید هستند.ورزشکاران لبنیات فراوان می‌خورند.دریافت روزانه 3-2 فنجان لبنیات برای سلامت بدن ضروری است.اگر نمی‌توانید لبنیات بخورید،منابع دیگری که سرشار از ویتامین D و کلسیم هستند مانند ماهی آزاد، سویا و سبزیجات برگدار مصرف کنید.

 

پخت‌ وپز با روغن‌های خوب

ورزشکاران سعی می‌کنند با روغن‌های خوب مانند روغن زیتون و روغن نارگیل ، پخت‌وپز می‌کنند . سطح چربی اشباع روغن نارگیل بالا است اما خوبی آن این است که سطح کلسترول HDL (چربی خوب) را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، روغن زیتون گزینه بهتری است. روغن زیتون سرشار از چربی‌های اشباع‌نشده و سالم است و سازمان سلامت جهانی نیز بیشتر به خوردن چربی‌های اشباع‌نشده توصیه می‌کند. برای سلامت بیشتر بدن ، پخت‌وپز با روغن‌های خوب مانند روغن نارگیل، زیتون، کتان و گردو توصیه می‌شود.

رژیم غذایی : پخت‌ وپز با روغن‌های خوب

سبزیجات تاجریزی

سبزیجات تاجریزی مانند فلفل، بادمجان،گوجه‌فرنگی و قارچ ضدالتهابی نیستند.با توجه به ادعاهای تعدادی از بیماران مبتلابه آرتریت (arthritis)، این سبزیجات علائم این بیماران را تشدید می‌کند. اما هیچ اثباتی مبنی بر این نیست که این سبزیجات، التهاب را تشدید می‌کنند. ورزشکاران از این سبزیجات در رژیم غذایی‌ خود استفاده می‌کنند، زیرا وجود این سبزیجات در مواد غذایی باعث می‌شود که ماده غذایی، سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان شود.

 

آیا پیروی از رژیم غذایی ورزشکاران برای هر فردی الزامی است؟

رژیم غذایی ورزشکاران،به کسی آسیب نمی‌رساند،اما نیازی نیست با رعایت رژیم غذایی ورزشکاران،خودتان را اذیت کنید و مثل ورزشکاران رفتار کنید.فقط کافی است که رژیم غذایی را رعایت کنید که سرشار از مواد معدنی و ویتامین باشد. رژیم غذایی مناسب شما،رژیمی است که حاوی: میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی باشد.

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر