ارتباط چاقی مادران با ابتلای فرزندان به اوتیسم و بیش فعالی

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ارتباط چاقی مادران با ابتلای فرزندان به اوتیسم و بیش فعالی

عوامل افزایش ابتلای فرزندان به اوتیسم و بیش فعالی

اخبار پزشکی و سلامت دکتر سوشا : اگر قصد دارید که باردار شوید، مراقب وزن خود باشید؛ زیرا نتایج یک مطالعه جدید می‌گوید که داشتن اضافه وزن و یا چاقی قبل از بارداری می‌تواند نوزاد شما را در خطر ابتلا به اوتیسم و بیش فعالی قرار دهد.

اوتیسم نوعی اختلال رشد است که توانایی برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی را در فرد مختل می‌کند. همچنین ریسک بالای خودکشی در افراد اوتیسم دیده می‌شود. بیش فعالی نیز یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی کودکان می‌باشد. این مطالعه نشان داد که مادران چاق تا 50 درصد شانس بیشتری برای داشتن یک کودک مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی دارند. درحالی‌که این میزان در زنان دارای اضافه وزن حدود 17 درصد می‌باشد.

محققان همچنین نشان دادند که قرار گرفتن در معرض سم‌های زیست‌محیطی ، استرس و نوع تغذیه قبل از بارداری ، همگی می‌توانند بر روی نرخ ابتلا به اختلالات شناختی مانند بیماری های اوتیسم و بیش فعالی تأثیر بگذارند.

در این مطالعه، 1483 نفر با اضافه‌وزن و چاقی قبل از بارداری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که چاقی می‌تواند خطر ابتلا به اوتیسم و بیش فعالی را به شکل معناداری افزایش دهد. به‌طوری‌که این افزایش در مورد بیماری اوتیسم تا 36 درصد و در مورد بیماری بیش فعالی – ADHD حدود 62 درصد می‌باشد.

عوامل افزایش ابتلای فرزندان به اوتیسم و بیش فعالی

خطرات اضافه وزن و چاقی مادران برای فرزندان

یافته‌ها همچنین نشان داد که چاقی و اضافه وزن مادران قبل از بارداری علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به اوتیسم و بیش فعالی ، باعث شد که 58 درصد از شرکت‌کنندگان با افزایش خطر ابتلا به بیماری ‌های تأخیر رشد مواجه باشند. همچنین خطر ابتلا به مشکلات عاطفی و رفتاری تا 42 درصد افزایش نشان داد. پیشتر نیز تأثیر چاقی والدین در افزایش بروز بیماری های تأخیر رشد در کودکان نشان داده شده بود. به علاوه خطر ابتلا به دیابت بارداری نیز در زنان مبتلا به چاقی دوران بارداری افزایش می یابد.

چاقی شرایطی است که در آن بدن چربی‌های اضافه که تأثیر منفی روی سلامت دارد، ذخیره می‌کند. اگر شما هم با چاقی مواجه هستید، از دستورالعمل‌های تغذیه صحیح پیروی کنید،مانند:

کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها، مصرف ترجیحی کربوهیدرات‌های پیچیده و غذاهای با شاخص گلیسمی پایین، مصرف فیبر بیشتر، مصرف کمتر چربی‌های اشباع‌شده، مصرف میزان مناسب اسیدهای چرب ضروری، کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس، دریافت پروتئین بیشتر، مصرف نمک کمتر و مصرف محدود شکر، پیروی کنید. همچنین می‌توانید از فواید دارچین برای لاغری نیز بهره ببرید.


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا :

سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر