چه غذایی بخوریم تا سردردمان خوب شود؟ ( سردرد مزمن )

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چه غذایی بخوریم تا سردردمان خوب شود؟ ( سردرد مزمن )

چگونه می‌توان سردرد مزمن را کنترل کرد؟

مجله پزشکی و سلامتبسیاری از مردم ممکن است در طول زندگی خود درجاتی از سردرد مزمن را تجربه کرده باشند و در مراجعه به پزشک خود درخواست داشته باشند تا راهی برای درمان سردرد مزمن را به ایشان نشان دهد. امروزه برخی از متخصصان سلامت و پزشکان معتقدند که مصرف برخی مواد گیاهی و کم کردن استرس‌های روحی و داشتن خواب آرام می‌توانند در بهبود سردرد مزمن مؤثر باشند. از سوی دیگر متخصصان تغذیه هم بر این باورند که داشتن یک رژیم غذایی ضد بروز سردرد بهتر از مصرف قرص‌های آرامش بخش و مسکن برای تسکین دردهای موجود در سر می‌باشد.

چه رژیم غذایی می‌تواند ضد بروز سردرد مزمن باشد؟

سردردها برحسب این‌که در کدام نقطه سر ایجاد شوند و یا این‌که شدت، مدت‌زمان و تکرار بروزشان چگونه باشد، به دسته‌های مختلفی می‌توانند تقسیم شوند. این در حالی است که شدیدترین و پیچیده‌ترین نوع سردردها هم سردردهای میگرنی می‌باشند که خود می‌توانند به گروه‌های مختلفی تقسیم شوند. یک رژیم غذایی ضد سردرد مزمن با تأمین برخی مواد غذایی و یا محدود و حذف کردن برخی مواد غذایی دیگر می‌تواند با کنترل واکنش‌های بیوشیمیایی در سلول‌های مغزی مانع از بروز سردرد مزمن شود و یا این‌که شدت و تکرار بروز سردرد را کاهش دهد.

پنج مرحله مهم در یک رژیم غذایی ضد سردرد مزمن

مرحله اول: حذف تمام ترکیبات کافئین دار

کافئین ازجمله ترکیبات شیمیایی می‌باشد که مصرف طولانی‌مدت آن در رژیم غذایی می‌تواند یک حالت وابستگی برای بدن به وجود آورد، به‌طوری‌که عدم مصرف آن با بروز سردرد مزمن مرتبط می‌باشد. به همین دلیل به افرادی که بدنشان وابستگی به مصرف کافئین ندارد، توصیه می‌شود که در مصرف نوشابه‌های گازدار، قهوه، چای غلیظ و انواع شکلات‌های کاکائو دار افراط نکنند؛ چون مطالعات محققان علوم تغذیه و سلامت نشان داده که حذف تدریجی ترکیبات کافئین دار از رژیم غذایی افراد مبتلا به سردرد می‌تواند در یک دوره زمانی حدود یک ماه باعث بهبود سردردهای آنها شود. البته بعد از بهبود نسبی سردرد مزمن می‌توان به‌ تدریج اما به مقدار کم مواد کافئین دار را وارد رژیم غذایی کرد.

مرحله دوم: حذف مصرف گوشت قرمز، لبنیات، بادام‌زمینی، شکلات، مواد غذایی شیرین برای دو هفته

مصرف غذاهای فرآیند شده، یکی از عوامل تشدیدکننده بروز سردرد در افراد می‌باشد. به‌علاوه این‌که مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی هم می‌توانند در بروز برخی از سردردها مؤثر باشند. چون این مواد غذایی دارای حجم بالایی از عنصر نیتروژن می‌باشند که می‌تواند باعث بروز سردرد مزمن شود. در نتیجه به افراد مبتلابه سردردهای مزمن که زیاد گوشت قرمز می‌خورند، توصیه می‌شود که به مدت دو هفته مصرف گوشت‌های قرمز خود را متوقف کنند و پس‌ازآن به مقادیر کمتر از گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و ماهی و تخم‌مرغ استفاده نمایند. به این روش به‌تدریج سلول‌های مغزی عملکرد مطلوب‌تر خود را بازمی‌یابند و سردرد مزمن هم کمتر بروز خواهد کرد.
در ضمن ازآنجایی‌که لبنیات، بادام‌زمینی و شکلات از منابع غنی تیروزین می‌باشند و تیروزین هم ازجمله ترکیباتی است که تجمع زیادش در بدن با بروز سردرد مزمن در برخی افراد در ارتباط می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود که در طی دو هفته مصرف این مواد غذایی محدود یا قطع شوند تا شدت سردرد کاهش یا بهبود یابد. مواد غذایی بسیار شیرین که دارای شاخص قندی بالایی می‌باشند با برهم زدن تعادل هورمون‌های بدن ازجمله هورمون انسولین می‌توانند باعث بروز سردرد مزمن شوند. به همین دلیل به افراد مبتلابه سردرد، توصیه می‌شود تا به مدت دو هفته مصرف مواد شیرین را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.ممکن است با حذف یا محدود کردن مصرف مواد غذایی ذکر شده فوق در طول روزهای اول، احساس بدی در بدن ایجاد شود و یا این که حس شود که سردرد به‌سرعت بهبود پیدا نکرده اما به‌تدریج سیستم‌های بدن تنظیم می‌شوند و حس بهتری در بدن ایجاد می گردد.

مصرف حداقل ۲۵۰ گرم سبزیجات خانواده کلم در روز-دکتر سوشا

مرحله سوم: مصرف حداقل ۲۵۰ گرم پروتئین گیاهی در روز

مطالعات تغذیه‌ای نشان داده که مصرف زیاد مواد پروتئین حیوانی و دریافت کم پروتئین‌های گیاهی، یکی از عوامل اصلی در بروز سردرد مزمن می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در جهت درمان سردرد مزمن مصرف منابع پروتئین گیاهی افزایش یابند. در همین راستا نخود و لوبیا منبع بسیار عالی از پروتئین‌های گیاهی می‌باشند. به‌علاوه این‌که مغزها و دانه‌های گیاهی مانند مغز آفتابگردان، دانه ارزن یا دانه جو از بهترین منابع پروتئین گیاهی می‌باشند.

مرحله چهارم: مصرف حداقل ۲۵۰ گرم سبزیجات خانواده کلم در روز

سبزیجات خانواده کلم مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم قرمز یا سفید، کلم بروکسلی حاوی ترکیبات بسیار مفیدی هستند که به سلول‌های مغزی اجازه بازسازی می‌دهند و با دفع مواد سمی در بدن مانع از بروز سردرد مزمن می‌شوند. درواقع آنزیم‌های موجود در این نوع سبزی‌ها می‌توانند نقش مؤثری در تنظیم سلول‌های مغزی ایفا نمایند. درنتیجه توصیه می‌شود که حتی‌المقدور سبزیجات خانواده کلم به‌صورت خام و یا با حداقل فرآیند حرارتی مورد مصرف قرار گیرند.

مرحله پنجم: خوردن حداقل دو سهم از مواد غذایی کاروتنوئیدی در روز

کاروتنوئیدها در بیشتر سبزیجات سبز تیره، زردرنگ و نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی به مقادیر فراوانی موجود می‌باشند. ترکیبات کاروتنوئیدی می‌توانند در کنترل عملکرد سلول‌های مغزی مؤثر باشند و مانع از بروز و تشدید و تکرار بروز سردرد مزمن شوند.

جمع‌بندی کلی در مورد رژیم غذایی ضد سردرد مزمن

درکل برای کنترل بروز سردرد مزمن و مداوم توصیه می‌گردد ابتدا مواد کافئین دار حذف، سپس مواد گوشتی، لبنی، بادام‌زمینی، شکلات و مواد شیرین به مدت دو هفته محدود و مواد پروتئینی گیاهی به رژیم غذایی اضافه شوند و حداقل روزانه ۲۵۰ گرم سبزیجات خانواده کلم و دو سهم سبزیجات کاروتنوئیدی استفاده گردند. مشاهدات متخصصان تغذیه نشان داده که پیروی از این رژیم غذایی با درصد بالایی می‌تواند باعث درمان سردرد مزمن شود.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

چند وقته که دچار سر درد میشم میترسم مشکلی جدی باشه. چیکار کنم ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بستگی دارد که سر درد در کدام ناحیه باشد ، اما بالشت پشت سرتون رو بلند و نرم انتخاب کنین ، تلفن همراه رو مستقیم بگیرین و قبل خواب عرق بهار نارنج استفاده کنین .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر