چاقی عامل اصلی سرطان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چاقی عامل اصلی سرطان

 تعریف سرطان

مجله سلامت : سرطان تقسیم و تولید غیرطبیعی سلول‌ها است که می‌تواند در بدن گسترش یابد، معمولاً یک بیماری تلقی می‌شود، که بیش از 100 نوع مختلف را شامل می‌شود. شواهد نشان می‌دهند که یک سوم بیش از 560000 مرگ ناشی از سرطان به تغذیه و شیوه زندگی نظیر رژیم ناکافی، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف الکل، و اضافه وزن و چاقی نسبت داده می‌شود. تقریباً 30% مرگ‌های سرطان به تغذیه ناکافی نسبت داده می‌شود. چاقی فاکتور خطر مهمی برای سرطان محسوب می‌شود که 6% تمامی سرطان‌ها ناشی از چاقی می‌باشد. چاقی خطر پیشرفت و مرگ و میر ناشی از سرطان را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش انجمن سرطان امریکا چاقی می‌تواند شانس ابتلا به سرطان‌های زیر را افزایش دهد:

سرطان سینه ( پس از یائسگی )، سرطان مری، سرطان کولورکتال، روده بزرگ، سرطان مثانه، سرطان کلیه، سرطان تخمدان و رحم همچنین مولتیپل میلوما ( نوعی سرطان مغز استخوان ) سرطان معده، سرطان پانکراس و سرطان کبد.

مطالعات نشان داده است که چاقی به روش‌های زیر خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد

1-اضافه وزن و چاقی با مقاومت به انسولین و افزایش سطح انسولین خون در ارتباط است که می‌تواند زمینه ساز رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی گردد.

2-انواعی از مواد شیمیایی و هورمون‌ها در بافت چربی انباشته شده و در بدن افراد چاق آزاد می‌شوند که باعث رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شوند.

3-بافت چربی از خود، هورمون استروژن ترشح می‌کند و افزایش این هورمون باعث خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان رحم و برخی از سرطان‌های دیگر در زنان چاق می‌گردد.

4- در بدن افراد چاق التهاب خفیف وجود دارد و این التهاب خفیف منجر به بروز انواعی از سرطان می‌گردد.

5- اضافه وزن و چاقی منجر به اختلال عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. در بدن ما روزانه صدها سلول سرطانی تولید می‌شوند که توسط سیستم ایمنی از بین می‌روند. اختلال سیستم ایمنی شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

6-در مورد سرطان مری، چاقی عامل افزایش اسید معده و ترش کردن است که به قسمت‌های تحتانی مری آسیب می‌رساند و شانس ابتلا به سرطان مری را بالا می‌برد.

تعریف چاقی

برای اندازه‌گیری چاقی از فرمولی مبتنی بر وزن و قد به نام شاخص توده بدنی Body Mass Index ) BMI ) استفاده می‌نمایند. نسبت BMI عبارت است از وزن بدن ( برحسب کیلوگرم ) تقسیم بر مربع قد ( برحسب متر ). افرادی که دارای BMI بالاتر از 30 می‌باشند چاق تلقی می‌شوند.

علت چاقی

1-عوامل ژنتیکی

2-علل هورمونی: از جمله این موارد می‌توان به کم کاری تیروئید و چاقی به دنبال برداشتن تخمدان یا بر اثر افزایش ترشح استروژن و پروژسترون اشاره کرد.

3-مصرف دارو:

  • قرص‌های ضدبارداری خوراکی از شایع‌ترین عوامل افزایش وزن است.
  • داروهای آرام‌بخش، داروهای اعصاب، ضدافسردگی و داروهای کورتونی.

4-افزایش مصرف غذا

5-عدم تحرک

 درمان چاقی

1-رژیم کم انرژی + افزایش فعالیت بدنی + تغییرات سبک زندگی

2-مراحل قبلی ( مرحله  1) + دارودرمانی

3-مداخلات جراحی + رژیم اختصاصی برای بیمار+افزایش فعالیت بدنی + تغییرات سبک زندگی

4-پیشگیری از کسب وزن از طریق برقراری تعادل انرژی

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر