خواص عسل و آویشن | (10 خاصیت جادویی شربت آویشن و عسل)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خواص عسل و آویشن | (10 خاصیت جادویی شربت آویشن و عسل)

«10خواص جادویی عسل و آویشن را بهتر بشناسید»

خواص عسل و آویشن ، (10 خاصیت جادویی شربت آویشن و عسل)

برای یک مادر در این دنیا هیچ‌چیزی بدتر از بیمار شدن کودکش نیست. زمانی که فرزند شما بیمار شود، دلتان می‌خواهد هر کاری انجام دهید تا او به‌زودی حالش بهتر شود. عفونت دستگاه تنفسی در میان کودکان و بزرگ‌سالان شیوع بالایی دارد. ترکیبات گیاهی وجود دارند که می‌توانند علائم مرتبط با بیماری‌های گلو و ریه را تا حد زیادی تسکین دهند، بدون آنکه عوارض جانبی خاصی داشته باشند.  ترکیب جادوئی عسل و آویشن از همین ترکیبات طبیعی هستند که می‌توانند تا حد زیادی به تسکین علائم مرتبط با بیماری های دستگاه تنفسی کمک کنند.

خواص عسل و آویشن در درمان بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامتی مانند خستگی، آکنه یا گاستریت (التهاب دستگاه گوارش) مفید می‌باشد؛ اما عسل در درجه اول به سلامت سیستم گوارش و تنفسی ما کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی قوی، عمل کردن به‌عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی ، بهبود سرفه، خلط‌آور بودن و افزایش انرژی از دیگر مزایای معجون عسل و آویشن است که باعث تقویت و ایمن‌سازی بدن می‌شود. خواص آویشن بر سلامتی مو و پیشگیری از ریزش مو نیز قبلاً مشخص شده است. عسل خام، از نوع فراوری‌شده بهتر است؛ زیرا تمام ترکیبات مفیدش را بدون تغییر حفظ می‌کند.

 

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا خواص عسل و آویشن بسیار زیاد است و می‌توانند به سلامت ریه‌ها و سلامت کلی بدنتان کمک کند.

 

عمل ضد باکتری عسل و آویشن

گیاه آویشن یک گیاه آروماتیک است؛ زیرا غنی از روغن‌های ضروری می‌باشد. این ترکیبات آروماتیک نه‌تنها باعث ایجاد طعم و عطر می‌شوند، بلکه دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی نیز هستند. عطر و بوی قوی عسل نیز نشان‌دهنده وجود این‌چنین ترکیبات ضد میکروبی در آن است. علاوه بر این، آویشن و عسل حاوی یک ماده ضد باکتری طبیعی به نام پراکسید هیدروژن هستند که عمدتاً مسئول کاهش تعداد باکتری‌ها و جلوگیری از گسترش باکتری‌ها می‌باشند.

عوامل دیگری که باعث ایجاد اثر ضد باکتری عسل می‌شوند، pH اسیدی و رطوبت کم آن می‌باشد. هر دوی این عوامل به کاهش باکتری‌های آن و درنهایت کاهش میزان عفونت در آن می‌گردند. عصاره آویشن در ترکیب با عسل، در درمان عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا ، سینوزیت، برونشیت و غیره نقش داشته و نشانه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد. برخی از علائم این بیماری ها که با کمک ترکیب عسل و آویشن بهبود می‌یابد، عبارت‌اند از: سرفه بی‌وقفه، زخم شدن گلو، از دست دادن اشتها، تسریع بهبود زخم و کاهش آکنه.

عسل و آویشن برای درمان عفونت دستگاه تنفسی

در صنعت داروسازی، آویشن به خاطر محتوای ترپن بالایی که دارد بسیار شناخته شده است. ترپن ها ترکیباتی آلی هستند که در بسیاری از گیاهان یافت می‌شوند و دارای خواص ضد میکروبی هستند. گونه‌های آویشن خصوصاً عصاره آویشن غنی از تیمول نیز می‌باشد که خواص ضد میکروبی دارد. آویشن در طول تاریخ به دلیل خواص ضد میکروبی خود شناخته شده است.

در دوران باستان از برگ‌های خشک آویشن برای ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شد. همچنین چای آویشن را برای درمان گلودرد مصرف می‌کردند. امروزه هم آویشن جز اصلی بسیاری از محصولات بهداشتی مانند دهان‌شویه‌ها است. اضافه کردن ترکیب عسل و آویشن به آب و قرقره کردن آن، یکی از راه‌های مؤثر درمان عفونت دستگاه تنفسی است و التهاب را کاهش می‌دهد.

شربت آویشن و عسل برای درمان عفونت دستگاه تنفسی

ترکیب عسل و آویشن به عنوان خلط‌ آور

آویشن به‌عنوان یک خلط‌آور از زمان‌های دور شناخته می‌شود. برای این کار از تنتور، چای، شربت و یا حتی بخار آویشن استفاده می‌شود. این خواص آویشن در صورت ترکیب شدن آن با عسل، دوچندان می‌شود. آویشن حاوی ترپنوئید و تیمول است که همگی باعث افزایش سیالیت موکوز (ماده چسبنده پوشاننده مجاری تنفسی و گوارشی که خلط را ایجاد می‌کند) می‌شوند. همچنین این ترکیبات دارای خواص ضد میکروبی می‌باشند که هم‌زمان با تخلیه ریه‌ها از خلط، باعث پاک‌سازی آن از مواد میکروبی می‌شوند.

عسل و آویشن برای بهبود سرفه و اسپاسم

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی اغلب با گرفتگی عضلات تنفسی همراه است (سرفه). آویشن حاوی فلاونوئیدهایی چون آپیژنین، لوتئین، نارینژنین و تیمونین می‌شود که همه آن‌ها خواص ضد اسپاسم یا گرفتگی عضلات را دارند. علائم سرفه ممکن است بسته به ماهیت مشکل تفاوت داشته باشد. سرفه‌های مزمن ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد گردد اما اغلب علت آن عفونت‌های باکتریایی است. محتوای فلاونوئیدی آویشن در ریه خاصیت آرام‌کنندگی دارد و باعث رفع گرفتگی عضلات و خروج باکتری‌ها می‌شود.

عسل بسیار غلیظ است و خاصیت نرم‌کنندگی دارد. این ویژگی باعث کاهش شدت و دفعات سرفه می‌شود. همچنین زمانی که ترکیب عسل و آویشن به چای گرم اضافه شود، یک ترکیب خلط‌آور ایجاد می‌شود که می‌تواند خلط موجود در مجاری تنفسی را خارج کرده و از بین ببرد. با اضافه کردن لیمو می‌توانید خاصیت خلط‌آوری این ترکیب را افزایش دهید.

 عسل و آویشن برای بهبود زخم گلو

خاصیت چسبندگی قندهای عسل این اجازه را به آن می‌دهد که به گلو متصل شده و یک لایه محافظ بر روی آن ایجاد کند. این لایه محافظتی باعث می‌شود که التهاب گلو بهبود پیدا کند. همچنین خاصیت ضد باکتریایی عسل و آویشن باعث کاهش باکتری‌های موجود در گلو می‌شود. برای اینکه عسل مفید باشد، بهتر است به‌صورت خام و گرما ندیده مصرف شود. به این نکته توجه داشته باشید که نباید تا حداقل یک ساعت بعد از مصرف ترکیب عسل و آویشن برای بهبود زخم گلو ، چیزی بخورید یا بنوشید. همچنین از این ترکیب می‌بایست چند بار در روز استفاده کنید.

آویشن و عسل برای سرماخوردگی و بهبود زخم گلو

 عسل و آویشن برای بهبود التهاب روده

عسل و آویشن می‌تواند با ایجاد یک لایه ضد التهاب بر روی دیواره داخلی روده، التهاب روده یا گاستریت را بهبود بخشد. این تأثیر ناشی از خاصیت ضد باکتریال و نرم‌کنندگی ترکیب عسل و آویشن می‌باشد. بعد از خوردن ترکیب عسل و آویشن، بهتر است برای حداقل یک ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری کنید تا فرصت کافی برای اثر گذاشتن را داشته باشد.

با این وجود، التهاب روده یک وضعیت جدی است و خوردن عسل یک درمان مکمل محسوب می‌شود. با وجود اثربخشی آن، نمی‌تواند جایگزین رژیم‌های غذایی سخت و دیگر توصیه‌های پزشکی مرتبط با درمان این بیماری گردد و باید در کنار آن‌ها مصرف شود.

عسل و آویشن به‌عنوان منبع ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر

با غنی بودن ترکیب عسل و آویشن از مواد قندی گیاهی و دارا بودن مقدار کمی ویتامین، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و دیگر عناصر با ارزش غذایی می‌تواند یک غذای سالم و مفید در نظر گرفته شود. برخی از مواد مغذی موجود در ترکیب عسل و آویشن عبارت‌اند از ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم، مس، آهن و روی.

عسل و آویشن برای افزایش انرژی

عسل و آویشن یک تونیک طبیعی است که سطح انرژی را بهبود می‌بخشد، خستگی را از بین می‌برد، به بهبود اشتها کمک می‌کند و مانع از هیپوگلیسمی (افت قند خون) می‌شود. یک قاشق غذاخوری عسل و آویشن، می‌تواند سطح انرژی را برای 15 دقیقه یا بیشتر افزایش دهد.

دمنوش آویشن و عسل برای افزایش انرژی

خواص عسل و آویشن در تنظیم ایمنی

مانند سایر گونه‌های عسل، ترکیب عسل و آویشن نیز حاوی گرده گیاهی می‌باشد که گاهی مقدار آن بسیار زیاد است (تا 90 درصد). مطالعات نشان داده‌اند که گرده دارای خواص تنظیم سیستم ایمنی می‌باشد؛ بدین ترتیب که با افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون، پاسخ‌های سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر، خوردن عسل و آویشن تأثیرات مثبتی بر سیستم ایمنی ما دارد البته اگر ما نسبت به آن گرده‌های آن آلرژی نداشته باشیم.

دانه‌های گرده موجود در عسل آویشن هم خوب است و هم بد. خوب است به این دلیل که سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا پاسخ بهتری به باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا بدهد. هم‌زمان بد است زیرا در افرادی که سیستم ایمنی بیش‌فعال دارند، می‌تواند منجر به بروز آلرژی یا حساسیت شود. به‌طوری‌که ریسک ابتلا به واکنش‌های آلرژیک خطرناک و تهدیدکننده حیات در آن‌ها افزایش می‌یابد. گاهی ممکن است فرد به بخش دیگری از ترکیب عسل و آویشن حساسیت داشته باشد؛ مانند آنزیم‌هایی که توسط زنبور در عسل ترشح می‌گردد. در این موارد، فرد حساس می‌بایست از مصرف تمامی انواع عسل و محصولات مرتبط با زنبور عسل اجتناب نماید.

عسل و آویشن به‌عنوان منبع آنتی اکسیدان

هرچقدر عسل تیره‌تر باشد، محتوای آنتی اکسیدانی آن بیشتر است. ترکیب عسل و آویشن حاوی مقدار مناسبی از آنتی اکسیدان های پلی فنولی خصوصاً فلاونوئید است. کاروتنوئید نیز یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در آن است که همه آن‌ها سلول‌ها را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو، محافظت می‌کنند. این مزیت باعث می‌شود فرد در مقابل بسیاری از بیماری های ناشی از استرس اکسیداتیو مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی-عروقی و بیماری های التهابی محافظت شود.

نتیجه‌گیری درباره خواص عسل آویشن | (10 خاصیت جادویی شربت آویشن و عسل)

ترکیب عسل و آویشن، ترکیبی قدرتمند با مزایای فراوان برای سلامتی محسوب می‌شود. این ترکیب به بهبود زخم کمک می‌کند، سرفه را کاهش می‌دهد، گلودرد را کاهش می‌دهد، انرژی‌دهنده و آنتی اکسیدان است. این ترکیب می‌تواند به‌صورت خوراکی مصرف شود و یا به‌صورت موضعی برای رفع قرمزی و یا آکنه بر روی پوست استفاده شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه، عسل باید خام، گرم نشده و بدون تغییر باشد. پردازش عسل باعث حذف اغلب مواد مغذی موجود در آن می‌گردد.

خواص عسل آویشن در طب سنتی (ترکیب عسل و آویشن)


مقالات پیشتهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر