دهانشویه ها همیشه خوب نیستند!

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
دهانشویه ها همیشه خوب نیستند!

دهانشویه ها می‌توانند احتمال ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش دهند.

دهانشویه چه ارتباطی با بروز بیماری دیابت و چاقی دارد؟

بسیاری از ما از دهانشویه برای بهداشت دهان و دندان استفاده می‌کنیم. اما یک مطالعه جدید نشان داد که استفاده مداوم از دهانشویه ها ممکن است منجر به از بین رفتن میکروب‌هایی شود که برای سلامت ما مفید هستند.

اگرچه مطالعات قبلی بارها اثرات مثبت استفاده از دهانشویه ها و دیگر فاکتورهای بهداشت دهان و دندان را  نشان داده‌اند ، در این مطالعه روی اثرات منفی استفاده از آن تأکید شده است. گرچه در یک مطالعه دیگر هم تأثیر مصرف فلوراید بر کاهش هوش کودک مورد بررسی قرار گرفته بود.

در این مطالعه نشان  داده شد که دهانشویه ها به دلیل داشتن مواد ضد باکتری، نه‌تنها باکتری‌های مضر را حذف می‌کند، بلکه میکروب‌های مفیدی که در دهان زندگی می‌کنند را نیز از بین می‌برد. این باکتری‌ها شما را در برابر دیابت و چاقی محافظت می‌کنند.

سؤال مهم این است که حذف این میکروب‌ها چگونه باعث بروز مشکلاتی چون دیابت و چاقی می‌شود؟ در بخش بعدی توضیح داده‌ایم.

ارتباط میکروب‌های دهان با بیماری دیابت و چاقی

محققان دانشگاه هاروارد 1206 فرد 40 تا 65 ساله دارای اضافه ‌وزن که در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند، را مورد بررسی قرار دادند. مشخص شد طی سه سال در افرادی که دو بار در روز از دهانشویه استفاده می‌کردند، احتمال ابتلا به دیابت و یا خطرناک شدن سطح قند خون، حدود 55 درصد افزایش می‌یابد.

برخی از میکروب‌های موجود در دهان باعث تولید اکسید نیتریک می‌شوند که نقش مهمی در تنظیم سوخت و ساز بدن ، سطح قند، انسولین و سطح انرژی دارد. دهانشویه ها این باکتری خوب را می‌شویند و از بین می‌برند .از بین رفتن باکتری‌های مفید مشکل دیگری هم در پی خواهد داشت؛اینکه فضای بیشتری را برای رشد باکتری‌های مضر بر جای می‌گذارد.

با این وجود، دهانشویه را به طور کامل کنار نگذارید. محققان این مطالعه توصیه می‌کنند که استفاده از دهانشویه را یک‌بار در روز ادامه دهید. زیرا می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با ایجاد پلاک و جلوگیری از بوی بد دهان داشته باشد.

خبر پیشنهادی دکتر سوشا : حفظ بهداشت دهان و دندان و مبارزه با بوی بد دهان

این مطالعه تنها روی افرادی که اضافه وزن داشتند، کار کرده بود که کافی نیست. زیرا این افراد به دلیل اضافه وزنشان نیز در معرض خطر دیابت نوع 2، قرار دارند. بنابراین بررسی‌های بیشتری لازم است.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر