غذاهایی که می‌توانند سردرد را تشدید کنند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
غذاهایی که می‌توانند سردرد را تشدید کنند

سردرد میگرنی و تغذیه

مجله سلامتبه گفته متخصصان، غذاها، خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های خاصی می‌توانند میگرن یا انواع سردردهای دیگر را تحریک کنند. الکل، کافئین و شکلات همگی به‌عنوان محرک‌های سردرد شناخته شده‌اند. بسیاری از مواد غذایی فقط ممکن است افراد محدودی را آزار دهند، به همین دلیل اگر دفترچه یادداشتی برای ثبت مواد غذایی‌تان داشته باشید، بهتر می‌توانید تشخیص دهید که کدام غذاها باعث تشدید سردردهای شما می‌شوند. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که شناخته‌شده‌تر هستند.

1) شکلات

مطالعه‌ای که در انجمن سردرد بین‌الملل (International Headache Society) ارائه شده است، نشان می‌دهد در واقع کاکائو ممکن است از سلول‌های عصبی‌ای که باعث سردردهای میگرنی می‌شوند، محافظت کند. اما آمارها حاکی از آن است که شکلات یکی از محرک‌های اصلی در بین ۲۲ درصد از افرادی است که دچار سردرد می‌شوند. یکی از متخصصان درباره این تناقض می‌گوید: «بسیاری از کسانی که میگرن دارند، دقیقاً قبل از شروع سردردشان با افزایش اشتها و هوس‌های غذایی مواجه می‌شوند». در واقع، هوس خوردن شکلات ممکن است که نتیجه خود میگرن باشد، نه این‌که باعث میگرن شود!

2) شراب قرمز و دیگر نوشیدنی‌های الکلی

سولفیت‌ها که به‌عنوان نگه‌دارنده در شراب قرمز استفاده می‌شوند با سردردهای میگرنی در ارتباط هستند. وجود الکل در هر نوشیدنی موجب افزایش جریان خون به مغز و دهیدراتاسیون (کم آبی بدن)می‌شود که هر دوی این عوامل می‌توانند محرک سردرد میگرنی و شدید باشند.

3) قهوه

کافئین مانند تیغی دو لبه عمل می‌کند و مقادیر اندک آن می‌تواند به خلاصی از سردرد کمک کند و حتی از آن در بعضی داروهای میگرن نیز استفاده می‌شود. اما مقادیر زیاد کافئین (بیشتر از 200 میلیگرم در روز) می‌تواند محرک سردرد باشد.

قهوه

4) پنیر

تحقیقات کافی بر روی پنیر به‌عنوان یک محرک سردرد انجام نشده است اما عموماً پنیرهای کهنه بیشتر احتمال دارند که سردرد ایجاد کنند. ماده‌ای به نام تیرامین که از تجزیه پروتئین‌های پنیر تشکیل می‌شود،می‌تواند عامل تحریک سردرد باشد. در نتیجه از مصرف پنیرهایی مانند چدار، گودا و پارمزان باید اجتناب نمود. از سایر غذاهای غنی از تیرامین می‌توان به ترشی و خیارشور، زیتون، نخودفرنگی، باقلا و آجیل‌ها اشاره کرد.

5) سس سویا و مونوسدیم گلوتامات (MSG)

MSG که در سس سویا و به‌عنوان یک افزودنی غذایی در بسیاری ازغذاهای دیگر یافت می‌شود، می‌تواند منجر به گرفتگی ، اسهال و سردردهای وحشتناک در 10 الی 15 درصد افراد دارای میگرن شود. همچنین سس سویا علاوه بر دارا بودن MSG، بسیار شور نیز می‌باشد که منجر به کم آب شدن بدن و در نتیجه تحریک میگرن می‌شود. از دیگر افزودنی‌های غذایی که می‌تواند ایجاد سردرد کند آسپارتام می‌باشد که نوعی شیرین کننده مصنوعی است.

6) بستنی

سردرد ناشی از بستنی در افرادی که گرمازده شده‌اند بیشتر محتمل است. درد طی 30 الی 60 ثانیه به اوج خود می‌رسد. غذاهای سرد مثل بستنی می‌توانند محرک سردرد در افراد دارای میگرن باشند اما در اکثر افراد این درد به سرعت از بین می‌رود. پس توصیه می‌شود بستنی یا نوشیدنی سرد خود را به آهستگی مصرف کنید.

بستنی

7) موز

معمولاً موز جزو خوراکی‌هایی محسوب نمی‌شود که میگرن را تحریک می‌کند، اما می‌تواند در بعضی افراد باعث تحریک میگرن شود. در واقع، مصرف موز برای کسانی که نسبت به تیرامین حساس هستند، باعث تحریک میگرن می‌شود. در نهایت باید گفت که شواهد موثقی در دست نیست که ثابت کند موز همیشه باعث تحریک سردرد می‌شود، اما اگر متوجه شدید این میوه باعث تشدید سردردهای میگرنی شما می‌شود،‌ از خوردن آن پرهیز کنید. درضمن پوست موز نسبت به خود آن 10 برابر بیشتر تیرامین دارد. همچنین موز رسیده بیشتر می‌تواند ایجاد سردرد کند.

8) فراورده‌های گوشتی

نیترات‌ها و نیتریت‌ها که به‌عنوان نگه‌دارنده در هات‌داگ و دیگر فراورده‌های گوشتی بکار می‌روند،که منجر به گشاد شدن عروق خونی و بروز سردرد در بعضی افراد می‌شوند.

توصیه‌هایی برای بهبود درهای میگرنی

فقط اینکه شما چه چیزی می‌خورید باعث به وجود آمدن دردهای میگرنی نمی‌شود بلکه اینکه هرچند وقت یک‌بار آن چیز را می‌خورید نیز مهم است. حذف یک وعده غذایی به مراتب بیشتر از یک غذای خاص می‌تواند محرک سردرد باشد. در نتیجه خوردن وعده‌های کوچک اما مکرر، هیدراته بودن بدن، استفاده از غلات کامل و غذاهای پر فیبر و پروتئین‌های بدون چربی هضم را آهسته می‌کند و سطوح قند خون را ثابت نگه می‌دارد. داشتن فعالیت بدنی منظم و خواب کافی و کنترل استرس نیز توصیه می‌شود.

توصیه‌هایی برای بهبود درهای میگرنی


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر