خطرات عدیده‌ای که معلمان را تهدید می‌کند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خطرات عدیده‌ای که معلمان را تهدید می‌کند

تبریک به تمامی معلمان زحمت‌کش

مجله پزشکی و سلامت : روز معلم روزی است که هر فردی در این روز باید از معلم خود قدردانی کند. قبل از هر چیز، روز معلم را به تمامی معلمان زحمت‌کش میهنمان تبریک می‌گوییم. این قشر زحمت‌کش، از جمله مهم‌ترین افراد جامعه ما هستند، که با توجه به مطالعات انجام شده، در معرض خطرات زیادی هستند. اگرچه نمی‌خواهیم در روز معلم، شادی را از این عزیزان بگیریم، اما بهتر است واقعیت‌هایی را برایشان یادآوری کنیم.

انتقال بیماری خطری برای معلمان

از آنجا که آموزگاران ، در تمام طول روز و همچنین روز معلم با افراد مختلفی در تماس هستند و تمامی آن‌ها ، زمان خود را با دانش آموزان ، همکاران و پدر و مادرهایی صرف می‌کنند ، احتمال ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی در این افراد بیشتر از سایرین است.

مطالعه انجام شده توسط محققان از بنیاد بهداشت و سلامت عمومی نشان داد که معلمان بیشتر از سایر کارکنان مستعد ابتلا به انواع خاصی از عفونت‌ها می‌باشند. آن‌ها در این طول مطالعه دریافتند که شیوع التهاب حنجره ، ورم غشاء مخاطی بینی و حلق و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در آموزگاران زن و مرد بالا است. آنها همچنین دریافتند که شیوع برونشیت در معلمان زن نیز بالاتر است.
در روز معلم از شما آموزگاران می‌خواهیم که مواظب سلامتی خود باشید.

خشونت در محل کار

انجمن روانشناسی آمریکا گزارش می‌دهد که آسیب روانی حدود 7 درصد از معلمان ایالات متحده را تهدید می‌کند. این تهدیدها در مدارس شهری شایع‌تر هستند و معلمان زن بیش از دو برابر معلمان مرد در خطر می‌باشند. از آنجایی که معلمان با قشر جوان در ارتباط هستند ، در خطر رفتارهای پر خطر جوانان نیز هستند. با توجه به اینکه سالانه تعدادی از دانش‌آموزان به خاطر استفاده از سلاح‌های خطرناکی مانند اسلحه و چاقو در بیمارستان بستری می‌شوند ، معلمان نیز درخطر این خشونت فیزیکی می‌باشند.
توصیه ما به شما جوانان این است که از چنین خشونت‌های فیزیکی دوری کنید تا معلمان شما نیز در چنین خطراتی نباشند.بهترین هدیه شما در روز معلم به معلمتان ، رفتار خوشایند است.

خشونت در محل کار

مشکلات ارگونومیک

اصول ارگونومی یعنی: به جای اینکه کارمندان با شرایط محیط کار کنار بیایند ، کارفرمایان محیط کار را برای کارمندان مناسب سازند.کارفرمایان باید با استفاده از اصول ارگونومی شرایط محیط کار را به دور از استرس کنند و استرس کاری کارمندان را کاهش دهند.

معلمان بسیاری از وقت خود را صرف ایستادن می‌کنند و برای استفاده از وسایل کمک آموزشی و تجهیزاتی مانند تخته سیاه و پروژکتور مجبور به خم شدن، کشش و بلند شدن هستند ، به همین دلیل معلمان در معرض خطر واریس و صدماتی مانند کشیدگی، دررفتگی، کشیدگی عضلات و کمردرد هستند.

از دیگر مشکلاتی که معلم‌ها در خطر ابتلا به آن هستند سندرم تونل مچ دست هستند زیرا زمان زیادی را ظرف استفاده از کامپیوتر می‌کنند.
بهترین هدیه برای تمامی معلم‌ها در روز معلم ، بهبود شرایط کاری آن‌ها است. دولت جمهوری اسلامی باید توجه بیشتری به این افراد زحمت‌کش داشته باشد ، تا مشکلات شرایط کاری آن‌ها را بهبود بخشند و این افراد را از خطر بیماری‌های مختلف نجات دهند.

محیط کار همراه با اضطراب و استرس

معلمان در محیط کاری‌شان ، انواع مختلفی از استرس‌ها را تحمل می‌کنند. این استرس‌ها عبارت‌اند از: افزایش اندازه کلاس و تعداد دانش‌آموزان، کنترل عملکرد دانش آموز، عدم کنترل ساعات و روش‌های کاری ، فقدان انگیزه در دانش آموزان ، مشکل همکاری با پدر و مادر دانش‌آموزان، عدم به رسمیت شناختن حرفه‌ای و حقوق و دستمزد ناکافی. اگرچه واکنش هر کس به استرس متفاوت است، استرس بیش از حد می‌تواند خلق و خو، رفتار و سلامت جسمی هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به سردرد، مشکلات خواب، خستگی، تنش عضلانی، ناراحتی معده، درد قفسه سینه و درد عضلانی می‌شود ؛ همچنین اضطراب می‌تواند موجب تحریک‌پذیری، افسردگی، خشم، سوء مصرف مواد مخدر و یا الکل، گوشه گیری اجتماعی و تغییرات در اشتها شود.

این مشکلات ناشی از استرس را جدی بگیرید و استرس شرایط کاری معلم‌ها را کم کنید تا لااقل از این روز معلم به بعد ، این افراد ، در استرس کمتری باشند و مشکلات جدی که گفته شد ، معلمان را کمتر تهدید کند.

ملاحظات حقوقی

معلم‌ها در ارتباط با جوانان هستند و طرز برخورد آن‌ها با دانش‌آموزان ، بسیار مهم است و قوانین زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. اگر ذره‌ای برخورد معلمان با دانش‌آموزان مشکل داشته باشد، دانش‌آموزان می‌توانند از معلم‌ها شکایت کنند.به همین دلیل این افراد در معرض شکایت کردن دانش‌آموزان و یا خانواده‌های آن‌ها هستند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر