کاهش وزن و کاهش احساس گرسنگی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کاهش وزن و کاهش احساس گرسنگی

مصرف فیبر و احساس سیری

مجله پزشکی و سلامتشاید در برنامه غذایی خود سفیده تخم مرغ، سینه مرغ و تن ماهی را به عنوان مکمل‌های قبل و بعد از برنامه ورزشی گنجانده‌اید. احتمالاً آن چیزی که تاکنون به ذهنتان خطور نکرده باشد مصرف فیبر باشد. برای کاهش وزن و رسیدن به حد ایده آل این ماده غذایی بسیار کلیدی است. علاوه بر هزاران فایده سلامتی فیبرهای غذایی کمک می‌کنند که گرسنگی خود را کنترل کرده و وزن خود را کاهش دهید.

چگونه فیبرها می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

غذاهایی که حاوی فیبر هستند زمان بیشتری لازم دارند که در دستگاه گوارش هضم شوند بنابراین شما دیرتر احساس گرسنگی خواهید نمود. غذاهایی که فیبر محلول دارند نظیر لوبیا و جو دو سر به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کنند بنابراین دچار افت قند خون و گرسنگی نمی‌شوید. شاید الآن فکر کنید که چرا تاکنون به فکر استفاده از این ماده غذایی برای کاهش وزن نبوده‌اید. از آنجایی که فیبرها سبب پیشگیری از سرطان،بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند در خوردن این نوع غذاها سهل انگاری نکنید. یک مرد بالغ باید روزانه 40 گرم و یا خانم بالغ 20 گرم فیبر مصرف نماید.

• ذرت: نصف پیمانه ذرت حاوی 2 گرم فیبر است، ذرت همچنین کم کالری، غنی از فیبر است.
• لوبیا: علاوه بر میزان بالای فیبر، پروتئین، و آهن لوبیا سرشار از پتاسیم نیز هست که علیه فشار خون نیز مناسب می‌باشد. در صورتی که تاکنون از غذاهای فیبردار استفاده نکرده‌اید به صورت روزانه 20 و یا 40 گرم فیبر را مصرف نکنید چون‌که سبب ایجاد استرس بر دستگاه گوارش می‌شود. بهتر است مصرف فیبر را به تدریج بالا ببرید.
• آووکادو: قسمت کرم مانند آووکادو غنی از فیبر می‌باشد. دو قاشق غذاخوری از این کرم حاوی 2 گرم و کل میوه حاوی 10 گرم فیبر می‌باشد. این میوه حاوی چربی‌های غیر اشباع می‌باشد که سبب کاهش کلسترول و خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.
• ماکارونی سبوس دار: تغییرات کوچک در رژیم غذایی می‌توانند فواید فراوان به همره داشته باشند. شاید در ابتدا طعم این ماکارونی مطابق طبعتان نباشد بهتر است چندین مارک این نوع ماکارونی را امتحان کنید تا نوع دلخواه خود را پیدا کنید.
• برنج قهوه‌ای: این نوع برنج در هر پیمانه 3.5 گرم فیبر دارد. خوردن بیش از 5 وعده برنج سفید در هفته احتمال بالا بردن بیماری دیابت را به میزان 17 درصد افزایش می‌دهد اما برنج قهوه‌ای اثری معکوس بر روی دیابت دارد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر