دلایل کم شدن بینایی چیست؟ علت کاهش بینایی چشم

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
دلایل کم شدن بینایی چیست؟ علت کاهش بینایی چشم

کاهش بینایی چشم همراه با پیری

مجله پزشکی و سلامتکاهش بینایی چشم همراه با سالخوردگی و پیری اتفاق می‌افتد و به مرور زمان که پیر می‌شوید، دید و بینایی شما کم می‌شود. اما کاهش بینایی چشم می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد و قبل از دوران پیری اتفاق افتد. کاهش بینایی چشم با عادات زندگی و شرایط پزشکی خاص مرتبط است. در ادامه مطلب به تعدادی از مهم‌ترین دلایل کاهش بینایی چشم اشاره می‌کنیم.

کاهش بینایی چشم با زل زدن به مانیتور در تمام طول روز

اکثر ما بیش از 400 دقیقه از روز را صرف نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ و تبلت می‌کنیم. تمام این‌ها شما را در خطر “فشار چشم دیجیتال” (DES) (گروهی از مشکلات چشمی که عبارت‌اند از خشتگی چشم و تاری دید) قرار می‌دهد. موضوع این است که مردم هنگام نگاه کردن به مانیتور، به ندرت چشمک می‌زنند و به همین دلیل دچار سوزش و خشکی چشم می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، سرعت چشمک زدن را تا 70٪ کاهش می‌دهد.همچنین خواندن کتاب و یا مطلبی از روی وسایل دیجیتال، نیاز به کار سخت‌تر چشم دارد ف زیرا حروف دیجیتال، نقاط ریزی دارند که کار را برای چشم سخت‌تر می‌کند. برای جلوگیری از کاهش بینایی چشم، بهتر است مدت کم‌تری به مانیتور زل بزنید و هنگام کار با کامپیوتر به چشم‌های خود استراحت دهید. اگر احساس می‌کنید که بینایی شما کم شده است، به پزشک مراجعه کنید تا عینک مخصوص کار با کامپیوتر برای شما تجویز کند.

استفاده طولانی مدت از لنز چشمی

هرچه مدت زمان استفاده از لنز بیش‌تر باشد، میکروب بیش‌تری وارد چشم شما می‌شود و بینایی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. علاوه بر کاهش بینایی چشم، این میکروب‌هایی که داخل چشم شما می‌شوند، باعث آسیب چشمی و خشکی چشم می‌شوند. سعی کنید نظافت لنز خود را رعایت و مایع لنز را هرروز تعویض کنید تا لنز کثیف نشود و به چشمتان آسیب نرساند. همچنین باید لنز را بعد از تاریخ انقضا، تعویض کنید تا به بینایی شما آسیب نرساند. بهتر است لنزی را خریداری کنید که کیفیت خوبی داشته باشد و به بینایی شما آسیب نرساند، زیرا استفاده طولانی مدت از لنز باعث کاهش بینایی چشم می‌شود.

استفاده طولانی مدت از لنز چشمی

خراش قرنیه

قرنیه لایه محافظ جلوی چشم است که خاراندن آن موجب آسیب به این لایه و کاهش بینایی چشم می‌شود. خراش قرنیه همراه با علائمی مانند تاری دید، قرمزی، کاهش بینایی چشم و احساس شن و ماسه در چشم است. خراش جزئی قرنیه، معمولاً طی چند روز بهبود می‌یابد، اما دکتر ممکن است به شما برای جلوگیری از عفونت، قطره آنتی‌بیوتیک و برای کاهش التهاب و التیام زخم (ماندگاری زخم می‌تواند موجب کاهش بینایی چشم و افت دید دائمی شود)، قطره آستروئید تجویز کند. اگر روی قرنیه چشمتان، خراش افتاده است، برای بهبود آن، از لنزهای تماسی استفاده نکنید.

دوران بارداری و کاهش بینایی چشم

تغییرات بصری، مانند تاری و دوبینی، در دوران بارداری شایع است، زیرا تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند موجب تغییرات در مایع در پشت قرنیه، تغییر شکل و ضخامت آن شود. این باعث کاهش بینایی چشم زنان باردار و دوربین یا نزدیک‌بین شدن چشم آن‌ها در دوران بارداری می‌شود. بعد از زایمان، این مشکلات چشمی رفع شده و چشم شما به حالت اولیه خود باز می‌گردد. زنان باردار مستعد ابتلا به خشکی چشم هستند، که می‌تواند به تاری دید و کاهش بینایی چشم منجر شود. استفاده از لنز در دوران بارداری برای زنان باردار، ناراحت کننده است.

استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای فشار خون و یا داروهای ضد افسردگی

استفاده از این داروها، می‌توانند موجب خشکی چشم (تغییر فرمول اشک چشم که موجب تبخیر بیش از حد سطح چشم می‌شود) شوند. خشکی چشم می‌تواند موجب درد، قرمزی و کاهش بینایی چشم شود. به لطف تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، قرص‌های ضد بارداری و هورمون درمانی، زنان بیشتر مستعد ابتلا به خشکی چشم هستند. بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید و دیابت، خطر خشکی چشم و کاهش دید ناشی از آن را افزایش می‌دهند.
برای درمان خشکی چشم خود، با پزشک مشورت کنید و از چیزهایی مثل باد و دود که خشکی چشم شما را تشدید می‌کنند، دوری کنید، البته استفاده از قطره‌های چشمی اشک مصنوعی نیز تا حدی خشکی چشم شما را تسکین می‌دهند. اگر خشکی چشم درمان نشود ف احتمال عفونت افزایش یافته و ممکن است موجب کاهش بینایی چشم و افت دید دائمی شود.

استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای فشار خون و یا داروهای ضد افسردگی

گلوکوم و کاهش بینایی چشم

این درست است که به طور کلی، افراد مسن‌تر در معرض خطر بالاتری برای گلوکوم (افزایش فشار چشم، آب سیاه) هستند، اما این بیماری در هر سنی ممکن است، اتفاق افتد. گلوکوم زمانی رخ می‌دهد تجمع مایعات اضافی در چشم، باعث افزایش فشار چشم و آسیب به عصب بینایی (بخشی از چشم که تصاویر را از شبکیه به مغز می‌فرستد) شود. آسیب به این عصب موجب افزایش نقاط کور در بینایی، افت دید و کاهش بینایی چشم می‌شود. خبر بدی که راجع به بیماری چشمی گلوکوم داریم، این است که این بیماری علائم خاصی ندارد و زمانی شما متوجه این بیماری می‌شوید که کار از کار گذشته است، یعنی دچار کاهش بینایی چشم شده‌اید و آسیب به چشم شما وارد شده است. به همین دلیل است که تمام افراد بین سنین 60-18 سال، باید حداقل 2 سال یک بار به یک متخصص چشم پزشک مراجعه کنند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام و ارادت
ضمن تشکر ، من چشمم را عمل کردم ولی متاسفانه دیدم دوتائی شده لذا باید به چه متخصصی مراجعه کنم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام لطفا مشخص بفرمایید عمل چشم شما از چه نوعی بوده است تا بتوانیم دقیقا شما را راهنمایی نماییم.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید . ممنون می شم پاسخ بدید .چندروزی می شه درحین نگاه کردن ب اطراف اگ بخوام یکم چشمو کج کنم ب طرفین یا بالا وپایین چشام درد شدیدی می گیره .حتما باید سرمو بچرخونم تا اذیت نشم .مشکل ازچیه و درمانش چه داروییه . باتشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام یکی از دلایلی به وجود آورنده این دردها میتواند خشکی چشم باشد. اگر شما روزانه آب کم مینوشید یا اینکه در محیطی زندگی میکنید که چشم شما خشک میشود یا اینکه زیاد به صفحه گوشی و یا کامپیوتر نگاه میکنید میتوانید قطره اشک مصنوعی از داروخانه خریداری نمایید و در چشم خود بریزید دلیل دیگری که میتواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود ضعیف شدن چشم است. میتوانید به یک اپتومتریست مراجعه نمایید تا چشم شما را معاینه نماید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام
ضعف بینایی دارم و از عینک خسته شدم،دنبال یک دکتر مورد اعتماد می کردم…لطفا راهنمایی کنید،،و سپس اینکه چند نوع عمل جهت رفع ضعف بینایی داریم؟

مشاهده کامل

با سلام متاسفانه در حال حاضر همکاری خودمون رو با کلینیک های چشم و بینایی آغاز نکردیم بنابراین نمیتونیم به شما پزشکی معرفی کنیم. بهترین عملی که در حال حاضر میتونید انجام بدید، عمل لیزیک هست که خود عمل لیزیک انواع مختلفی داره که هر کدوم از اونها مناسب فردی خاص هست و بسته به نیاز فرد انتخاب میشه. در این مورد پزشکتون بعد از معاینه تصمیم خواهد گرفت.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام میخام بدونم از عوارض پماد چشمی اریترولیدین تاری دید ھست. ایا این عوارض بعد از قطع مصرف از بین میرہ یا نه چشمم تار میمونه تا همیشه

مشاهده کامل

با سلام عارضه تاری دید میتونه در مورد تمامی داروهای موضعی چشم وجود داشته باشه گرچه تا کنون گزارشی در مورد اریترولیدین ارائه نشده؛ اما در صورتی که شما پس از شروع این پماد دچار تاری دید شده اید، میتونه مرتبط با همین دارو باشه در صورت ادامه یافتن این عارضه بیش از یک هفته، پیشنهاد میکنم در این مورد با پزشکتون مشورت کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام پزشک به علت استرابیسم به کودک دو ساله قطره اتروپین یک درصد داده خواستم قبل از اینکه استفاده کنم داخل چشم خودم ریختم 24ساعته دچار تاری دید شدم خواستم ببینم تا کی دچار این تاری هستم

مشاهده کامل

با سلام جالبه که شما در نقش فدایی عمل کردید! این تاری دید در دفعات اول تجویز قطره معمولا دیده میشه و مدت زمانی که دچار تاری دید میشه معمولا طولانیه و گاهی ممکنه تا دو هفته هم باقی بمونه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر