تکرر ادرار | راهکارهای تغذیه‌ای برای کنترل پرادراری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تکرر ادرار | راهکارهای تغذیه‌ای برای کنترل پرادراری

پرادراری چیست؟

مجله پزشکی و سلامتپرادراری وضعیتی خاص در سیستم کلیوی و بخصوص مثانه برخی از مردان و زنان است که با احساس تکرر ادرار و یا افزایش حس پری در مثانه و افزایش حجم ادرار در هر بار دفع ادرار خود را نشان می‌دهد. با وجود این که برخی از عوامل فیزیولوژیکی مانند تداخل در عملکرد سیستم‌های هورمونی یا حساس بودن و فعال بودن بیش از حد مثانه و اضطراب و هیجان یا بالا بودن ترکیبات مضر در بدن می‌توانند هریک به تنهایی یا همراه هم علت پر ادراری در فرد باشند. اما از نظر پزشکان یکی از دلایل اصلی این مشکل مربوط به تحریک پذیری بیش از حد مثانه در انباشت ادرار و حس دفع آن می‌باشد.
این مساله نیز جالب توجه می‌باشد که در این راستا مصرف برخی از مواد غذایی می‌توانند تحریک پذیری مثانه را در افزایش حجم ادرار و دفع بیشتر آن منجر شوند.

معرفی مواد غذایی موثر در پرادراری

با وجود این که مجموعه عواملی می‌توانند پرادراری را در یک فرد منجر شوند، اما بررسی های متخصصان سلامت در این زمینه نشان داده که مصرف زیاد برخی از مواد غذایی به شرح موارد زیر می‌توانند مشکل پرادراری را حادتر نمایند.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه و نوشیدی‌های انرژی زا و انواع چای

این نوشیدنی ها به دلیل این که حاوی میزان قابل توجهی کافئین هستند با تحریک‌پذیرتر کردن مثانه می توانند حس انباشت بیشتر و دفع بیشتر ادرار را در فرد منجر شوند. محققان علوم سلامت دریافتند که اکثر افراد مبتلا به پرادراری کسانی هستند که از مصرف انواع نوشیدنی های کافئین دار لذت می برند و در واقع این نوشیدنی ها، یکی از انتخاب های اصلی آنها در بین نوشیدنی های روزانه می باشد. با محدود کردن این نوع نوشیدنی ها در رژیم غذایی به تدریج می توان با مشکل پرادراری مقابله نمود.

انواع نوشیدنی‌های الکلی

از مشخصه‌های این نوشیدنی‌ها در هر فردی افزایش حجم و تکرر دفع ادرار می‌‎باشد. در واقع الکل موجود در این نوشیدنی‌ها بر روی سیستم مغزی تأثیراتی بر جای می گذارد که مغز با ارسال سیگنال هایی به سیستم کلیه و بخصوص مثانه منجر به افزایش حجم و تکرر ادرار می گردد.

انواع شکلات‌های کافئین دار برای کنترل پرادراری

افرادی که بطور قابل توجهی از خوردن انواع شکلات‌ها و بخصوص شکلات‌های حاوی کافئین بالا و تلخ مزه لذت می برند و در روز به میزان زیادی از این نوع شکلات‌ها استفاده می‌کنند؛ به طور مستقیم مثانه خود را تحریک‌پذیرتر می‌کنند و مبتلا به پرادراری می‌شوند. البته با کنترل در مصرف این نوع شکلات‌ها می‌توان به راحتی مشکل پرادراری را حل نمود.

انواع شکلات‌های کافئین دار برای کنترل پرادراری

مصرف زیاد انواع مرکبات

با وجود این که مصرف میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، نارنگی و گریپ فروت می‌توانند تامین کننده ویتامین C مورد نیاز بدن باشند؛ اما از آنجایی که این میوه‌ها حاوی اسید هستند، می‌توانند مثانه را تحریک پذیر و فعال‌تر نمایند و همین امر بروز پرادراری را فرد افزایش می دهد. البته خوشبختانه تاثیر مرکبات بر روی مثانه نسبت به سه عامل قبلی تا حدی ضعیف تر می باشد.

آناناس برای کنترل پرادراری

این میوه هم همچون مرکبات ترکیبی اسیدی دارد و با همان مکانیسم مرکبات مشکل پرادراری را ایجاد می‌کند و در صورتی که مصرف آناناس یا آب آناناس زیاد باشد، افزایش مقطعی پرادراری در فرد حساس ممکن است بروز نماید.

گوجه فرنگی

با وجود این که خود گوجه فرنگی ممکن است اثر چندانی در پرادراری نداشته باشد، اما مصرف زیاد مشتقات آن مانند انواع سس گوجه فرنگی به خاطر این که ترکیبات اسیدی دارند، می‌توانند در تحریک‌پذیرتر کردن مثانه موثر باشند.

زغال‌اخته برای درمان پرادراری

به عنوان یک میوه مفید برای رفع عفونت‌های کلیه و مثانه مطرح می‌باشد که کار خود را با افزایش حجم ادرار و شستشوی بیشتر مجاری ادرار، کلیه‌ها و مثانه با ادرار انجام می‌دهد. اما مصرف زیاد ذغال اخته از سوی دیگر در افراد سالم با افزایش طبیعی حجم ادرار در ارتباط می‌باشد.

زغال‌اخته برای درمان پرادراری

غذاهای تند و پرادویه

مشخص شده که مصرف زیاد غذاهای پرادویه و تند در محیط های معتدل در افراد با بدن‌های حساس با افزایش حجم ادرار و پرادرای در ارتباط می‌باشد.

غذاهای فراوری شده

به دلیل این که حاوی حجم بالایی از مواد نگه‌دارنده و شیمیایی می‌باشند، می توانند با تحریک اندام‌های مختلف بدن از جمله مثانه حجم ادرار را افزایش دهند.

کنترل پرادراری با انواع شیرین‌کننده‌ها

تا حدی در امر پرادراری موثر هستند، ولی اثرشان بر روی بدن هر فردی با فرد دیگر متفاوت می‌باشد.

کنترل پرادراری با انواع شیرین‌کننده‌ها

موز، سیب و انگور برای کنترل پرادراری

این میوه ها هم تا حدی می‌توانند در بروز احساس پرادراری مؤثر باشند. البته نظر متخصصان سلامت بر آن است که مصرف این میوه‌ها به ندرت باعث بروز مشکل پرادراری می‌شود.

پنیرهای قدیمی و خامه ترش

در افراد مبتلا به پرادرای، این دو ماده غذایی نباید زیاد مصرف گردند.

راه حل اصلی مشکل پر ادراری

با وجود این که برخی از افراد مبتلا به پر ادراری راه حل مشکل راه محدودیت نوشیدن آب و مایعات در طی روز می دانند، اما واقعیت امر آن است که نه تنها محدودیت مصرف آب و مایعات مشکل را برطرف نمی‌کند، بلکه با بروز کم آبی در بدن عملکرد سایر اندام‌ها و ارگان‌های بدن را نیز دچار اختلال می‌نماید. از دیدگاه پزشکان بهترین راه حل کنترل در مصرف مواد غذایی دوازده گانه فوق و مراجعه به پزشک برای یافتن بهترین راه برای کنترل پرادراری می‌باشد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر