علت بوی بد عرق بدن چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت بوی بد عرق بدن چیست؟

علت بوی بد بدن چیست؟

این تصور که بوی بد بدن ناشی از بوی عرق است به نوعی درست است. مواد تشکیل دهنده عرق بدن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اکرین مایعی شفاف و بدون بو است که در سراسر بدن تولید می‌شود. این مایع یکی از مواد موجود در عرق بدن است که در تنظیم حرارت بدن نقش مهمی دارد.
  • یکی دیگر از مواد موجود در عرق بدن ، آپوکرین است؛ آپوکرین مایعی غلیظ‌تر است که از غده زیر بغل و ناحیه شرمگاهی ترشح می‌شود. این ماده به خودی خود بی‌بو است، تا وقتی‌که باکتری‌های سطح پوست بر روی آن فعل و انفعال انجام می‌دهند. ماحصل این واکنش همان چیزی است که بوی بد بدن را ایجاد می‌کند.

در برخی مواقع شدت بوی بد عرق بدن مردمان را به این فکر می‌اندازد که یک مشکل پزشکی رخ داده است. در حالی که این افراد صرفاً قربانیان توارث بد می‌باشند و یا اینکه بهداشت را به خوبی رعایت نمی‌کنند. بسیاری از افراد که از بوی بد بدن رنج می‌برند، از هنگام تولد دارای مقدار زیادی غدد آپوکرین بوده‌اند و یا اینکه به درستی باکتری‌های را از سطح پوست نمی‌زدایند.

تاکنون بیماری خاصی که باعث به وجود آمدن بو از غدد آپوکرین شود، شناخته نشده است. اما علت بوی بد عرق بدن می‌تواند برخی از بیماری های پوستی باشد. ناراحتی‌های گوارشی نیز می‌توانند موجب ایجاد بوهای غیرطبیعی شوند. مبتلایان به دیابت و یا عفونت‌های ادراری ممکن است بوی شیرینی یا بوی میوه بدهند. بیماری‌هایی نظیر اسکوروی یا کمبود ویتامین C و تب حصبه هم معمولا همراه با بوی عجیبی می‌باشند.

در نوجوانی، بوی بد عرق بدن نشانه بلوغ است. در زمان بلوغ غدد آپوکرین برای نخستین بار فعال می‌شوند. افزایش سن و تغییرات سوخت‌وساز بدن نیز فعالیت غدد آپوکرین را افزایش می‌دهند. بوی برخی از غذاهای بودار نظیر سیر نیز در نهایت از منافذ پوست به بیرون انتشار می‌یابند و بوی بد بدن را سبب می‌شود.

بعضی از افراد نیز در خواب زیاد عرق می‌کنند. برای دانستن علت عرق کردن زیاد در خواب می‌توانید مقاله مربوطه را در همین وب سایت مطالعه کنید.

آیا شما هم مشکل “ بوی بد عرق بدن ” را دارید؟
شما می توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

درمان بوی بد عرق بدن

موثرترین راه‌های درمان بوی بد بدن شامل کاهش تولید عرق از غدد آپوکرین و کاهش تعداد باکتری‌ها و تولیدات آن‌ها که بر روی عرق واکنش انجام می‌دهند، می‌باشد. این اقدامات را انجام دهید و مشاهده کنید که خود شما و اطرافیانتان از برطرف شدن بوی بد عرق بدنتان تا چه میزان خشنود خواهید شد.

هر روز بدن خود را با صابون‌های خوشبوکننده بشویید.

استفاده از صابون‌های ضد باکتریایی اثر مناسبی بر زدودن باکتری‌های سطح پوست و کاهش بوی بد بدن دارد. لازم نیست به مدت طولانی بدن خود را لیف بکشید. صابون‌های ضد باکتریایی به خوبی این کار را انجام می‌دهند. دست‌کم روزی یک تا دو بار از این صابون‌ها استفاده کنید. چنانچه با مصرف انواع ملایم‌تر به نتیجه مطلوب دست نیافتید از انواع قوی‌تر استفاده کنید.

هر روز بدن خود را با صابون‌های خوشبوکننده بشویید.

مانند جوش با بوی بد عرق بدن خود رفتار کنید!

اگر با استفاده از صابون‌های ضد باکتریایی بوی بد بدن شما برطرف نشد، موضع را با داروهای ضد آکنه، نظیر آن‌هایی که حاوی بنزوئیل پراکسید می‌باشند، شستشو دهید. این داروها اثر ضد باکتریایی قدرتمندی دارند. البته باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد از حد این مواد می‌تواند موجب بروز خشکی و تحریک پوست شود. اگر این مواد نیز بوی بد عرق بدن شما را از بین نبرد، می‌توانید از پمادهای ضد میکروبی و یا نئوسپورین استفاده کنید.

شستشوی سریع

چنانچه مقدور باشد، در طی رز با یک لیف زیر بغل خود را بشویید تا بوی بد بدن شما برطرف شود.

از خوشبو کننده استفاده کنید.

با استفاده از خوشبو کننده‌های زیر بغل به خوبی می‌توانید بوی بد بدن را مهار کنید. برچسب روی این مواد را بررسی کنید. آن‌ها باید حاوی نمک‌های ضد باکتریایی فلزات باشند (آلومینیوم یا روی) تا بتوانند باکتری‌هایی را که موجب ایجاد بوی بد بدن می‌شوند، نابود کنند. انواع غلتکی آن‌ها که حاوی مایع هستند بهتر از اسپری‌ها عمل کنند.

از خوشبو کننده استفاده کنید.

از مواد ضد تعریق استفاده کنید.

ضد تعریق‌های تجاری می‌توانند ترشح آپوکرین ها را کاهش دهند. این مواد باید حاوی کلروهیدرات آلومینیوم باشند. دئودورانت ها حاوی این مواد هستند بنابراین می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

به مواضع تولید عرق پودر بزنید.

زدن پودر تالک یا پودر بچه موجب جذب عرق و محو کردن بوی بد بدن می‌شود.

بوی بد لباس‌هایتان را از بین ببرید.

لباس‌ها را با مواد پاک‌کننده ضد بو شستشو دهید. چنانچه لازم باشد از زیر پیراهن‌ها و یا لباس‌هایی با جنس دیگر استفاده کنید.

بوی بد لباس‌هایتان را از بین ببرید.

مقداری الکل به بدن خود بمالید.

شاید بهتر باشد از الکل به طور مستقیم استفاده کنید. این کار به کاهش تعداد باکتری‌های تولیدکننده عرق کمک می‌کند.

از مصرف غذاهای ادویه‌دار و یا غذاهایی با بوی تند پرهیز کنید.

معمولاً مصرف زیاد غذاهای حاوی سیر، کاری و زیره تا 24 ساعت موجب تشدید بوی بد بدن می‌شوند.

موهای زیر بغل و بدن را اصلاح کنید.

موها موجب تجمع عرق و باکتری‌ها و در نتیجه بوی بد بدن خواهند شد؛ لذا بهتر است آن‌ها را کوتاه نگه دارید.

موهای زیر بغل و بدن را اصلاح کنید - دکتر سوشا

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید؟

اگر بوی بد بدن شما مشکلات زیر را برایتان ایجاد کرد، لازم است که به پزشک مراجعه کنید:

  • علی‌رغم بهداشت مناسب، هر روز بوی بد بدن شما به حدی آزاردهنده باشد که علاوه بر خودتان، دیگران نیز آن را حس کنند.
  • بدن شما بوی میوه یا شیرینی بدهد!
  • بوی بد بدن در بچه‌ها قبل از سن بلوغ باید با پزشک در میان گذاشته شود.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر