چگونه با فرزند نوجوان خودمان صحبت و رفتار کنیم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه با فرزند نوجوان خودمان صحبت و رفتار کنیم؟

فرزند نوجوان و تغییرات عمده او

مجله پزشکی و سلامتانگار همین دیروز بود که فرزند دبستانی شما، به خانه که می‌رسید، تمام اتفاقات کل روز را لحظه به لحظه برای شما توضیح می‌داد، اما این روزها که فرزند نوجوان شما به خانه می‌آید، مستقیم به اتاق خودش می‌رود و تا وقت شام نه صدایی از او می‌شنوید و نه او را می‌بینید. روانشناسان می‌گویند: این رفتار فرزند نوجوان خود را به خودتان نگیرید، او با شما مشکلی ندارد و از شما متنفر نیست. او در این برهه از زمان می‌خواهد یاد بگیرد که چطور بدون شما زندگی کند.

تمام متخصصان روانشناسی در این باره می‌گویند: زمانی که بچه‌ها کوچک هستند، دوست دارند با پدر و مادرشان صمیمی و نزدیک باشند. اما بلوغ باعث تغییرات زیادی در مغز نوجوانان می‌شود و فرزند نوجوان سعی دارد استقلال پیدا کند و وابستگی‌اش را نسبت به پدر و مادر کاهش می‌دهد. از دیدگاه روانشناسی: کاهش وابستگی فرزند نوجوان به پدر و مادر، برای والدینش تلخ و ناگوار است. مهم‌ترین کاری که والدین هر نوجوانی باید انجام دهند، در ارتباط ماندن با فرزند نوجوان است. برای همین در این مطلب تکنیک‌های رفتار با نوجوانان را برای پدر و مادرها بازگو می‌کنیم.

1- برنامه‌های تفریحی

روانشناسان تاکید دارند: بهتر است برنامه‌های تفریحی متنوع و باب میل نوجوانتان داشته باشید تا فرزند نوجوان شما از گذراندن اوقات فراغتش در کنار خانواده لذت ببرد. سعی کنید به علایق او احترام بگذارید و برنامه ریزی‌هایتان نیز بر اساس علایق نوجوانتان باشد. طبیعتاً زمانی که فرزند نوجوان شما اوقات خوشی را در کنار شما داشته باشد و کارهای مورد علاقه‌اش را انجام دهد، بیشتر به شما نزدیک خواهد شد. در برنامه ریزی کردن برای اوقات فراغت با فرزند نوجوان خود مشورت کنید تا برنامه‌های تفریحی مورد علاقه او را در ارجحیت قرار دهید.

2- اجتناب از مکالمه چهره به چهره با فرزند نوجوان

فرزند نوجوان خود را مجبور به نشستن و صحبت کردن چهره به چهره نکنید. به نظر روانشناسان، اگر حرف مهمی دارید، نیازی نیست چهره به چهره با نوجوان خود صحبت کنید، می‌توانید زمانی که هر کدام مشغول کار مختلفی هستید، حرف‌هایتان را به فرزندتان بزنید. به طور مثال زمانی که هر دو در ماشین هستید، می‌توانید با فرزند نوجوان خود صحبت کنید.

اجتناب از مکالمه چهره به چهره با فرزند نوجوان

3- از فرصت‌های خاص استفاده کنید

اکثر نوجوانان مشغولیت‌های زیادی دارند و پدر و مادر به سختی می‌توانند فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با آن‌ها پیدا کنند. نوجوانان در برخی از موقعیت‌ها حال روحی بهتری دارند و پدر و مادر باید روانشناس خوبی باشند و از این فرصت‌ها برای برقراری ارتباط استفاده کنند. به طور مثال، زمانی که نزدیک فصل مدرسه است، می‌توانید دست فرزند نوجوان خود را بگیرید و با او برای خرید کفش و وسایل مدرسه به خرید بروید. این کار شما را به نوجوانتان نزدیک می‌کند.

4- عکس‌العمل‌هایتان را مدیریت کنید

روانشناسان هشدار می‌دهند که مراقب صحبت‌هایتان در مقابل نوجوانان باشید. اگر در حال صحبت کردن راجع به موضوعی مانند رابطه جنسی و مواد مخدر هستید، مراقب صحبت‌هایتان باشید تا فرزند نوجوان شما نیز شرم شما را از صحبت کردن راجع به این موارد حس کند و متوجه شود که این موضوعات شرم آور هستند. فرزند نوجوان شما باید شرم و حیا را از صحبت و رفتار خود شما حس کند. حتماً مواظب واکنش‌هایتان باشید، خیلی آرام و منطقی برخورد کنید. حتی اگر برخورد زشتی از فرزند نوجوان خود دیدید، با صبر و آرامش به او بیاموزید که رفتار او شرم آور است.

5- شروع صحبت با موضوعات روزمره

آیا فرزند نوجوانتان از صحبت کردن با شما اجتناب می‌کند؟ آیا گوشه گیری او شما را آزار می‌دهد؟ نگران نباشید، باید خیلی هنرمندانه و زیرک سر صحبت کردن را با فرزند نوجوان خود آغاز کنید. از دیدگاه روانشناسان، باید صحبت کردن با او را از موضوعات روزمره آغاز کنید تا آرام‌آرام با شما احساس نزدیکی کند و بتواند صحبت‌های خصوصی‌اش را نیز به شما بگوید.

شروع صحبت با موضوعات روزمره

6- روانشناس باشید و از کلمات جادویی استفاده کنید

کلمات جادویی از نظر روانشناسان ارتباط با نوجوانان، ” لطفاً ” و “متشکرم” نیست. برای ارتباط با نوجوانان باید کلمات جادویی مانند “تعجب می‌کنم” را استفاده کنید. به طور مثال، اگر فرزند نوجوان شما به مشکل درسی در مدرسه‌اش برخورده است و نمی‌تواند آن مشکل را حل کند، باید شما به او بگویید: “تعجب می‌کنم که تو نتوانی از پس این مشکل بر بیایی” این جمله اعتماد به نفس نوجوان شما را چندین برابر می‌کند و او حس خوبی از شما دریافت می‌کند که موجب نزدیکی او به شما می‌شود. اگر هر پدر و مادری روانشناس خوبی باشند، هیچ مشکلی در ارتباط با فرزند نوجوان خود نخواهند داشت. بیایید روانشناس شوید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر