اشتباهات تغذیه ای رایج در تناسب اندام بدن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
اشتباهات تغذیه ای رایج در تناسب اندام بدن

 اشتباهات تغذیه‌ای رایج در راه تناسب اندام 

 مجله پزشکی و سلامت : بسیاری از مردم و از جمله خانم‌ها همیشه علاقه دارند که وزنشان در حد متعادل باشد و بدنی متناسب و زیبا داشته باشند. به همین منظور همیشه به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند با پیروی از رژیم‌های غذایی خاص و یا استفاده از جدیدترین روش‌های کنترل وزن، وضعیت بدنی خود را متناسب نگه دارند.اما واقعیت امر آن است که برخی اشتباهات می‌توانند هدف رسیدن به یک تناسب اندام مطلوب را دچار مشکل نمایند.

برخی از این اشتباهات می‌توانند اشتباهات ناشی از تغذیه نادرست باشند که فرد را ناخودآگاه به سمت پرخوری سوق می‌دهند و باعث اضافه وزن و چاقی در بدن او می‌شوند. در ادامه در مورد شش اشتباه رایج تغذیه‌ای در راه تناسب اندام مطلوب و راه حل‌های ساده برای رفع این اشتباه‌ها مطالبی ارائه می‌شود.[لطفاً از مقاله مصرف یک سیب مساوی با کنترل وزن را هم مشاهده کنید] .

 اشتباه اول تناسب اندام

 برخی از خانم‌ها و آقایان همیشه در طی روز احساس گرسنگی کاذب می‌کنند و تصور می‌کنند که باید مواد غذایی خاصی را برای رفع این گرسنگی مصرف نمایند. به همین دلیل به سمت مصرف تنقلات شیرین مانند انواع شیرینی‌ها و شکلات‌ها یا مواد غذایی شور مانند انواع چیپس‌ها و پفک‌ها سوق پیدا می‌کنند و در حجم زیاد از این مواد غذایی در طی روز استفاده می‌کنند تا حس سیری در بدنشان ایجاد شود، غافل از اینکه این مواد غذایی می‌توانند باعث افزایش وزن و خارج شدن بدنشان از تناسب اندام شود. راه حل ساده برای مقابله با این گرسنگی‌های کاذب، نوشیدن آب در بین وعده‌های اصلی غذایی می‌باشد. به طوری که هر زمانی که احساس گرسنگی کاذب کردید، چند جرعه آب بنوشید، مطمئن باشید حس این گرسنگی در بدن شما بهبود می‌یابد.

 اشتباه دوم

 برخی این باور غلط را دارند که صبحانه مختصر و مفید باعث تناسب و زیبایی بدن آن‌ها می‌شود. در حالی که اگر شما صبحانه مختصری میل کنید، به‌طور ناخودآگاه در وعده بعدی و از جمله در طول روز مواد غذایی زیادی میل خواهید کرد و این مقدمه اضافه وزن و برهم خوردن زیبایی بدن شما خواهد بود. راه حل هم استفاده از یک صبحانه کامل، متنوع و خوشمزه می‌باشد؛ به طوری که بتواند تا حدود سه تا چهار ساعت پس از صرف آن حس سیری را در بدن شما پایدار نگه دارد.

اشتباه سوم

 برخی از خانواده‌ها عادت دارند که همراه با غذا خوردن تلویزیون تماشا کنند و یا اینکه با رایانه شخصی یا تلفن همراه خود کار نمایند. مطالعات علمی متخصصان سلامت در این زمینه نشان داده است که پرخوری، عدم لذت از غذا خوردن از جمله معضلات این عادت نادرست است که در کوتاه مدت با سوء هاضمه و در بلند مدت با افزایش وزن خود را نشان می‌دهد. راه حل ساده هم تنها تمرکز کامل بر غذا خوردن در زمان صرف غذا می‌باشد.

 اشتباه چهارم

عدم کنترل حجم و اندازه غذای خورده شده در هر وعده غذایی می‌تواند با پرخوری یا کم خوری در فرد در ارتباط باشد که هر دو مورد در طولانی مدت بر روی تناسب اندام و افزایش و یا کاهش وزن بدن اثر می‌گذارند. راه حل ساده برای رفع این اشتباه، استفاده از ظروفی مشخص برای غذا می‌باشد که حجم مصرفی غذا را بتوان در آن تخمین زد و یا اینکه قبل از مصرف غذا، حجم مصرفی مورد نیاز را توسط ترازوی آشپزخانه اندازه گیری نمود و سپس بر اساس آن میزان حجم، غذا میل کرد.

 اشتباه پنجم

برخی اعضای خانواده بخصوص زوج‌های جوان سعی می‌کنند غذای وعده‌های غذایی خود را با هم نصف کنند و یا در سهم غذای هم سهیم شوند. این امر اگر آگاهانه باشد و میزان نیاز هر کدام از طرفین از غذا مشخص باشد، مشکلی ایجاد نمی‌گردد. ولیکن اگر دقیقاً میزان حجم غذایی نصف شود ممکن یک طرف زیاد و طرف دیگر کمتر از نیاز روزانه‌اش مواد غذایی دریافت نماید که این مسئله هم در طولانی مدت به معنی افزایش وزن یا کاهش وزن در هر کدام از طرفین می‌باشد. راه حل ساده هم شراکت در غذا، منطبق با نیاز بدنی هر فرد به مواد غذایی مورد نیاز بدنش می‌باشد.

 اشتباه ششم

برخی از مردم تصور می‌کنند که میان وعده‌ها به خصوص انواع دسرها، مواد غذایی خوبی نیستند و اگر می‌خواهند تناسب اندام مناسبی داشته باشند، باید حتماً این گروه از غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنند. در صورتی که مصرف دسرهای سالم و تغذیه‌ای که بر پایه میوه‌ها و سبزی‌ها، مواد غذایی کم چرب و کم شیرین باشند می‌توانند در ایجاد تنوع، هضم و جذب بهتر مواد غذایی، لذت بردن از غذا خوردن کمک کننده باشند و در برخی موارد حتی می‌توانند راه مناسبی برای تأمین برخی مواد مغذی ضروری برای بدن باشند. برای مثال برخی دسرهای بر پایه شیر می‌توانند تأمین کننده عنصر کلسیم و ویتامین‌های مختلف برای بدن باشند.

 در مجموع، توجه به تعادل، تنوع و تمرکز بر غذا خوردن از جمله مواردی هستند که می‌توانند در ایجاد و حفظ تناسب اندام پایدار مؤثر باشند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر