علت کوفتگی و کسلی بعد از خواب چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت کوفتگی و کسلی بعد از خواب چیست؟

علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن

مجله پزشکی و سلامت : در شب گذشته 8 ساعت کامل خوابیده‌اید ، اما باز هم دچار احساس کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن از خواب هستید؟ تا به حال فکر کرده‌اید که علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدنتان چیست؟ 6 علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن را برایتان توضیح می‌دهیم. مطمئناً دانستن علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن برایتان جالب خواهد بود.

استفاده از موبایل و تبلت قبل از خواب یک علت کوفتگی و کسلی

یک مطالعه اخیر در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که افرادی که قبل از به خواب رفتن ، با تبلت ، موبایل و یا هر دستگاهی مشابه آن مطلبی را مطالعه می‌کنند ، سخت‌تر از افرادی که قبل از خواب کتاب چاپ شده می‌خوانند ، به خواب می‌روند. دلیل این مسئله چیست؟

نور آبی ساطع شده از صفحه تبلت و یا موبایل ، هورمون ملاتونین (این هورمون خواب و بیداری را کنترل می‌کند و مسئول احساس خوب در طول روز است ) را سرکوب می‌کند . در نتیجه زمانی که میزان هورمون ملاتونین کاهش یابد، شما به صورت کامل به خواب نمی‌روید و خواب شما از کیفیت کافی برخوردار نیست.

متخصصان توصیه می‌کنند که 90 دقیقه قبل از خواب ،تمام دستگاه‌های الکترونیکی (کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت) را خاموش کنید و تلفن همراه خود را بیرون از اتاق بگذارید و یا روی حالت هواپیما قرار دهید تا این دستگاه‌ها با خواب شما تداخل نکنند. استفاده از موبایل و تبلت قبل از خواب یک علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن است.

خوابیدن در حالت و موقعیت نادرست و احساس کوفتگی و کسلی

آیا با کمردرد از خواب بیدار می‌شوید؟ این کمردرد بعد از بیدار شدن ، ممکن است به خاطر این باشد که تمام شب را به پهلو خوابیده‌اید و ناخود آگاه لگن شما خم شده است. قرار دادن بالش بین پاها در هنگام خواب ، می‌تواند ایده خوبی برای حفظ چیدمان مناسب ران در هنگام خواب باشد.
کمردرد رایج‌ترین و در عین حال مهم‌ترین، صدمات خواب است، زیرا این درد ، نشانه آسیب به کمر است. برای پیشگیری از بروز این نوع دردها و کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن ، باید موقعیت خوابیدن خود را تصحیح کنید.

 خوابیدن در حالت و موقعیت نادرست و احساس کوفتگی و کسلی

نوع بالش علت کوفتگی و کسلی

نوع بالش می‌تواند یک علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن باشد. بالش بزرگ کرکی ممکن است لوکس به نظر برسد، اما می‌تواند موجب دردهای عظیم شود. بالش شما باید طوری زیر سرتان قرار گیرد که ارتفاع سر شما بلند یا کوتاه نباشد. بهتر است از بالش‌های طبی استفاده کنید که فوم آن‌ها نرمی خاصی دارند و دقیقاً زیر سر و گردن شما را پر می‌کنند. بالش مناسب باعث می‌شود که شما خواب راحتی داشته باشید و بعد از بیدار شدن دچار گردن درد نشوید.

علت کوفتگی و کسلی ، دندان‌قروچه در شب

برخی افراد در طول شب ، دندان‌هایشان را روی یکدیگر فشار می‌دهند و دندان‌قروچه می‌کنند. علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن می‌تواند به خاطر درد و دندان و فک باشد که به خاطر دندان قروچه در شب ایجاد شده باشد.
ماساژ به رفع این مشکل کمک می‌کند. اگر به این درد ، دچار هستید ، قبل از خوابیدن دستمال مرطوب و داغی روی ناحیه فک خود قرار دهید ، و بگذارید این دستمال حرارتی و مرطوب تا صبح روی فک شما بماند. این کار کمک می‌کند تا علائم دندان‌قروچه در شما کمتر شود و بعد از بیدار شدن ، درد کمتری را حس کنید.

 علت کوفتگی و کسلی ، دندان‌قروچه در شب

به خواب رفتن با استفاده از مشروبات الکلی و بیدار شدن با کوفتگی و کسلی

اگرچه الکل اثر آرام بخشی دارد و استفاده از آن موجب می‌شود که سریع به خواب بروید اما مشروبات الکلی چرخه خواب طبیعی را مختل می‌کنند. از مصرف مشروبات الکلی اجتناب کنید ، زیرا این مشروبات خواب طبیعی شما را به هم می‌زنند و علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن است.

آپنه خواب یک علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن

مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که نیمی از زنان بزرگ‌سال دچار آپنه خواب هستند. آپنه خواب بیماری است که در آن فرد تنفسش ، چندین بار در شب قطع می‌شود و این توقف تنفس منجر به اختلال خواب می‌شود. آپنه خواب در زنان شایع‌تر است ، به خصوص زنان یائسه ، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند و بارها در شب از خواب بیدار می‌شوند ، آن‌ها تصور می‌کنند که بیدار شدن مکرر شبانگاهی آن‌ها به خاطر گرگرفتگی است اما در واقع آن‌ها دچار آپنه خواب شده‌اند. در نتیجه علت کوفتگی و کسلی بعد از بیدار شدن، آپنه خواب است . برای رفع این مشکل حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک متخصص ، مشکل آپنه خواب شما را تشخیص داده و درمان کند.

اگر بیماری آپنه خواب شما خفیف باشد ، اغلب با کاهش وزن درمان می‌شود ، اما اگر بیماری شما شدیدتر باشد ، نیاز است از دستگاه کمک تنفسی CPAP استفاده نمایید که این دستگاه ، لوله اکسیژنی دارد که به زیر بینی شما متصل و فشار هوای خفیفی به مجاری بینی شما فرستاده می‌شود ، این فشار هوای ورودی باعث می‌شود که راه‌های هوایی شما باز بماند و در نتیجه در طول شب دچار آپنه خواب نشوید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر