درمان سریع میگرن | چگونه میگرن را فورا درمان کنیم؟

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان سریع میگرن | چگونه میگرن را فورا درمان کنیم؟

چگونه میگرن را فورا درمان کنیم؟

حتی یک ثانیه سردرد میگرنی کافی است که بخش زیادی از روزتان با دردها و عوارض جانبی ناشی از آن خراب شود. درمان سریع میگرن با قرار گرفتن در محیط‌های آرام‌بخش و انجام یکسری اقدامات می‌تواند به پیشگیری از این عوارض کمک کند.

شما می‌توانید برای پیش بینی حملات میگرنی از یکسری از مدل‌های موجود پیروی کنید تا بتوانید بهترین عملکرد و سریعترین عکس‌العمل را نشان دهید.

در این مقاله راهکارهایی برای درمان سریع میگرن آورده شده است. به یاد داشته باشید که برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است ترکیبی از روش‌های ذکرشده در این مقاله را انجام دهید.

آیا شما هم با “ سردردهای میگرنی” مواجه‌اید و به دنبال “ درمان میگرن  هستید؟
شما می توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

درمان سریع میگرن با بهینه‌سازی محیط

بسیاری از سردردهای میگرنی در اثر محرک‌های حسی مانند نورهای خیره‌کننده و روشن ایجاد می‌گردند. برای درمان سریع میگرن می‌توانید نور اتاق را کم کنید یا به یک اتاق یا محل تاریک بروید و مدتی در آنجا بمانید. تا زمانی که سردرد شما به طور کامل برطرف شود در همان مکان تاریک بمانید.

در صورت نیاز از عینک آفتابی استفاده کنید. اگر مجبور هستید بیرون از خانه بمانید و نمی‌توانید به محیطی که عاری از نور باشد، حتماً از عینک‌های آفتابی پولاریزه استفاده کنید. به این ترتیب چشم‌هایتان در برابر نور محافظت می‌شود و بروز سردردهای میگرنی کاهش می‌یابد. این کار به اندازه رفتن به محیط تاریک مؤثر نیست اما می‌تواند به درمان سریع میگرن کمک کند.

درمان سریع میگرن با بهینه‌سازی محیط

درمان سریع میگرن با کاهش سروصدا

صدا هم مانند نور می‌تواند محرکی برای تشدید سردردهای میگرنی باشد. بهتر است برای درمان سریع میگرن تمام صداهای پس‌زمینه مانند رادیو و تلویزیون را خاموش کنید یا تا جای ممکن کم کنید. در صورتی که امکان این کار را ندارید به محلی که سروصدای کمی دارد بروید.

یک راه دیگر این است که با استفاده از گوشی یا پنبه‌ای تمیز ورودی صدا به گوش خود را ببندید. برخی از افراد در سکوت مطلق دچار استرس و اضطراب می‌شوند. این افراد می‌توانند با روشن کردن دستگاه تصفیه هوا یک صدای پس‌زمینه ملایم ایجاد کنند تا استرس نگیرند.

درمان سریع میگرن با استراحت

استرس و کمبود خواب از عوامل تشدیدکننده سردردهای میگرنی هستند. چند دقیقه روی کمرتان دراز بکشید، چشمانتان را ببندید و استراحت کنید. برای درمان سریع سردرد میگرنی خود سعی کنید هر وقت می‌توانید در حد 5 تا 30 دقیقه استراحت کنید.

توجه کنید که برخی از سردردهای میگرنی می‌توانند در نتیجه خواب بیش از حد ایجاد شوند! بنابراین شما باید به این نکات توجه کنید و در استراحت زیاده‌روی نکنید.

درمان سریع میگرن با استراحت

درمان سریع میگرن با تنفس عمیق

تمرینات تنفس عمیق می‌توانند بدن را آرام کنند. در نتیجه هر گونه تنشی را که ممکن است به میگرن منجر شود، برطرف می‌کند.

  • سعی کنید هنگام استراحت، یک بالش زیر سر و یک بالش دوم زیر زانوهایتان بگذارید. پاهایتان بهتر است تا حدودی خمیده باشند.
  • دست غالب خود را در بخش بالایی سینه و دست دیگر خود را زیر قفسه سینه در محل دنده‌ها قرار دهید.
  • به آرامی از طریق بینی خود نفس بکشید تا شکم شما باعث به حرکت در آمدن دستتان در محل دنده شود.
  • وقتی که شکمتان را سفت می‌کنید، به آرامی از طریق لب‌ها نفستان را بیرون دهید.
  • دست غالب خود را در کل فرآیند ثابت نگه دارید.
  • این کار را برای حدود پنج دقیقه ادامه دهید.

درمان سریع میگرن با کمپرس سرد

زمانی که از یک کمپرس سرد در محل سردرد خود استفاده کنید، رگ‌های خونی در محل مورد نظر منقبض می‌شوند. این کار از جمع شدن خون در سر شما جلوگیری می‌کند.

یک دستمال مرطوب نرم و تمیز را در آب سرد قرار دهید و آن را روی پیشانی و پشت گردنتان بگذارید. آن را برای 10 تا 15 دقیقه ادامه دهید. اگر خواستید مجدداً از کمپرس سرد برای درمان سریع میگرن استفاده کنید، 15-10 دقیقه بین دفعات فاصله بگذارید. می‌توانید این کار را تا جایی ادامه بدید که سردردتان برطرف شود.

توجه داشته باشید که در برخی موارد، دمای سرد می‌تواند باعث بدتر شدن سردردهای میگرنی شود. اگر در طول 5 دقیقه اول سردرد میگرنی برطرف نشد، فوراً آن را متوقف کنید و از روش دیگری برای درمان سریع میگرن خود استفاده کنید.

درمان سریع میگرن با کمپرس سرد

درمان سریع میگرن با دوش آب سرد

شما می‌توانید برای درمان سریع میگرن خود دوش آب سرد بگیرید و سپس در یک اتاق خنک استراحت کنید.

  • برای حداقل 15 دقیقه زیر دوش آب سرد بایستید؛ به طوری که آب سرد بر روی سرتان جریان داشته باشد. هنگام شامپو زدن سرتان را ماساژ دهید. این کار به کاهش تنش در بدنتان کمک می‌کند و حرارت سر را کاهش می‌دهد.
  • آب اضافی روی سرتان را خارج کنید اما رطوبت آن را حفظ کنید. موهایتان را خشک نکنید.
  • در حالی که موهایتان هنوز نم دارد در یک اتاق خنک استراحت کنید. در صورتی که نگران خیس شدن بالش خود هستید یک حوله روی آن پهن کنید.

درمان سریع میگرن با تغییر رژیم غذایی

سردرد میگرنی ارتباط مستقم با مصرف برخی از مواد غذایی دارد. این مورد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شما می‌بایست به مرور زمان، غذاهایی که میگرن شما را بدتر می‌کنند، شناسایی کنید. برخی از مواد غذایی که باعث تشدید سردردهای میگرنی می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • غذاهای حاوی قند آسپارتام یا MSG
  • الکل
  • شکلات
  • پنیر
  • کافئین

درمان سریع میگرن با تغییر رژیم غذایی

درمان سریع میگرن با درمان مکمل‌های مناسب

برخی از مکمل‌هایی که مطالعات نشان داده‌اند می‌تواند به درمان سریع میگرن کمک کند عبارت‌اند از:

  • ویتامین B2 و B6
  • ملاتونین
  • کوآنزیم Q10
  • منیزیم

در واقع با این ویتامین‌ ها دچار سردرد نمی‌شوید.

ویتامین B2 که تحت عنوان ریبوفلاوین نیز شناخته می‌شود به کاهش دفعات و شدت میگرن کمک می‌کند. با مصرف روزانه 400 میلی‌گرم از این ویتامین می‌توانید علائم خود را به نصف کاهش دهید. مصرف آن زمانی که میگرن در حال پیشرفت است ممکن است موقتاً درد را تسکین دهد. نقش ویتامین B6 در پیشگیری از بروز سردرد میگرنی نیز اثبات شده است.

ملاتونین و Co-Q10 (کوآنزیم Q10) نیز می‌توانند به کاهش شدت میگرن کمک کنند. خبر خوب این است که مصرف دوزهای ثابت هر یک از این مکمل‌ها می‌تواند به کاهش دفعات حملات میگرنی کمک کند.

منیزیم نتایج متفاوتی دارد. اگر میگرن با یک دوره قاعدگی همراه باشد، یک مکمل 500 میلی‌گرمی منیزیم می‌تواند به کاهش شدت میگرن کمک کند. سعی کنید از این ماده معدنی همراه با دیگر مکمل‌ها استفاده کنید تا از مزایای احتمالی آن بهره‌مند شوید.

درمان سریع میگرن با استفاده از داروهای گیاهی

برای درمان سریع میگرن می‌توانید از گیاهان دارویی اسطوخدوس و نعناع استفاده کنید. این داروهای گیاهی می‌توانند سردردهای میگرنی را کاهش دهند. همچنین تنش‌هایی که منجر به میگرن خواهند شد را تسکین می‌بخشند. اثربخشی این داروهای گیاهی بارها از طریق مطالعات اثبات شده است. به علاوه مشخص شده است که اثربخشی این داروها بیش

اسطوخدوس التهاب رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و به طور کلی مؤثرترین داروی گیاهی برای کاهش اضطراب ، استرس و میگرن است. علاوه بر چای گیاهی اسطوخودوس، شما همچنین می‌توانید با مصرف موضعی اسطوخدوس در ناحیه شقیقه و پیشانی برای کاهش سردردهای میگرنی خود استفاده کنید.

زنجبیل، نعناع و کایین دارای خواص طبیعی تسکین‌دهنده درد هستند. زنجبیل و نعناع به کاهش تهوع و استفراغ همراه با میگرن نیز کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که زنجبیل می‌تواند خون را رقیق کند، بنابراین اگر خونریزی دارید، باید از آن اجتناب کنید.

شرکت داروسازی و فرآورده ‌های دارویی یاس دارو محصولی کاملاً گیاهی به نام پین مکس روانه بازار کرده است که حاوی عصاره اسطوخدوس و نعناع می‌باشد. هر دوی این گیاهان تأثیر فراوانی در درمان سردردهای میگرنی دارند. این دارو ترکیبی بی‌نظیر است که به درمان سردردهای میگرنی کمک شایانی خواهد کرد.

محصول پین مکس (PainMax)

کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصول پین مکس (PainMax)

درمان سریع میگرن با کاهش مصرف کافئین

کافئین در مورد سردردهای میگرنی دارای اثراتی متناقض است. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند سردردهای میگرنی را تشدید کند اما مصرف مقدار کمی کافئین بعد از یک حمله میگرنی می‌تواند به کاهش دردهای شما کمک کند.

تنها از دوزهای اندک کافئین استفاده کنید. مثلاً می‌تواند یک فنجان قهوه یا چای استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک قطعه شکلات بخورید. از خوردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجتناب کنید زیرا دارای مقدار فراوانی کافئین هستند.

البته دقت کنید افرادی که بعد از مصرف کافئین دچار سردرد می‌شوند، باید مصرف کافئین را به‌کل قطع کنند.

درمان سریع میگرن با ماساژ گردن و شقیقه‌ها

یکی از علت‌های اصلی میگرن ، تنش است. گاهی اوقات، ماساژ سریع و ساده می‌تواند عضلات و رگ‌های خونی شما را ریلکس کند و علائمتان را کاهش می‌دهد. از انگشتان خود خصوصاً دو انگشت اشاره برای ماساژ شقیقه‌ها و طرفین گردن استفاده کنید. با فشارهای قوی و دایره‌ای شکل ناحیه مربوطه را ماساژ دهید اما شدت آن در حدی نباشد که اذیت شوید.

برای افزایش اثربخشی این روش، انگشتان خود را در آب یخ بشویید. سرما می‌تواند رگ‌های خونی شما را منقبض کند و درنتیجه باعث کاهش سرعت خون به سرتان شود.

درمان سریع میگرن با ماساژ گردن و شقیقه‌ها

درمان سریع میگرن با ورزش‌های هوازی سبک

تمرینات هوازی سبک می‌تواند خون را به مناطق دیگر بدن شما منتقل کند و باعث بهبودی سردردهای میگرنی شود. ورزش‌هایی که می‌توانند به درمان سریع میگرن شما کمک کنند عبارت‌اند از: راه رفتن سریع یا دویدن، دوچرخه‌سواری یا شنا.

با بهبود عملکرد قلب طی ورزش، گردش خون در بدن شما بهبود می‌یابد. این امر باعث می‌شود که گردش خون در سراسر بدنتان منتشر شود و در سرتان متمرکز نشود. علاوه بر این، ورزش یک راه خوب برای آرامش است و ذهن شما را از هر گونه استرس که ممکن است به میگرن منجر شود، پاک می‌کند.

درمان سریع میگرن با مسکن‌های بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مسکن‌ها، باعث کاهش سردردهای میگرنی می‌شوند. ای داروها تأثیر خود را از طریق کاهش التهاب رگ‌های خونی ایجاد می‌کنند. از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید می‌توان از ناپروکسن و ایبوپروفن نام برد. داروهای مسکن نیز شامل آسپرین و استامینوفن می‌شود.

برای اینکه این درمان مؤثر باشد، باید در مدت 30 دقيقه از شروع اولين علائم ميگرن از این داروها استفاده کنید. حتی اگر دیرتر هم از آن استفاده کنید، باید اثر کند؛ اما ممکن است سردرد میگرن شما کمی بیشتر طول بکشد. پس بهتر است

از مصرف این دارو بیش از دو بار در هفته اجتناب کنید. مصرف مکرر این داروها باعث می‌شوند که اثر درمانی خود را از دست بدهند.

درمان سریع میگرن با مسکن‌های بدون نسخه

درمان سریع میگرن با کمک داروهای تجویزی

درمان سردرد بدون خوردن قرص در اولویت قرار دارد؛ اما در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به پزشک درمان مناسب را دریافت کنید. مؤثرترین داروها در درمان سردردهای میگرنی، تریپتان ها هستند. این داروها کار خود را با محدود کردن جریان خونی به سر، انجام می‌دهند. مطالعات و آزمایشات نشان می‌دهند که بسیاری از مبتلایان به میگرن در عرض یک ساعت پس از مصرف دارو بهبودی زیادی در سردردهای میگرنی پیدا می‌کنند. همچنین این افراد پس از حدود 2 ساعت بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

از تریپتان ها بیش از 17 بار در ماه استفاده نکنید. انجام این کار باعث می‌شود که میگرن‌های شما مجدداً عود کنند؛ زیرا بدن شما به این داروها عادت می‌کند. این داروها با تنگی عروق خونی می‌تواند باعث حمله قلبی و یا سکته مغزی شوند. اگر مشکلات مربوط به قلب یا دریچه قلب دارید از مصرف این داروها اجتناب کنید.

نوع دیگر داروهای دی هیدروارگوتامین ها (dihydroergotamine) و ارگوتامین ها (ergotamines) هستند. این داروها نیز جریان رگ‌های خونی مغز را کاهش می‌دهند. علاوه بر تسکین درد، به کاهش تهوع و حساسیت به نور که معمولاً با میگرن مرتبط هستند، کمک می‌کند. این داروها معمولاً به صورت اسپری یا تزریقی استفاده می‌شود. تزریق معمولاً در مواقعی انجام می‌شود که در یک مدت خاص تنها یک‌بار دچار میگرن شده باشید؛ در صورتی که مکرراً دچار سردردهای میگرنی شوید، اسپری بینی برایتان تجویز خواهد شد.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام من نزدیک 15 الی 20 سال است از سردرد میگرین رنج میبرم. چیکار می تونم بکنم ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام اولین قدم در درمان میگرن این است که عاملی که باعث عود کردن میگرن شما میشود (مثل نور، سر و صدا، سرما یا ...) را شناسایی کنید. از درمان های خانگی برای میگرن، میتوان به ماساژ پشت سر، کاهش مصرف کافئین (قهوه و به خصوص چای)، گنجاندن ورزش سبک در فعالیت های روزانه، و استفاده از دم کرده اسطخدوس و نعنا اشاره کرد. همچنین میتوانید در هنگامی که سر درد شروع میشود در محیط تاریکی به سمتی از سر که درد میکند دراز بکشید. این کار نیز به کاهش درد کمک میکند. برای اطلاع بیشتر از روش های خانگی مطالب بالا را مطالعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

15 ساله میگرن دارم 3 الی 4 ساله قرص ارگوتامین سی مصرف میکنم روزانه یک یا دو عدد مدتیه موقع خواب پشت سرم درد میگیره طوری که مجبور میشم از رختخواب بلند شم. مخصوصا ظهرها همیشه سرم با دستمال میبندم چون حس میکنم ضربان قلبم از ناحیه سرم میتپد نه از قفسه سینم و سرم تکان میخورد. به دلیل سر درد خوابم خیلی کم شده استرس زیاد دارم. داروهای مثل نروتریبتریلین مدتی هم مصرف کردم خوب نشدم. زالو درمانی و حجامت و طب سوزنی هم کردم. داروی گیاهی هم خوردم اصلا هیچکدوم تاثیر نداشت. دیگه از شدت سردرد به مرز جنون رسیدم. زندگیم فلج شده .چکار کنم تو رو خدا یه پزشک خوب در استان خوزستان بم معرفی کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی احساس تپش در سر، سرگیجه و کم خوابی همگی میتوانند حاصل از استرس باشند. کاهش استرس یکی از مهم ترین عوامل در کنترل میگرن است. همانطور که اشاره کردید داروهای گیاهی تاثیر زیادی در کاهش استرس ندارند، اما میتوانید درمان با افشره گل سرخ و گل گاو زبان را هم امتحان کنید. بسیاری از بیماری های جسمی منشا ذهنی دارند. بنابراین بسیار مهم است ابتدا به آرامش ذهنی برسید. بهترین پزشک معالج برای شما احتمالا یک روانشناس است تا به شما کمک کند منشا دردهای خود را بشناسید و آنها را بهبود دهید. مصرف ویتامین های گروه ب نیز میتواند در روند بهبود سردرد های شما موثر باشد. لطفا مطالب بالا و همچنین مقاله زیر را مطالعه نمایید. نقش ویتامین B6 در پیشگیری از بروز سردرد میگرنی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

خانمی میگرن دارد ، قرص سوماتریپتان مصرف میکند . ایشان شراب قرمز و عرق مصرف کردند الان ۱۷ ساعت از مصرف میگذره ، سردرد شدید دارد . آیا میتواند قرص سوماتریپتان را برای سردردش مصرف کند؟ تداخلی با عرق و شراب نداره ؟ که باعث تشنج یا مرگ بشه ؟ اگه ممکنه زود جواب بدید. متشکرم

مشاهده کامل

با سلام ایشان با وضعیت میگرنی که دارند، نباید از شراب استفاده می کردند. بعد از مشروب، خوردن قرص سوماتریپتان بعد از مصرف مشروب توصیه نمی شود. مقاله زیر را مطالعه کنید: علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر