راهکارهای مقابله با چاقی موضعی و دفع سموم از بدن

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
راهکارهای مقابله با چاقی موضعی و دفع سموم از بدن

ارتباط چاقی‌ موضعی با تجمع سموم در بدن

مجله پزشکی و سلامت : طبیعتاً مواد غذایی که ما می‌خوریم، حاوی درصدی از مواد شیمیایی مضر و سمومی می‌باشند که ناشی از ترکیبات کودهای شیمیایی و یا مواد افزودنی شیمیایی هستند که به مواد غذایی فرآیند شده اضافه می‌شوند. با وجود این که ترکیبات شیمیایی در حجم کم مسمومیت‌زا نمی‌باشند، اما تجمع زیاد آن‌ها در بدن می‌توانند برای سلامتی بدن مشکل‌ساز باشند. مطالعات علمی نشان داده که ترکیبات سمی اکثراً محلول در چربی می‌باشند. بنابراین در افرادی که میزان تجمع چربی زیادی در بدنشان وجود دارد، سموم به‌راحتی در بافت‌های چربی آن‌ها تجمع می‌یابند. به همین دلیل امروزه متخصصان علوم سلامت بر پایه تحقیقات علمی انجام گرفته معتقدند افرادی که مبتلابه درجاتی از چاقی موضعی هستند، میزان سموم بیشتری در بدن آن‌ها وجود دارد و این امر بروز مشکلات و بیماری‌های مزمن را افرایش می‌دهد.

راهکار مقابله با چاقی موضعی و دفع سموم از بدن

خوشبختانه از بین رفتن چاقی موضعی مترادف با دفع سموم از بدن می‌باشد. در مجموع اکثر این سموم محیط‌های اسیدی را دوست دارند و استفاده از راهکارهایی که بتواند محیط‌های اسیدی را به هم بزند، باعث می‌شود که ترکیبات سمی خنثی شوند و همین امر به‌طور غیرمستقیم باعث از بین رفتن تدریجی بافت‌های چربی ذخیره‌ای و چاقی موضعی هم می‌شود. از دیدگاه علوم تغذیه و سلامت استفاده از راهکارهای زیر می‌تواند در از بین بردن چاقی موضعی و در عین حال دفع سموم از بدن ، کمک‌کننده باشند:

راهکار اول: استفاده از ترکیبات آلکالوئیدی در رژیم غذایی

مطالعات علمی نشان داده که مصرف زیاد مواد غذایی آلکالوئیدی می‌توانند محیط‌های اسیدی بدن را به حالت خنثی درآوردند و باعث شوند تا اثر ترکیبات سمی در بدن از بین بروند. ازجمله این مواد غذایی می‌توان به میوه‌ها و سبزی‌ها اشاره کرد به‌خصوص آب سبزی‌ها منبع عالی از ترکیبات آلکالوئیدی می‌باشند. از سوی دیگر مصرف متنوع میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی می‌توانند با به تعادل درآوردن انرژی دریافتی بدن باعث کاهش تدریجی چربی‌های ذخیره‌ای در بدن شوند. درواقع میوه‌ها و سبزی‌ها با حذف تدریجی چربی‌های مازاد در بدن و از بین بردن چاقی موضعی ، موجب دفع سموم از بدن می‌شوند، از طرف دیگر با خنثی کردن محیط‌های اسیدی مانع از فعالیت‌های مضر سموم انباشت شده قبلی در بدن می‌شوند.

استفاده از ترکیبات آلکالوئیدی در رژیم غذایی

راهکار دوم: نوشیدن زیاد آب برای دفع سموم از بدن و از بین بردن چاقی موضعی

مصرف زیاد آب باعث می‌شود تا سموم سرگردان در جریان خون که از بافت‌های چاقی موضعی آزاد شوند و همین امر به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای پیشگیری از تجمع سموم در بدن و دفع سموم از بدن ، افراد مبتلابه چاقی موضعی ، حتماً آب به مقادیر زیادی در روز بنوشند، البته در مصرف چای و قهوه احتیاط کنند و این نوشیدنی‌ها را کمتر مصرف نمایند. در ضمن تجربیات متخصصان تغذیه نشان داده افراد مبتلابه چاقی‌ موضعی که به‌طور منظم آب در روز می‌نوشند، به‌تدریج چربی‌های مازاد خود را نیز از دست می‌دهند و فرم بدنی‌شان مطلوب‌تر خواهد شد.

راهکار سوم: سم زدایی از بدن برای دفع سموم از بدن

یکی از عواملی که در بروز چاقی موضعی نقش دارد، مصرف غذاهای آماده و فرآیند شده و یا استفاده زیاد از محصولات کشاورزی است که با کودهای شیمیایی تهیه‌شده‌اند. مطالعات علمی نشان داده افرادی که از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، کمتر مبتلابه چاقی موضعی می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای پیشگیری از تجمع سموم در بدن و جلوگیری از چاقی موضعی حتماً از مواد غذایی طبیعی استفاده نمایید و حتی‌المقدور از مصرف زیاد مواد غذایی که حاوی مقادیر بالایی از مواد افزودنی و نگه‌دارنده می‌باشند مانند انواع گوشت‌های فرآیند شده و کنسروهای غذایی پرهیز نمایید.

راهکار چهارم: برای جلوگیری از چاقی موضعی در مصرف نمک دقت نمایید

مصرف زیاد مواد غذایی شور و پرنمک باعث احتباس آب در بدن می‌گردد و همین امر مانع از دفع سموم از بدن می‌شود. از آنجایی که اغلب غذاهای فرآیند شده، پرنمک هستند و ارتباط معنی‌داری بین مصرف زیاد نمک از راه رژیم غذایی با بروز چاقی موضعی وجود دارد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر مبتلابه درجاتی از چاقی موضعی می‌باشید، حتماً مصرف نمک خود در رژیم غذایی را به کمتر از ۳ گرم در روز کاهش دهید.

برای جلوگیری از چاقی موضعی در مصرف نمک دقت نمایید

راهکار پنجم: استفاده از ماساژ پوست در نواحی مبتلابه چاقی موضعی

شاید بسیار شنیده باشید که ماساژ نواحی مبتلابه چاقی‌ موضعی می‌تواند در رفع این چاقی‌ها مؤثر باشد. درواقع ماساژ پوست با کنترل جریان خون در نواحی مذکور باعث می‌شود تا در درجه اول مواد سمی به‌سرعت از کانال‌های خاص مربوطه به خارج از بافت چربی هدایت شوند و راحت‌تر از طریق جریان خون به کبد بروند و غیر سمی شوند و از راه کلیه‌ها دفع شوند. طبیعتاً با دفع سموم از بدن و بافت چربی، از بین رفتن بافت چربی و لاغری موضعی نیز به‌راحتی صورت خواهد گرفت. به همین دلیل انجام چند دقیقه ماساژ نواحی مبتلابه چاقی موضعی چندین بار در هفته می‌تواند در رفع چاقی موضعی و ارتقای سلامت مؤثر باشد.

راهکار ششم: انجام فعالیت بدنی توام با تعریق برای دفع سموم از بدن

تجربیات علمی نشان داده که فعالیت‌های منظم بدنی که توأم با عرق کردن باشند، می‌توانند با چاقی موضعی مقابله کنند. به همین دلیل انجام ماساژ پوست و سپس داشتن یک فعالیت بدنی تعریق دار مانند پیاده‌روی سریع به مدت حداقل سی دقیقه می‌تواند در رفع چاقی موضعی بسیار مؤثر باشد.

راهکار هفتم: محدودیت مصرف کرم‌های پوستی رفع چاقی موضعی

توجه داشته باشید، علی‌رغم این‌که کرم‌های پوستی ضد چاقی موضعی با گرمازایی می‌توانند تا حدی باعث کم کردن چربی‌های زیرپوستی شوند، اما طبیعتاً نمی‌توانند باعث دفع سموم از بدن گردند. بنابراین توصیه می‌شود که از این نوع کرم‌ها به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید. البته پیشنهاد می‌گردد از روغن نارگیل یا روغن‌زیتون برای ایجاد رطوبت بر روی پوست و مطبوعیت بیشتر ماساژهای رفع چاقی موضعی استفاده گردد.

محدودیت مصرف کرم‌های پوستی رفع چاقی موضعی

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده شد مصرف متنوع میوه‌ها و سبزی‌ها، نوشیدن زیاد آب، دریافت کم‌نمک و استفاده از ماساژهای منظم در نواحی مبتلابه چاقی‌های موضعی به همراه انجام منظم فعالیت‌های ورزشی تعریق دار در رفع چاقی‌های موضعی و دفع سموم از بدن نقش بسیار مؤثری دارند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام میخواستم بدونم آیا ماساژ لاغری با دستگاه مورد تایید است یا نه؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی دقیقا متوجه سوال شما نشدم. اگر منظورتون اینه که ماساژ لاغری خطری برای شما دارد یا نه ؟ پاسخ منفیه. ماساژ لاغری خطری برای شما نداره اگر منظورتون این هست که ماساژ لاغری موثره یا نه ؟ پاسخ بستگی به انتظار شما داره. ماساژ لاغری همونطور که در مقاله بالا هم اشاره شده باعث افزایش جریان خون و سم زدایی بدن میشه و همچنین در جابجایی و تغییر شکل چربی های سلولیت موثره اما اشاره به این نکته هم ضروریه که ماساژ باعث کاهش درصد چربی های بدن شما نمیشه و فقط میتونه در تغییر فرم اونها موثر باشه. گرچه برخی معتقدند که ماساژ میتونه به دفع چربی های بدن منجر بشه اما مطالعات نشون دادن که این مقدار محسوس و چشمگیر نیست. ولی در هر حال ماساژ به هر دلیلی که باشه، میتونه استرس و تنش رو از بدن شما خارج کنه. بنابراین خالی از منفعت نیست. پیشنهاد میکنیم برای گرفتن یک نتیجه عالی از یک رژیم غذایی مناسب برای چربی سوزی به همراه ورزشهای موضعی استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر