بوی بد دهان | هالیتوز ( Halitosis | Bad breath )

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
بوی بد دهان | هالیتوز ( Halitosis | Bad breath )

درباره بیماری بوی بد دهان | هالیتوز

اطلاعات بیماریها : بوی بد دهان که هالیتوز نیز نامیده می‌شود، می‌تواند باعث خجالت و اضطراب شما شود. جای تعجب ندارد که قفسه‌های فروشگاه با انواعی از محصولات مقابله با بوی بد دهان مانند آدامس‌ها، دهان‌شویه‌ها قرص‌های خوشبوکننده و غیره پر شده باشند؛ اما اغلب این محصولات نتایج موقت دارند چراکه علت اصلی مشکل را برطرف نمی‌کند.

برخی از غذاهای خاص، برخی از بیماری‌ها و برخی عادات رفتاری می‌تواند علت بوی بد دهان شما باشد. در بسیاری از موارد شما می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان بوی بد دهان را از بین ببرید؛ اما اگر تکنیک‌های مراقبت از دهان و دندان چاره‌ساز نبود می‌بایست به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید. شاید علت جدی‌تری منجر به بوی بد دهان شما شده باشد.

علائم و نشانه های بیماری بوی بد دهان

کلیک کنید

علائم هالیتوز بسته به عامل ایجاد کننده آن تفاوت می‌کنند. برخی از مردم با وجودی که بوی بد دهان در آن‌ها خیلی زیاد نیست اما نسبت به آن بسیار نگران هستند؛ اما برعکس برخی از مردم با وجود این که بوی بد دهان در آن‌ها شدید است نسبت به آن آگاه نیستند؛ زیرا بسیار دشوار است که هر فرد بفهمد دهانش چه بویی می‌دهد؛ بنابراین می‌بایست از یک دوست یا فرد نزدیک در این باره سؤال بپرسید.

علت بیماری بوی بد دهان

کلیک کنید

علت اغلب موارد هالیتوز مشکلاتی در خود دهان می‌باشد که برخی از آن‌ها در زیر آمده است:

باقیمانده‌های مواد غذایی

باقیمانده‌های مواد غذایی در دهان و اطراف دندان‌هایتان می‌تواند به رشد باکتری‌ها در دهان شما کمک کند. خوردن یک سری مواد غذایی عامل بوی بد دهان می‌باشد مانند پیاز و سیر.

استفاده از یکسری از ادویه‌جات

یک سری ادویه‌جات می‌توانند باعث بوی بد دهان شما شوند. پس از هضم این غذاها آن‌ها وارد جریان خون شما شده، به ریه‌ها منتقل می‌شوند و بوی نفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مصرف دخانیات

استفاده از محصولات تنباکو مانند سیگار و قلیان به تنهایی می‌تواند سبب ایجاد بوی نامطبوع در دهان شما شود. بعلاوه افرادی که از سیگار، قلیان و دیگر محصولات حاوی تنباکو استفاده می‌کنند با احتمال بیشتری به انواع بیماری‌های لثه مبتلا می‌شوند که این خود یکی از علل اصلی بوی بد دهان می‌باشد.

بهداشت نامناسب دهان و دندان

اگر شما به طور منظم و روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، ذرات مواد غذایی در دهان شما باقی مانده و باعث بوی بد دهان شما خواهد شد. ممکن است یک لایه چسبنده بی‌رنگ از باکتری‌ها که پلاک دندانی نامیده می‌شود، روی دندان شما شکل بگیرد. اگر به واسطه مسواک آن را از دندان‌ها جدا نکنید پلاک‌ها می‌توانند باعث التهاب لثه شده و پاکت‌های حاوی پلاک را بین دندان و لثه ایجاد کنند. به این بیماری پریودنتیت گفته می‌شود. زبان شما هم می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که باعث بوی بد دهان شما شوند. همچنین دندان‌های مصنوعی که به طور مرتب و دقیق تمیز نشده باشند نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند که در اثر تجمع باکتری‌ها و ذرات مواد غذایی بر روی آن‌ها می‌باشد.

خشکی دهان

بزاق می‌تواند باعث تمیز شدن دهان شما شده و ذرات مواد غذایی عامل بوی بد دهان را از بین ببرد. یک بیماری که تحت عنوان خشکی دهان نامیده می‌شود نیز می‌تواند باعث هالیتوز شود. در این بیماری تولید بزاق کاهش پیدا می‌کند. خشکی دهان معمولاً در طول خواب اتفاق می‌افتد و باعث بوی بد دهان پس از بیدار شدن از خواب می‌شود. این عارضه زمانی که شما با دهان باز بخوابید تشدید خواهد شد. حالت مزمن بیماری خشکی دهان می‌تواند در نتیجه وجود مشکلی جدی در غدد بزاقی شما و یکسری بیماری های خاص ایجاد گردد.

داروها

برخی داروها از طریق ایجاد خشکی دهان می‌توانند به صورت غیر مستقیم باعث ایجاد بوی بد دهان شما شوند. یک سری داروهای دیگر نیز پس از شکسته شدن در بدن یکسری مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که توسط تنفس شما آزاد می‌شود و نتیجه آن هالیتوز خواهد بود.

عفونت در دهان

هالیتوز می‌تواند در نتیجه ایجاد زخم پس از جراحی‌های دهان مانند کشیدن دندان ایجاد شود یا می‌تواند در نتیجه پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه یا زخم‌های دهانی ایجاد گردد.

بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان

کشیدن دندان می‌تواند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشد. خصوصاً بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان عقل بسیار متداول می‌باشد.

دیگر بیماری های مرتبط با دهان، بینی و گلو

بوی بد دهان می‌تواند در نتیجه ایجاد توده‌هایی در لوزه‌ها ایجاد شود که به وسیله باکتری‌ها پوشانده می‌شود. عفونت یا التهاب مزمن در بینی، سینوس‌ها یا گلو نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

علت‌های دیگر

بیماری‌هایی مانند برخی از سرطان‌ها و برخی از بیماری‌های متابولیک می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. رفلاکس مزمن اسیدهای معده (بازگشت اسید از معده به مری) نیز می‌تواند با بوی بد دهان در ارتباط باشد. بوی بد دهان در بچه‌های کم سن و سال ممکن است در نتیجه گیر افتادن تکه کوچکی از غذا در سوراخ بینی ایجاد شود.

تشخیص بیماری بوی بد دهان

کلیک کنید

دندانپزشک شما با تنفس بوی دهان شما و همچنین با بو کشیدن بینی شما می‌تواند بوی بد دهانتان را تشخیص دهد. با توجه به اینکه بخش عقبی زبان شما می‌تواند نقش مهمی در ایجاد بوی دهان شما داشته باشد دندانپزشکتان با تراشیدن بخش‌هایی از این قسمت و بوییدن آن وضعیت شما را بررسی خواهد کرد. ابزارهای پیچیده‌ای وجود دارند که می‌توانند مواد شیمیایی که باعث بوی بد دهانتان می‌شوند تشخیص دهند اما این ابزارها در همه جا قابل دسترسی نیستند.

درمان بیماری بوی بد دهان

کلیک کنید

برای درمان هالیتوز ، جلوگیری از پوسیدگی و پایین آمدن خطر بیماری‌های لثه، بهداشت دهان و دندان را به طور دقیق رعایت کنید. گزینه‌های درمانی دیگری نیز برای بوی بد دهان وجود دارند. اگر علت بوی بد دهان شما یک بیماری خاص باشد، احتمالاً دندانپزشکتان شما را به پزشک متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد.

اگر علت بوی بد دهان شما مرتبط با سلامتی دهانتان باشد دندانپزشکتان به شما کمک خواهد کرد تا با این وضعیت بهتر کنار بیایید. برای رفع بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان عقل و دیگر دندان‌ها نیز راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

برخی از اقدامات دندانپزشکی می‌توانند شامل موارد زیر باشند :

دهان شویه‌ها و خمیردندان‌ها

اگر علت بوی بد دهان شما ایجاد پلاک‌های دندانی باشد، دندانپزشکتان با شستشوی دهان به برداشت این پلاک‌ها کمک خواهد کرد. همچنین ممکن است به شما استفاده از نوع خاصی از خمیردندان را توصیه کند که حاوی مواد آنتی باکتریال باشد. به این وسیله می‌توانیم باکتری‌های عامل پلاک‌های دندانی را از بین ببریم.

دهان شویه‌ها و خمیردندان‌ها

درمان بیماری‌های دندانی

اگر شما به بیماری لثه مبتلا باشید ممکن است لثه‌هایتان از دندان‌هایتان فاصله بگیرند و فضای مناسب را برای رشد باکتری‌ها ایجاد کنند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند که گاهی اوقات تنها با روش‌های خاصی امکان حذف این باکتری‌ها وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است دندان‌پزشکتان به شما توصیه کند که جای خالی دندان‌هایی که قبلاً کشیده‌اید را با دندان مصنوعی پر کنید تا محل ایجادشده برای رشد باکتری‌ها حذف گردد.

تأثیر گیاهان دارویی در رفع بوی بد دهان نیز غیر قابل انکار است. پس می‌توانیم اطلاعات خود را در این زمینه نیز افزایش دهیم.

چه موقع برای بیماری بوی بد دهان به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

در صورتی که شما از بوی بد دهان رنج می‌برید بهتر است نگاهی به بهداشت دهان و دندان خود بیندازید. سعی کنید تغییراتی در سبک زندگی خود بدهید. مثلاً دندان‌های خود را مسواک بزنید و حتی از مسواک برای تمیز کردن سطح زبان خود استفاده کنید. از نخ دندان استفاده کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. اگر بعد از این تغییرات همچنان بوی بد دهان در شما باقی مانده بود به دندان پزشکتان مراجعه کنید. اگر دندان پزشکتان به وجود مشکل خاصی در شما شک کنند حتماً آزمایشات و بررسی‌های لازم را درخواست خواهد داد.

سبک زندگی مناسب

کلیک کنید

درمان‌های خانگی

بدون شک با حفظ بهداشت دهان و دندان برای رفع بوی بد دهان از دیگر مزایای آن برای سلامتی دهان و دندان نیز بهره‌مند خواهیم شد. برای جلوگیری از هالیتوز می‌توانید از راهکارهای زیر بهره بگیرید:

دندان‌هایتان را بعد از صرف هر وعده غذایی مسواک بزنید

یک مسواک برای محل کار خود در نظر بگیرید تا بعد از غذا خوردن از آن استفاده کنید. از خمیردندان‌های حاوی فلوراید حداقل دو بار در روز خصوصاً بعد از وعده‌های غذایی استفاده کنید. خمیردندان‌های حاوی مواد آنتی باکتریال می‌توانند بوی بد دهان را کاهش دهند.

حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید

استفاده مناسب از نخ دندان می‌تواند ذرات مواد غذایی و پلاک‌های موجود در بین دندان‌های شما را از بین ببرد و باعث جلوگیری از بوی بد دهان شود.

زبانتان را مسواک بزنید

زبان شما نیز می‌تواند حاوی یکسری باکتری‌ها باشد؛ بنابراین برای کاهش بوی بد دهان روی آن‌ها را نیز مسواک بزنید. در افرادی که زبانشان در اثر سیگار کشیدن یا خشکی دهان با یک لایه باکتری پوشانده شده شاید بهتر باشد با مراجعه به دندانپزشک یک لایه از روی زبانشان برداشته شود. از مسواک‌هایی استفاده کنید که حاوی بخشی برای تمیز کردن زبان هستند.

دندان مصنوعی و سایر لوازم دندانی خود را تمیز کنید

اگر شما از ابزارهای دندانپزشکی مانند دندان مصنوعی یا لوازم ارتودنسی استفاده می‌کنید، آن‌ها را حداقل یک بار در روز تمیز کنید. اگر از محافظ دندان استفاده می‌کنید پیش از استفاده از آن حتماً آن را تمیز کنید. دندان پزشکتان بهترین محصولات را برای این کار به شما معرفی خواهد کرد.

از خشکی دهان دوری کنید

برای اینکه دهانتان همیشه مرطوب باقی بماند از مصرف دخانیات خودداری کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین به شما کمکی نخواهند کرد و منجر به خشکی بیشتر دهان شما خواهد شد. برای تحریک تولید بزاق در دهانتان از جویدن آدامس و یا مکیدن آب‌نبات‌های فاقد قند استفاده کنید. در موارد مزمن خشکی دهان ، دندانپزشکتان از محصولات تولید بزاق مصنوعی برای تحریک تولید بزاق استفاده خواهد کرد.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

از خوردن غذاهایی مانند پیاز و سیر که می‌توانند منجر به بوی بد دهان شوند، خودداری کنید. همچنین خوردن مواد غذایی حاوی شکر نیز می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. پس میزان مصرف این مواد را به حداقل برسانید.

چند وقت یک‌بار مسواک خود را عوض کنید

تقریباً هر ۳ تا ۶ ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید و از یک مسواک نرم استفاده کنید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

بهتر است حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا با معاینه دندان‌ها و ابزارهای دندانپزشکی که استفاده می‌کنید شما را از سلامت دهان و دندانتان آگاه کند.

مطالب مرتبط با بیماری بوی بد دهان

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

من خیلی وقته با بوی بد دهان درگیرم خیلی دکتر رفتم ولی همشون میگن هیچ مشکلی نداری. اندوسکوپی کردم دندون پزشکی رفتم لوزه ندارم سینوزیت ندارم

تورو خدا یکی کمکم کنه شنیدم که داروهای گیاهی میتونن کمک کنن به این مسئله کسی هست که تا حالا استفاده کرده باشه؟ چی استفاده کنم؟

مشاهده کامل

به نظر من عرق نعنا یا عرق پونه هم بد نیست چون معده و رودت رو تمیز میکنه تازه گرمی هم هست حالا امتحان کن ضرر نداره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
من شنیدم برگه زردالو رو اگه خیس کنی بعد که نرم شد بخوری روی بوی دهن تاثیر میذاره چون هر چی توی معده ت هست رو پاک میکنه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
منم مشکل شما رو داشتم ولی تا حالا داروی گیاهی امتحان نکردم، فهمیدم اگه بعد هر وعده نخ دندون استفاده کنم و یه دور آب تو دهنم بگردونم دیگه دهنم بو نمیگیره، میخوای شمام امتحان کن بعضی وقتا راه حل اونقدرام پیچیده نیست
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من خیلی وقته با بوی بد دهان درگیرم خیلی دکتر رفتم ولی همشون میگن هیچ مشکلی نداری. اندوسکوپی کردم دندون پزشکی رفتم لوزه ندارم سینوزیت ندارم

تورو خدا یکی کمکم کنه شنیدم که داروهای گیاهی میتونن کمک کنن به این مسئله کسی هست که تا حالا استفاده کرده باشه؟ چی استفاده کنم؟

مشاهده کامل

به نظر من عرق نعنا یا عرق پونه هم بد نیست چون معده و رودت رو تمیز میکنه تازه گرمی هم هست حالا امتحان کن ضرر نداره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
من شنیدم برگه زردالو رو اگه خیس کنی بعد که نرم شد بخوری روی بوی دهن تاثیر میذاره چون هر چی توی معده ت هست رو پاک میکنه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
منم مشکل شما رو داشتم ولی تا حالا داروی گیاهی امتحان نکردم، فهمیدم اگه بعد هر وعده نخ دندون استفاده کنم و یه دور آب تو دهنم بگردونم دیگه دهنم بو نمیگیره، میخوای شمام امتحان کن بعضی وقتا راه حل اونقدرام پیچیده نیست
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر