پیش بینی جالب طول عمر با طرز نشستن و برخاستن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیش بینی جالب طول عمر با طرز نشستن و برخاستن

پیش بینی طول عمر

مجله پزشکی و سلامت : مطالعات جدید نشان می‌دهند که انجام یک آزمایش ساده بر روی آسان و یا دشوار بودن نشستن بر روی زمین و سپس برخاستن از روی آن، می‌تواند به پیش بینی طول عمر کمک کند. احتمال مرگ طی 6 سال آینده، در افراد میان‌سال و مسنی که برای نشستن و برخاستن به کمک هر دو دست و زانوی خود نیاز دارند، تقریباً هفت برابر بیشتر از افرادی است که بدون پشتیبانی می‌نشینند و برمی‌خیزند. در نتیجه طول عمر افرادی که برای نشست و برخاست به کمک دست و زانوهایشان نیاز دارند، کمتر از افرادی است که برای نشستن و برخاستن به پشتیبانی نیاز ندارند.

پزشکان برای افراد سالمند، آزمایشات دیگری را برای برخاستن از حالت نشسته بر روی صندلی انجام دادند. این آزمایشات برای تعیین قدرت پا و تناسب اندام پایین بدن سالمندان انجام شد. اما انجام این آزمایش جدید که فرد باید بر روی زمین بنشیند و بایستد، برای سالمندان مشکل است و به همین دلیل این آزمایش برای پیش بینی طول عمر، در رده سنی جوان‌تر (افراد میان‌سال) انجام شد.

پیش بینی طول عمر

عوامل مؤثر در نشستن و برخاستن

مهم‌ترین عامل کنترل سهولت در نشستن و برخاستن، نسبت قدرت عضلانی به وزن بدن است، اما عوامل دیگری مانند انعطاف پذیری بدن، تعادل و هماهنگی حرکتی نیز مؤثر هستند. در نهایت این آزمایش ساده، پنجره جدیدی را بر روی توانایی بیمار برای عملکرد روزانه خود باز می‌کند. حرکت کردن و برخاستن از روی زمین برای افراد میان‌سال به خصوص افراد مسن‌تر، شدیداً وابسته به خود مختاری و استقلال آن‌ها است. تصور کنید که اگر عینک فرد میان‌سالی زیر تخت برود، او نیاز دارد که بر روی زمین بنشیند و دوباره از روی زمین برخیزد. به همین دلیل است که مطالعات زیادی روی طرز نشستن و برخاستن سالمندان انجام شده است.

جدیدترین آزمایش طرز نشستن و برخاستن

در این آزمایش، محققان مطالعات خود را بر روی 2002 بزرگ سال (سنین 80-51 سال) انجام دادند و 6.3 سال این افراد را مورد بررسی قرار دادند. در ابتدای این مطالعه از هر فردی خواسته می‌شد که بر روی زمین نشسته و سپس با کمترین کمک از طرف دست، زانو و یا هر جای دیگر از بدن برخیزد. داوطلبی که بدون حمایت دست، زانو و ساق پا بر روی زمین بنشیند، 5 امتیاز می‌گیرد و همچنین داوطلبی که بتواند هنگام برخاستن نیز بدون کمک گرفتن از بدنش برخیزد، 5 امتیاز دیگر نیز می‌گیرد و اگر با کمک گرفتن از بخشی از بدن بنشیند و یا برخیزد، قسمتی از امتیاز خود را از دست می‌دهد.

داوطلبی که با استفاده از برخورد یک زانو به زمین بنشیند، 4 امتیاز می‌گیرد، اما اگر برای نشستن بر روی زمین، علاوه بر زانو به حمایت یک دست نیز نیاز داشته باشد، 3 امتیاز خواهد گرفت. به همین صورت نیز اگر هنگام برخاستن نیز به حمایت دست و یا زانو نیاز داشته باشد، به ازای هر حمایتی که از هر عضوی می‌گیرد، یک امتیاز از او کسر می‌شود. این بدان معنی است که اگر برای نشستن و برخاستن به کمک دو دست نیاز داشته باشد، 4 نمره از مجموع امتیازات نشستن و برخاستن (10 امتیاز) او کسر خواهد شد و او 6 امتیاز خواهد گرفت.

جدیدترین آزمایش طرز نشستن و برخاستن

جدیدترین آزمایش طرز نشستن و برخاستنجدیدترین آزمایش طرز نشستن و برخاستن

ارتباط میان طرز نشستن و برخاستن و طول عمر چیست؟

جالب است بدانید که در طول دوره مطالعه 159 فرد میان‌سال درگذشتند که این افراد از میان افرادی بودند که در نشستن و برخاستن دچار مشکل بودند و امتیاز کمتری گرفتند. به همین دلیل است که می‌گوییم این آزمایش طرز نشستن و برخاستن برای پیش بینی طول عمر کاربرد دارد.

آیا شما 10 امتیازی هستید؟ پیش بینی طول عمر شما چگونه است؟

امتیاز 3-0

احتمال مرگ افراد این دسته در طول مطالعه، 6.5 برابر بیشتر از افرادی با امتیاز نشستن و برخاستن 10-8 بود.

امتیاز 5-3

احتمال مرگ افراد این دسته در طول مطالعه، 3.8 برابر بیشتر از افرادی با امتیاز نشستن و برخاستن 10-8 بود.

امتیاز 7.5-6

احتمال مرگ افراد این دسته در طول مطالعه، 1.8 برابر بیشتر از افرادی با امتیاز نشستن و برخاستن 10-8 بود.

امتیاز بالا (10)

در این مطالعه تنها 2 نفر توانستند امتیاز 10 را بگیرند و این دو نفر در طی 6 سال مطالعه زنده ماندند. به همین دلیل است که می‌گوییم هر فردی که بتواند از آزمایش نشستن و برخاستن امتیاز 10 را بگیرد، به احتمال زیاد تا 6 سال آینده زنده خواهد ماند و طول عمر او طولانی‌تر از فردی است که امتیاز کمتری گرفته است.

آیا آزمایش نشستن و برخاستن اهمیت دیگری دارد؟

اولین و مهم‌ترین اهمیت این آزمایش به این منظور است که توانایی فیزیکی هر فردی سنجیده شده و هر فردی بعد از بررسی امتیاز این آزمون، قدرت بدنی و شرایط فیزیکی خود را ارتقا دهد تا طول عمر طولانی‌تری داشته باشد. در واقع این آزمایش، علاوه بر پیش بین طول عمر، قدرت بدنی و شرایط فیزیکی هر فردی را می‌سنجد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر