دیابت چه بلایی به سر موهایمان می‌آورد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
دیابت چه بلایی به سر موهایمان می‌آورد

بیماری دیابت با بدن چه می‌کند؟

مجله پزشکی و سلامتاگر شما بیماری دیابت داشته باشید، بدنتان یا انسولین تولید نمی‌کند،یا از آن به طور مؤثر استفاده نمی‌کند ، یا هر دو. انسولین هورمونی است که قند موجود در مواد غذایی را از جریان خون به سلول‌ها رسانده تا در آنجا ذخیره شود و یا به عنوان انرژی استفاده شود.

بیماری دیابت ، انسولین و ریزش مو

هنگامی که شما انسولین تولید نکنید و یا از آن به خوبی استفاده نشود،قند در خون شما افزایش می‌یابد که قند اضافی می‌تواند به ارگان‌های بدن شما آسیب برساند؛از جمله چشم‌ها، اعصاب و کلیه‌ها. همچنین می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند.این رگ‌ها اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند و به تغذیه اندام‌ها و بافت کمک می‌کنند. رگ‌های خونی آسیب دیده ممکن است قادر به حمل اکسیژن کافی برای تغذیه فولیکول‌های نباشند. این کمبود اکسیژن می‌تواند چرخه طبیعی رشد مو را تحت تأثیر قرار دهد.

چرخه رشد مو در بیماری دیابت

مو معمولاً در سه مرحله می‌روید. در طول مرحله رشد فعال، که به مدت دو سال یا بیشتر طول می‌کشد، تار مو 1 تا 2 سانتی متر در هر ماه رشد می‌کند. پس از آن مو وارد فاز استراحت می‌شود، که رویش مو در حدود 100 روز طول می‌کشد. پس از این مرحله، برخی از موهای در حال استراحت می‌ریزند.
بیماری دیابت می‌تواند این روند را مختل کند و سرعت رشد مو را آهسته کند. بیماری دیابت می‌تواند باعث از دست رفتن بیش از حد معمول مو شود. ریزش مو تنها بر روی سر رخ نمی‌دهد بلکه در بازوها، پاها، و سایر نقاط بدن هم از دست دادن بیش از حد مو دیده می‌شود.همچنین رویش مجدد مو نیز با سرعت کندتر از حالت نرمال رخ می‌دهد. افراد مبتلا به بیماری دیابت بیشتر در معرض ابتلا به یک بیماری به نام آلوپسی آره آتا هستند که در آن ریزش مو به علت حملات سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو رخ می‌دهد و منجر به ریزش تکه‌ای موی سر و سایر نقاط بدن می‌شود.

نقش استرس در ریزش موی افراد مبتلا به بیماری دیابت

خود بیماری دیابت به دلایل ذکرشده می‌تواند باعث ریزش مو شود. همچنین ممکن است ریزش مو به دلیل استرس‌های ناشی از درگیری با یک بیماری مزمن مثل بیماری دیابت و یا به دلیل استفاده از داروهای درمان بیماری دیابت ایجاد گردد.

نقش استرس در ریزش موی افراد مبتلا به بیماری دیابت - دکتر سوشا

مشکلات تیروئید و ریزش مو در بیماری دیابت

برخی از افراد مبتلا به بیماری دیابت بیماری تیروئید هم دارند که با اختلال در عملکرد تیروئید می‌توان شاهد ریزش مو نیز بود.جهت کنترل این نوع ریزش مو می‌بایست به پزشک مراجعه نموده و مسیر درمانی صحیح برای بیماری تیروئید در کنار درمان بیماری دیابت را در پیش بگیرید تا در کنار کنترل ریزش مو،بر بسیاری از دیگر عوارض ناشی از این بیماری‌ها نیز غلبه کنید.

عدم تعادل هورمونی و از دست دادن مو در افراد مبتلا به بیماری دیابت

در بسیاری از موارد، ریزش مو نتیجه مستقیم عدم تعادل هورمونی است. از آنجا که بیماری دیابت سطح هورمون‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد،می‌تواند با مختل کردن روند بازسازی فولیکول مو به از دست دادن مو در افراد مستعد(کسانی که احتمال گسترش ریزش مو دارند)منجر شود. در بسیاری از مردم ممکن است ریزش مو دلیل دیگری داشته باشد و بیماری دیابت ممکن است تنها ماشه‌ای برای یک فرم در حال انجام از دست دادن مو باشد.الگوی طاسی مردانه و الگوی زنانه ریزش مو، شرایط ارثی ریزش مو هستند که توسط دی هیدروتستوسترون (DHT)، مشتق شیمیایی تستوسترون ایجاد می‌شود. با درمان مؤثر ریزش مو که باعث جلوگیری از تشکیل DHT در پوست سر و فعال کردن فولیکول مو،از این نوع از ریزش مو می‌توان جلوگیری کرد،آن را کنترل و یا با درمان‌های مؤثر روند آن را معکوس کرد.

آیا درمانی برای آلوپسی در بیماری دیابت وجود دارد؟

گزینه‌های درمانی پزشکی و گیاهی برای ریزش مو وجود دارد، اما اغلب برای تحریک رشد مجدد مو به جای جلوگیری از ریزش مو کارایی دارند. تحقیقاتی برای کشف راه حفاظت از فولیکول‌های مو در برابر حملات خود ایمنی در حال انجام است اما تا هنوز، بی نتیجه مانده است. بیماری دیابت یک بیماری است که در بهترین شرایط هم به سختی قابل کنترل است اما ریزش مو یک عامل استرس آفرین است که می‌توانید آن را حتی سخت‌تر هم بکند.آلوپسی به طور جدی می‌تواند اعتماد به نفس فرد را تهدید کند یا ایجاد احساس ناامنی در فرد کند و اگر چه گزینه‌های درمانی برای تحریک رشد مجدد مو در دسترس هستند، بدیهی است که این امر نیازمند صبر و تلاش می‌باشد.برای کسانی که احساس ناراحتی شدیدی با ظاهر خود دارند می‌توانند با استفاده از کلاه گیس، آرایش ابرو برای پر کردن موهای از دست رفته، دستمال گردن، کلاه و سایر موارد به این مشکل فایق آیند.

الگوی غذایی در افراد مبتلا به دیابت

این دسته از افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت ، حملات قلبی و طاسی سر بایستی از نظر غذایی موارد زیر را رعایت كنند:

• مصرف میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، انواع دانه‌های خوراكی، حبوبات و آجیل را به مقدار زیاد
• مصرف غذاهای تهیه شده از آرد سفید مثل نان سفید، انواع شیرینی جات و نیز برنج، ذرت آسیاب شده كه سبوس آن را گرفته‌اند، اجتناب از خوردن مواد غذایی كه دارای شكر افزودنی برای پیشگیری از افزایش قند خون

• مصرف میوه و سبزیجات ریشه‌ای مثل سیب زمینی، هویج و … در وعده‌های غذایی به علت داشتن فیبر گیاهی برای كاهش چربی خون

الگوی غذایی در افراد مبتلا به دیابت - دکتر سوشا

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر