پیشگیری و کنترل اضافه وزن با ویتامین و املاح معدنی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیشگیری و کنترل اضافه وزن با ویتامین و املاح معدنی

مصرف ویتامین و املاح معدنی برای کنترل اضافه وزن

مجله پزشکی و سلامت : بر اساس یافته‌های متخصصان علوم تغذیه ، علاوه بر دریافت زیاد مواد غذایی پرکالری و پرچرب, عدم دریافت منظم و کافی ویتامین و املاح معدنی نیز موجب اضافه وزن می‌شوند و عامل مهمی در تحریک بدن به ذخیره بیشتر چربی در نواحی مختلف بدن هستند. بنابراین بر اساس تحقیقات انجام‌گرفته، محققان علوم تغذیه و سلامت به این نتیجه رسیده‌اند که توجه به دریافت کافی ۸ ماده ریزمغذی شامل ویتامین و املاح معدنی در پیشگیری و کنترل اضافه وزن بسیار مؤثر و سودمند می‌باشد.

اطمینان از دریافت کافی ویتامین B6 در رژیم غذایی

ویتامین B6 یک ماده حیاتی برای کنترل اضافه وزن می‌باشد. این ویتامین نقش مهمی در سوخت‌وساز پروتئین‌ها دارد و به تقویت ساختار بافت‌های مختلف بدنی کمک می‌کند. به‌علاوه این‌که این ویتامین در تعادل سدیم و پتاسیم در بدن مؤثر می‌باشد و از این راه می‌تواند باعث دفع مناسب مواد سمی موجود در چربی‌های موضعی شود. در ضمن به‌عنوان یک ماده ادرارآور طبیعی نیز می‌تواند عمل نماید و باعث دفع مایعات مازاد بدن شود و از این راه منجر به رفع ورم موجود در اندام‌های افراد مبتلابه چاقی‌های موضعی و کنترل اضافه وزن آن‌ها گردد.

دریافت مقادیر کافی ویتامین D برای کنترل اضافه وزن مفید است

ویتامین D ازجمله ویتامین‌ و املاح معدنی محلول در چربی است که می‌تواند نقش مؤثری در کنترل اضافه وزن و رفع چاقی‌های موضعی داشته باشد. به‌طوری که مطالعات علمی نشان داده کمبود این ویتامین و املا معدنی دیگر با بروز درجاتی از چاقی‌های موضعی در ارتباط می‌باشد. ازآنجایی‌که امکان بروز کمبود ویتامین D در فصول سرد سال به دلیل تابش کمتر نور آفتاب به‌مراتب بیشتر می‌باشد؛ بنابراین برای کنترل اضافه وزن ، مصرف مقادیر کافی از منابع غذایی غنی از ویتامین D مانند جگر، زرده تخم، ماهی و لبنیات غنی‌شده با ویتامین D در این دوران توصیه می‌گردد.

دریافت مقادیر کافی ویتامین D برای کنترل اضافه وزن مفید است

کنترل اضافه وزن با مصرف زیاد مواد غذایی غنی از ویتامین C

ویتامین C به‌عنوان یک ماده مغذی برای کنترل اضافه وزن مطرح می‌باشد. تحقیقات نشان داده که یک ارتباط مستقیم بین کاهش سطوح ویتامین و املاح معدنی مانند ویتامینC  و افزایش انباشت چربی‌ها در بدن وجود دارد. درواقع افرادی که دچار اضافه وزن می‌باشند، میزان کمتری ویتامین C فعال در بدن خوددارند. به‌علاوه این‌که ویتامین C کمتری از راه رژیم غذایی دریافت می‌نمایند. این در حالی است که دریافت زیاد ویتامین C از راه خوراکی می‌تواند با تنظیم جریان خون در بافت‌های چربی باعث تشدید چربی سوزی در این بافت‌ها شود. ازجمله منابع غنی حاوی ویتامین C که در کنترل اضافه وزن مفید می‌باشند ، می‌توان به مرکبات، هندوانه، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و انواع فلفل سبز یا رنگی اشاره کرد.

مقادیر کافی کلسیم عامل تنظیم ترکیبات بدن و کنترل اضافه وزن

در یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل اضافه وزن و ضد چاقی‌های موضعی باید به دریافت مقادیر کافی منابع کلسیم و ویتامین و املاح معدنی دیگر توجه شود. تحقیقات جدید نشان داده که کلسیم نقش مهمی در سوخت  و ساز بدن و از بین بردن چربی‌های مازاد دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که روزانه در رژیم غذایی حتماً ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم از راه مصرف حداقل ۳ تا ۴ لیوان شیر، ماست، دوغ و ۶۰ گرم پنیر دریافت گردد.

برای کنترل اضافه وزن دریافت منابع غذایی یددار فراموش نشود

کمبود ید در بدن با اختلال عملکرد غده تیروئید در ارتباط می‌باشد که همین اختلال با افزایش وزن و حتی بروز چاقی‌های موضعی در ارتباط می‌باشد. درنتیجه برای کنترل اضافه وزن ، مصرف منابع غذایی غنی از ید مانند ماهی، شیر، تخم‌مرغ و توت‌فرنگی که دارای مقادیر خوبی از ید هستند، توصیه می‌شود.

برای کنترل اضافه وزن دریافت منابع غذایی یددار فراموش نشود

مصرف مقادیر کافی روی عامل تنظیم ذخایر چربی ، اشتها و کنترل اضافه وزن

مطالعات علمی نشان داده که مصرف مقادیر کافی از منابع عنصر روی از راه خوراکی با افرایش سطوح هورمون لپتین باعث تنظیم سوخت ‌و ساز بدن می‌شود. به همین دلیل می‌بایستی مقادیر کافی از این عنصر از راه رژیم غذایی دریافت گردد. از جمله منابع غذایی حاوی عنصر روی می‌توان به گوشت قرمز، مرغ و انواع صدف‌های دریایی اشاره کرد.

حضور منابع غنی از پتاسیم در رژیم غذایی

پتاسیم مهم‌ترین ماده مغذی برای کاهش مایعات محبوس در بدن می‌باشد. درواقع یکی از مشکلات اصلی در چاقی‌های موضعی نیز احتباس مایعات در بدن است که با مصرف مقادیر کافی و متنوع از سبزیجات بخصوص سبزی‌های ریشه‌ای می‌توان این مشکل را به‌طور معنی‌داری درمان نمود.

مصرف منابع غنی از سلنیوم

سلنیوم ازجمله عناصر مغذی است که در انواع آجیل‌ها، قارچ‌ها، ماهی‌های دریاهای شور وجود دارد و می‌تواند در سلامت پوست و رفع چروکیدگی‌هایی که در اثر شدت اضافه وزن ایجاد می‌شود، مؤثر واقع شود. به‌علاوه این‌که سلنیوم می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب کلیدی در عملکرد چندین آنتی‌اکسیدان نیز نقش داشته باشد و از این راه در کنترل اضافه وزن مؤثر واقع شود. خوشبختانه بسیاری از منابع غنی از سلنیوم و ویتامین E مشترک می‌باشند، به همین دلیل اگر دریافت ویتامین E و ویتامین و املاح معدنی دیگر ، از راه رژیم غذایی مطلوب باشد، می‌توان مطمئن بود که وضعیت دریافت سلنیوم نیز در شرایط مناسبی می‌باشد.

مصرف منابع غنی از سلنیوم

کنترل اضافه وزن با ویتامین و املاح  معدنی

همان‌طور که عنوان شد اگر دریافت ویتامین و املاح معدنی مانند ویتامین‌های B6، D، C و املاح معدنی همچون کلسیم، ید، روی، پتاسیم و سلنیوم در رژیم غذایی به مقادیر کافی باشد؛ به دلیل این‌که سیستم سوخت و سازی بدن تنظیم می‌باشد، بروز چاقی‌های موضعی کمتر و کنترل اضافه وزن به راحتی صورت می‌‌گیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که به درجاتی از چاقی‌های موضعی مبتلا هستند، برای کنترل اضافه وزن ، حتماً از منابع غذایی حاوی ویتامین و املاح معدنی در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر